0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Detsamma gäller bygget av öresundsbron, jag vet inte hur många hundra miljoner de drog tillbaks från Norrbottens vägverks budget för att kunna bygga öresundsbron, alltså pengar som redan fanns i budgeten och var avsatta för nödvändiga projekt för vägarna i norr, vägarna som försörjer vår skogsindustri, stålindustri mm mm med råvaror och som nu börjar vara i så dåligt skick att det börjar vara farligt att färdas på vägarna. (Vet inte om det var borgerlig regering eller ej när de besluten togs, men om jag inte missminner mig var det väl Fälldins fall när de gjorde den uppgörelsen?)Jag är för övrigt för att öresundsbron byggdes, men anser det vara ett fattigdomsbevis att överfarten är avgiftsbelagd, det borde vara gratis.
Precis, skatten må vara en statlig skatt, men beslutsfattarna ser från vilken kommun de största skatteintäkterna kommer och har en förmåga att vilja fördela pengarna beroende på var skattebasen finns.När politiker, tjänstemän och lobbyister utövar sin makt pekar de på var i landet störst skattebas finns för att förmå politikerna att satsa skattepengar i redan heta områden, t.ex. har nu alliansen satt stopp för utbyggnaden av norrbottniabanan för att istället bygga en ny tunnel under stockholm.De tar alltså redan "vikta" pengar från norrbottniaprojektet för att kunna börja borra i stockholm istället.Jag tar inte ställning till huruvida man skall bygga en järnväg till finland/ryssland för att komma åt den marknaden och bygga upp handelsvägen på ett bra sätt eller underlätta för stockholmarna att ta sig till och från sina (våra) kontor i stan, men jag konstaterar att "storstadspartierna" i alliansen verkar ha en annan vilja att fördela de skattepengar som trots allt kommer in, om det råder inga tvivel.Detsamma gäller bygget av öresundsbron, jag vet inte hur många hundra miljoner de drog tillbaks från Norrbottens vägverks budget för att kunna bygga öresundsbron, alltså pengar som redan fanns i budgeten och var avsatta för nödvändiga projekt för vägarna i norr, vägarna som försörjer vår skogsindustri, stålindustri mm mm med råvaror och som nu börjar vara i så dåligt skick att det börjar vara farligt att färdas på vägarna. (Vet inte om det var borgerlig regering eller ej när de besluten togs, men om jag inte missminner mig var det väl Fälldins fall när de gjorde den uppgörelsen?)Jag är för övrigt för att öresundsbron byggdes, men anser det vara ett fattigdomsbevis att överfarten är avgiftsbelagd, det borde vara gratis.Inte nog med att vi här uppe i norr satsat stora pengar på att bygga öresundsbron, de ytterst få gånger i vårt liv vi skall använda den kommer vi att få betala för det. Hmm Jag tog faktiskt färjan trots att bron fanns när jag var till danmark för nåt år sedan, det blev både närmare och billigare.Avgiftsbelagda vägar, broar och tunnlar är ett gissel anser jag och borde inte få finnas.För övrigt tycker jag att alla stockholmare bör få så bra kommunikationer som möjligt, fick jag välja att byta liv med någon där nere skulle jag nog avböja delvis p.g.a. de höga huspriserna och delvis p.g.a. av de knackiga kommunikationerna som gör arbetsdagarna för många orimligt långa.Såg för övrigt att Lund utsetts till sveriges bästa kommun att bo och verka i, GRATTIS till er som bor i Lund! Thumbsup
Nähe, nu tycker jag att vi alla sätter oss i en ring och tar varandra i hand och sjunger nån visa om vänskap istället.
Citat från: Rickard skrivet 15 juni 2007, 07:31:44Detsamma gäller bygget av öresundsbron, jag vet inte hur många hundra miljoner de drog tillbaks från Norrbottens vägverks budget för att kunna bygga öresundsbron, alltså pengar som redan fanns i budgeten och var avsatta för nödvändiga projekt för vägarna i norr, vägarna som försörjer vår skogsindustri, stålindustri mm mm med råvaror och som nu börjar vara i så dåligt skick att det börjar vara farligt att färdas på vägarna. (Vet inte om det var borgerlig regering eller ej när de besluten togs, men om jag inte missminner mig var det väl Fälldins fall när de gjorde den uppgörelsen?)Jag är för övrigt för att öresundsbron byggdes, men anser det vara ett fattigdomsbevis att överfarten är avgiftsbelagd, det borde vara gratis.Öresundsbron byggdes för lånade pengar som skall betalas tillbaka, det är därför det finns broavgifter. Att påstå att det drabbar Norrbotten när Öresundsbrokonsortiet lånar upp pengar kan jag inte förstå. Möjligen kan jag tänka mig att Vägverket bekostade tillfarten till bron.