0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
När det gäller huruvida jag klarar mig på 180 000 kr/år eller ej så förstår jag inte riktigt vad du menar, har jag skrivit det någonstans?
Nermonteringen ner solidaritetssystemet lär "Alliansen" klara själva, efterhand dom hittar fler egna fickor att stoppa pengarna i....
Citat från: humlan57 skrivet 10 juni 2007, 12:30:52Nermonteringen ner solidaritetssystemet lär "Alliansen" klara själva, efterhand dom hittar fler egna fickor att stoppa pengarna i....Precis... det är väl konstigt att en socialdemokrat måste argumentera så ivrigt för detta?
Samma gäller VAB, vilket skämt av mig som arbetar hemmifrån att ta ut VAB för att något av mina barn är sjuka, jag jobbar precis lika mycket som annars även om mina barn är sjuka, kanske på lite andra tider, men precis lika mycket
Jag tycker definitivt att de ekonomiska reformer som gjorts är rätt väg, men jag kan till fullo förstå att man uppe i Norrland med hus värderade till några hundra tusen osv, inte finner politiken lika gynnsam. Att påstå att det enbart gynnar politikerna själva är lite löjligt. En stor del av befolkningen bor trots allt de lite "hetare" områdena med skyhöga taxeringsvärden. Personligen tycker jag det är riktigt att man gör något åt denna del av befolkningens problematik och inte bara ägnar sig åt glesbygdsstöd... Vet att andra (främst de i glesbygd då) tycker annorlunda, det är fullt naturligt och hör till sakens natur. Men när socialdemokratiska politiker inför glesbygdsstöd osv, inte sjutton kommer jag och påstår att de bara försöker gynna sina egna glesbygdsplånböcker.
MOMS = mervärdesomsättningsskatt, om det inte är en skatt, varför heter det då skatt.Tycker också att de kunde tillåta enskilda firmor att fondera pengar utan att ta ut någon skatt alls så länge pengarna finns i företaget, det skulle göra det mer troligt att även små enskilda firmor skulle ha en bra slant i kassan, en slant som de så småningom kunde använda till investeringar i nya produkter eller ny produktionskapacitet eller kanske fastighetsbyggande/köp.Den första anställde som en företagare anställer bjöd väl om jag inte missminner mig den gamla regeringen på, också det ett bra initiativ för att få små företag att växa och bli större men som den nuvarande regeringen plockat bort.
Har bara fått detta berättat för mig så jag vet inte om det stämmer, men det kan vara det allmänna anställningsstödet som det refererades till:De 38% i skatt på investeringsfonden är av främst av psykologisk natur, visst, sedan innebär det ju att så länge man själv har tillgång till pengarna så kan de ge en viss avkastning genom den ränta man får.Säg att du har 1 miljon i inveseringsfonden och att räntan är 4% så förlorar man 15200 kr/år på skatten.
Sammantaget om man räknar skattesänkningen, avgiftshöjningen och dubblerade trafikförsäkringspremier har de säkerligen höjt skatten för mig. Jag klagar inte, jag har det bra ändå, men trodde i min enfald en "moderat" regering skulle sänka skatterna och inte höja dem.Om du väljer att kalla dubblerade trafikförsäkringspremier för nåt annat än skatt så håller jag inte med, jag tycker dessutom att det är riktigt dumt att inte sjukvården skall finansieras via skatter utan att försäkringsbolag skall måsta betala för vården om jag blir "sjuk" p.g.a. en olycka.Vi skall ha helt klart för oss att alla försäkringsbolag ser till att ha marginal även på den del av trafikförsäkringspremien som avser sjukvårdskostnader - = dyrare för alla oss som äger och använder oss av fordon.När det gäller momsen så vet jag att jag bara hanterar dessa pengar åt staten och att det inte är jag utan mina kunder som betalar den, likväl har jag varit tvungen att sätta priset på min faktura och faktiskt "tjäna" in dessa pengar åt staten om jag vill ha ut 10 000 kr i lön efter skatt.För övrigt så hanterar jag ju bara den del av intäkterna som går till egenavgifter och kommunalskatt också, de är aldrig mina pengar utan hela tiden någon annans, och kunden betalar, inte jag.Allt beror ju bara hur man ser på det.MOMS = mervärdesomsättningsskatt, om det inte är en skatt, varför heter det då skatt.Och visst förenklar jag när jag säger att jag måste betala in 25% moms på de 20 000 som krävs för att jag skall få ut 10 000 i lön efter skatt, men för mitt företag och den verksamhet jag bedriver stämmer det rätt bra så länge jag inte ökar lagervärdet i företaget.CiteraJag tycker definitivt att de ekonomiska reformer som gjorts är rätt väg, men jag kan till fullo förstå att man uppe i Norrland med hus värderade till några hundra tusen osv, inte finner politiken lika gynnsam. Att påstå att det enbart gynnar politikerna själva är lite löjligt. En stor del av befolkningen bor trots allt de lite "hetare" områdena med skyhöga taxeringsvärden. Personligen tycker jag det är riktigt att man gör något åt denna del av befolkningens problematik och inte bara ägnar sig åt glesbygdsstöd... Vet att andra (främst de i glesbygd då) tycker annorlunda, det är fullt naturligt och hör till sakens natur. Men när socialdemokratiska politiker inför glesbygdsstöd osv, inte sjutton kommer jag och påstår att de bara försöker gynna sina egna glesbygdsplånböcker.Jag har inte påstått att de enbart gynnat sig själva, vad jag skrev var att skattesänkningarna passar in väldigt bra i profilen för en moderat stockholmsolitikers privatekonomi.Jag kan på intet sätt se hur förändringarna de gjort sedan valet underlättat för egenföretagarna om man inte är förmögen och har en dyr villa. (vilket de flesta ensam eller småföretagare inte är eller har)Jag hoppas dock på att de förändringar de aviserat för mindre AB skall gå igenom, med upp till 80 000 kr/år i aktieutdelning oavsett storleken på företagets vinst och dessutom slopandet av revisorskrav på aktiebolag med en omsättning på mindre än 3 miljoner. Det skulle göra det rätt mycket mer intressant att starta eget, och för mig att ombilda mitt företag till AB.Tycker också att de kunde tillåta enskilda firmor att fondera pengar utan att ta ut någon skatt alls så länge pengarna finns i företaget, det skulle göra det mer troligt att även små enskilda firmor skulle ha en bra slant i kassan, en slant som de så småningom kunde använda till investeringar i nya produkter eller ny produktionskapacitet eller kanske fastighetsbyggande/köp.Den första anställde som en företagare anställer bjöd väl om jag inte missminner mig den gamla regeringen på, också det ett bra initiativ för att få små företag att växa och bli större men som den nuvarande regeringen plockat bort.I min verksamhet skulle det vara väldigt svårt att anställa någon med nystartsrabatt, det förutsätter att jag hittar någon långtidsarbetslös som är kunnig i elektronikkonstruktion + mukvaruutveckling + utveckling av onlinetjänster... hur troligt är det på en skala 1-10? De har alla jobb sedan länge.De företag som kan/vill anställa långtidsarbetslösa är företag med väldigt okomplicerade arbetsuppgifter, de skall dessutom verka i en bransch som är så konkurrensutsatt att en låg arbetsgivaravgift har en markbar betydelse för företaget.Jag tror att detta kommer att resultera i att vissa företag kommer att utnyttja långtidsarbetslösa så länge de får nystartsrabatten för att sedan ge dessa sparken och ersätta dem med nästa "nystartsantällde". Men det är vad jag tror, hur det blir får vi se.När det gäller glesbygdens förmåga att försörja sig utan stockholms hjälp skulle det inte vara några problem om bara beskattningen för de vinster som genereras i norrbotten också kom norrbotten tillgodo, tänker då på intäkterna av våra naturtillgångar som ofta beskattas av huvudkontor som ligger i stockholm eller utomlands.Ungefär som om mina barn skulle gå på soc och begära bidrag för att de inte klarar sig på barnbidraget, vi i glesbygden måste kunna räkna med att vi får del av de pengar som våra framgångsrika exportindustrier genererar för svenska staten, likväl som mina barn måste kunna räkna med att de får del av de pengar jag och min sambo tjänar.Om inte glesbyden fanns skulle inte stockholm finnas, men utan stockholm skulle glesbygden frodas.
Jag säger inte att det är oskäligt att ta ut 38% i skatt som man dessutom får tillbaks om man investerar pengarna, jag säger bara att jag tror att det skulle skapa tillväxt bland små företag om de ändrade reglerna så att man fick behålla allt så länge pengarna fanns kvar i företaget och inte användes privat.Du verkar ju inte vara intresserad av vad som skapar tillväxt?