0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Konstigt va?När pumpen går för att göra varmvatten, så stiger tempen och varmvattnet ut på framledningen, och av självcirkulation så blir första elementet i huset hett.Pumpen står i sommarläge och jag tycker shunten borde vara stängd och ej släppa ut mantelvarmt vatten på framledningen.Det gör ju inte saken bättre att elementet som blir varmt är på övervåningen och är ett sovrum, stänger jag detta element så blir det element 2 som får värmen etc.Kan det vara läge för ett samtal till installatören?
Citat"Någon volymförstorare blir det inte."En volymtank är positiv i flera avseenden kolla på forumet."Ställa pumpen i vår/höst -läge, så att cirk. pumpen får gå hela tiden, den går på läge1 så den drar ej så mycket.Kyler cirkulerande 23gr radiatorvatten varmvattenberedaren?" Radiator vattnet cirkulerar inte igenom varmvatten beredaren om den är inkopplad enligt princip schemat för 1230. se NIBE manualen.
Citat från: AlfL skrivet 30 maj 2007, 22:17:59 Citat"Någon volymförstorare blir det inte."En volymtank är positiv i flera avseenden kolla på forumet."Ställa pumpen i vår/höst -läge, så att cirk. pumpen får gå hela tiden, den går på läge1 så den drar ej så mycket.Kyler cirkulerande 23gr radiatorvatten varmvattenberedaren?" Radiator vattnet cirkulerar inte igenom varmvatten beredaren om den är inkopplad enligt princip schemat för 1230. se NIBE manualen. Ang. varför det ej blir någon volymtank: Har ej problem med många start/stopp, ej heller knäppningar i systemet. Dessutom utrymmesbrist vid vp:n.Att radiatorvatten ej cirkulerar genom vv-beredaren, det förstår jag. . Men om vattnet i manteln håller 23gr kan det väl finnas risk för nedkylning av varmvattnet, fast vp:n kanske inte har mantel, hmm, ska nog kolla i manualen då.... :,v(Tack för svaren.