Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp & tips med e-bay  (läst 7106 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
Hjälp & tips med e-bay
« skrivet: 30 maj 2007, 21:37:34 »
Behöver hjälp med denna fluga som jag nu reggade mig idag pÃ¥ och lyckades bjuda pÃ¥ en pryl som inte levereras till Sverige  huvuddunk
Jaja .. 4 av nÃ¥t fÃ¥r jag offra för att lärpänningar kostar ju  >:(
Ã… in't gÃ¥r det att ta tebax ett bud heller. Stört omöjligt är det söka pÃ¥ saker man är intresserad av när man inte kan de tekniska termerna typ  knUp
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Hjälp & tips med e-bay
« Svar #1 skrivet: 30 maj 2007, 23:03:41 »
Har du frÃ¥gat om de kan leverera till Sverige?  Ofta sÃ¥ kan säljarna göra det ändÃ¥, även om de har registrerat den sÃ¥ att det inte gÃ¥r.  För det mesta inget problem.

Om det är en nÃ¥gotsÃ¥när attraktiv sak som du har bjudit pÃ¥ sÃ¥ kan du nog ocksÃ¥ vara lugn över att du kommer att bli överbjuden.  De flesta "proffs"-eBayare lägger nämligen sina bud de sista 5-10 sekunderna (eller i alla fall sista minuten) innan auktionen tar slut.  Detta för att ingen annan skall hinna bjuda över.

Det gÃ¥r visst att ta tillbaka bud för övrigt...  men det är inte populärt och man fÃ¥r dÃ¥ligt "record"...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad mrfrenzy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 165
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp & tips med e-bay
« Svar #2 skrivet: 30 maj 2007, 23:08:12 »
Oavsett om du har vunnit eller inte ännu, klicka så fort som möjligt på "ask seller a question" och förklara situationen.

Säg att det är första gången du använder ebay och att du missade att dom inte levererar till vårt avlånga land. Fråga om dom möjligen kan göra ett undantag den här gången, och hur mycket extra kostar frakten i så fall?

DÃ¥ kommer dom antingen att svara med fraktpriset du ska betala, eller posta om auktionen och ta bort ditt bud.



Nästa gång du ska söka, klicka "advanced search" och välj "Items available to": "Sweden"
När du nu söker på valfritt sökord visar bara dom som har med sverige i listan över ships to: eller har valt "worldwide"

När du väl köpt något: Betala alltid med paypal. Om affären går illa på något sätt, paketet kommer bort och säljaren vägrar ersätta, eller om säljaren lurar dig, så ersätter paypal dina kostnader (paypal ägs av ebay)

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp & tips med e-bay
« Svar #3 skrivet: 30 maj 2007, 23:20:34 »
Behöver hjälp med denna fluga som jag nu reggade mig idag pÃ¥ och lyckades bjuda pÃ¥ en pryl som inte levereras till Sverige  huvuddunk
Jaja .. 4 av nÃ¥t fÃ¥r jag offra för att lärpänningar kostar ju  >:(
Ã… in't gÃ¥r det att ta tebax ett bud heller. Stört omöjligt är det söka pÃ¥ saker man är intresserad av när man inte kan de tekniska termerna typ  knUp
/Bosse

Det var väl en mätare du bjöd på?

Eftersom jag också handlat av dem, utan problem, så tror jag inte det kommer att bli något problem.

Jag frågar normalt först om det inte framgår att de skickar till Sverige, eller om de, som i detta fall, skriver att de skickar inom Tyskland, och det är väldigt sällan något problem.

Just dessa har det lika knackigt med engelskan som jag har med tyskan, men det funkade fint i alla fall.

Det är ju mera än tvÃ¥ dagar kvar, och det är ju inte säkert att du kommer att vinna auktionen. Jag undrade just varför du bjöd EUR 4 i stället för att köpa den direkt för 4.20, men det är väl ett nybörjarmisstag  ;D
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Hjälp & tips med e-bay
« Svar #4 skrivet: 31 maj 2007, 11:49:02 »
Tror mest det det är nån, för mig iaf, kvarleva från tiden före frihandeln inom EU..., eller så har dom nån personlig anledning för det. Begränsningar av handeln mellan länder inom EU, borde bara finnas på de produkter som det finns regler för, som t.ex alkohol, läkemedel m.m.

mvh humlan.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Hjälp & tips med e-bay
« Svar #5 skrivet: 31 maj 2007, 12:48:51 »
Jag fick ett svar men fattar bara hälften typ ..
Hello,
a supply to Sweden is not of principle a problem. Forwarding expenses are only very high. Forwarding expenses amount to at least 18, - euro. For this reason is always meaningfully several articles buy to go with. Like that is at the customers of us, who order from Sweden. Do they receive the accessories in Sweden also for the installation?


Tror om jag ska va ärlig min engelska är inte den bästa heller  a:gl
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad mrfrenzy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 165
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp & tips med e-bay
« Svar #6 skrivet: 31 maj 2007, 13:04:31 »
Han säger att det går bra att skicka till sverige, men frakten är hög, 18 euro, därför är det smartast om du köper flera saker på en gång. Sen undrar han om det verkligen går att få tag på nödvändiga monteringstillbehör i Sverige.

Jag är också lite nyfiken på vad du köpt, en länk vore inte dumt ;)

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Hjälp & tips med e-bay
« Svar #7 skrivet: 31 maj 2007, 13:12:16 »
Han säger att det går bra att skicka till sverige, men frakten är hög, 18 euro, därför är det smartast om du köper flera saker på en gång. Sen undrar han om det verkligen går att få tag på nödvändiga monteringstillbehör i Sverige.

Jag är också lite nyfiken på vad du köpt, en länk vore inte dumt ;)

Som jag misstänkte .. ingen energimätare för inkoppling til solfångaren då va?
Här är länken ...
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=230133871333&sspagename=ADME:B:AAQ:US:1
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad mrfrenzy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 165
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp & tips med e-bay
« Svar #8 skrivet: 31 maj 2007, 13:24:45 »
Det blir ju iaf billigt, ny kostar den 132 Euro.
Och den går finfint att koppla till solfångaren, det är utvändig gänga 3/4. Kranar, kopplingar osv finns allt på rinkabyror tex.

Pga åldern så är den inte godkänd för kalibrering till fjärrvärme, därför den är så billig. Slå till på "Buy know" innan nån bjuder över dig.

Vill du köpa några tillbehör av honom kan du säkert göra upp det via mail, men är nog smidigare att ta det lokalt eftersom ingen av er verkar haj på engelska ;)

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp & tips med e-bay
« Svar #9 skrivet: 31 maj 2007, 16:21:59 »
Han säger att det går bra att skicka till sverige, men frakten är hög, 18 euro, därför är det smartast om du köper flera saker på en gång. Sen undrar han om det verkligen går att få tag på nödvändiga monteringstillbehör i Sverige.

Jag är också lite nyfiken på vad du köpt, en länk vore inte dumt ;)

Det var väl mej han tänkte pÃ¥, som köpte fem pÃ¥ en gÃ¥ng. Frakten blev väl trots det mer än de EUR 15.50 jag betalade  Thumbsup

De Pollux PolluCom2 mätare jag köpte verkar rätt listiga. De har tydligen inbyggd klocka och man kan kolla mÃ¥nad för mÃ¥nad  bakÃ¥t vad mätarställningen var.

Jag har inte kopplat in någon ännu, så jag vet inte riktigt vad de klarar av, men man kan se flödet, och det verkar även gå att se momentanförbrukningen och momentantemperaturen. Den ena tempgivaren verkar inbyggd i mätarhuset och den andra är lös.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Hjälp & tips med e-bay
« Svar #10 skrivet: 31 maj 2007, 19:00:11 »
Han säger att det går bra att skicka till sverige, men frakten är hög, 18 euro, därför är det smartast om du köper flera saker på en gång. Sen undrar han om det verkligen går att få tag på nödvändiga monteringstillbehör i Sverige.

Jag är också lite nyfiken på vad du köpt, en länk vore inte dumt ;)

Det var väl mej han tänkte pÃ¥, som köpte fem pÃ¥ en gÃ¥ng. Frakten blev väl trots det mer än de EUR 15.50 jag betalade  Thumbsup

De Pollux PolluCom2 mätare jag köpte verkar rätt listiga. De har tydligen inbyggd klocka och man kan kolla mÃ¥nad för mÃ¥nad  bakÃ¥t vad mätarställningen var.

Jag har inte kopplat in någon ännu, så jag vet inte riktigt vad de klarar av, men man kan se flödet, och det verkar även gå att se momentanförbrukningen och momentantemperaturen. Den ena tempgivaren verkar inbyggd i mätarhuset och den andra är lös.

Om inte mitt bud tas kanske man kan köpa en av dig om du tänker kränga någon.
Tänkte bara ha den för att se vad skillnad det blir med olika vinkel på solfångaren.
Har mina idag 90° och tänker ändra till 65°  Thumbsup

/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Hjälp & tips med e-bay
« Svar #11 skrivet: 02 juni 2007, 09:53:11 »
FrÃ¥ga honom om han inte kan skicka som "Päckchen".  Det kostar "bara" 8,60 Euro, men det är dÃ¥ utan försäkring mot att det kommer bort.  Men eftersom värdet av produkten är sÃ¥ lÃ¥gt, sÃ¥ kan man väl ta den risken...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Hjälp & tips med e-bay
« Svar #12 skrivet: 04 juni 2007, 23:01:52 »
Jag vann budet   ;D och betalade in samma dag sÃ¥ nu hoppas jag att det finns en bruksanvisning som är nÃ¥golunda begriplig.
Det tar väl en vecka innan grejerna är här typ.
Passar pÃ¥ monterar in den i samma slag när min nya soltank dyker upp.  Thumbsup
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp & tips med e-bay
« Svar #13 skrivet: 05 juni 2007, 08:34:52 »
Bruksanvisning? Det kan du nog fetglömma  :D

I min låda med fem mätare kom bara lite fyllning förutom mätarna.

Du kan ju googla på beteckningen när den kommer, men annars tror jag det är skäligen simpelt att koppla in den. Du monterar mätaren på "kalla" röret, dvs returen upp till fångaren, och den lösa givaren på "varma" röret, och isolerar runt den. Mätarhuset har troligen en pil som visar flödesriktningen.

Klart!

Sedan är det bara att trycka på knappen/knapparna och se vad du hittar. Det brukar vara ganska självförklarande vad som visas.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Hjälp & tips med e-bay
« Svar #14 skrivet: 16 juni 2007, 21:56:55 »
Nu har jag kommit så här långt.
Lyckats betala och kontaktat säljaren om betalningen kommit fram samt leverans.

Men vad skriver karln???

Hello,

I received your payment on Wednesday. I sent the commodity also on Wednesday to you. I have unfortunately forget you on Wednesday the calculation to send and say that I dispatched the commodity. The package should arrive in the course of the next week with you.

/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!