0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Apropå järnrör..Ner i min källare kommer inga huliganer!Ang förnyelsebar värme. I dagens Ny teknik! Där kan ni läsa om förnybar energi!Alla energirådgivare i Sverige kan nog nu börja prata om värmepumpar vitt och brett.Tidigare har det varit i stort sett tabu... Dom fick enbart sjunga "pelletsen lov", annars blev det en bannbulla http://www.nyteknik.se/art/51123
För mig känns det som om du riskerar höga underhållskostander om du har otur och råkar få några rötägg i området som känner för att vandalisera.Bara en tanke.
CiteraFör mig känns det som om du riskerar höga underhållskostander om du har otur och råkar få några rötägg i området som känner för att vandalisera.Bara en tanke.Hmm, ytterligare en spik.. definitivt något att ha i åtanke.
Hur ofta tror du det skulle hända på ett tvåvånings hyreshus som hade oskyddade vakuumrör?Jag är fullt medveten om att risken är liten på ett egnahem men OM det rör sig om kommersiella fastigheter så kanske man bör räkna med lite skadegörelse.
Eftersom jag redan har en tank med solslinga i botten där temperaturen bara ligger kring 30grader så har jag övervägt solpaneler.Men eftersom det bara gått runt 3,5 kw/h per dygn för värme/vv senaste 2 veckorna känns det rätt meninglöst, däremot nån bonnlurkhistoria med gamla element och svarta slangar tror jag att jag ska testa.
Ett glasrör kostar bara några tior...
...när Du får ett komplett solfångarpaket från Sfinxen för några tusenlappar efter bidrag...
Citat från: Ville Vessla skrivet 14 juni 2007, 15:08:57Eftersom jag redan har en tank med solslinga i botten där temperaturen bara ligger kring 30grader så har jag övervägt solpaneler.Men eftersom det bara gått runt 3,5 kw/h per dygn för värme/vv senaste 2 veckorna känns det rätt meninglöst, däremot nån bonnlurkhistoria med gamla element och svarta slangar tror jag att jag ska testa.Men är det inte lite dumsålt? Jag menar, när Du får ett komplett solfångarpaket från Sfinxen för några tusenlappar efter bidrag...mvh humlan.
Citat från: humlan57 skrivet 14 juni 2007, 15:23:55Citat från: Ville Vessla skrivet 14 juni 2007, 15:08:57Eftersom jag redan har en tank med solslinga i botten där temperaturen bara ligger kring 30grader så har jag övervägt solpaneler.Men eftersom det bara gått runt 3,5 kw/h per dygn för värme/vv senaste 2 veckorna känns det rätt meninglöst, däremot nån bonnlurkhistoria med gamla element och svarta slangar tror jag att jag ska testa.Men är det inte lite dumsålt? Jag menar, när Du får ett komplett solfångarpaket från Sfinxen för några tusenlappar efter bidrag...mvh humlan.Nja, 50-100 meter slang till några gamla element bakom lagårn drivna av en cirkpump och en gammal 60 litersvvberedare som expansionskärl som jag redan har så bonnalternativet går väl på nån hundring i slang och några kopplingar. Tror det blir svårt att komma under 10000 för riktiga grejer.
Nja, 50-100 meter slang till några gamla element bakom lagårn drivna av en cirkpump och en gammal 60 litersvvberedare som expansionskärl som jag redan har så bonnalternativet går väl på nån hundring i slang och några kopplingar. Tror det blir svårt att komma under 10000 för riktiga grejer.
Låter som en rätt bra ide med måttbandsslangen, tror jag provar den. Anledningen att jag jiddrar om några element är att jag har några panelradiatorer liggande men om det snarast blir sämre med än utan så struntar jag i det. Dumsnålt skulle jag väl inte vilja kalla nånting som inte kostar något eller riskerar något när det pajar, möjligen snålt men det är jag också Har en lagård, ca 12m lång, med en bredsida mot väst, sydväst bakom vilken jag kan hänga upp diverse skrot utan att nån ser det.