0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej,Jag har en soltank med inlagring på två nivåer via vvx. Nu har jag en ide att jag ska flytta ner det nedre inloppet från mitten till en punkt ca 10cm över utloppet. Kommer det att funka eller kommer det att bli "kortslutning" mellan inlopp och utlopp så att inkommande vatten sugs direkt till returen utan att först kylas av i tanken? Det är ju bara ca 50 liter mellan anslutningarna men om man lyckas värma dessa liter så börjar väl värmen vandra uppåt sedan så effekten blir samma som en lågt placeras solslinga. Jag kör som mest 5-6l/min.Vad tror ni?mvh
Jo du tänker nog rätt där. Du har ju en fördel då, när det är varmare vatten i överdelen så kyls det inte ner något när laddningen startar på morgonen.
Eftersom vattnet är varmare från fångarna så stiger den i en svag båge upp tills den stöter på samma temperatur/svalnat till samma som omgivande vatten och stannar av.Kallare lär den ju inte pumpa in då värdena då slagit av cirkulationen.Som i allt är det för och nackdelar. Men du vinner på att ditt varma vatten inte blir nerkylt./Bosse
Har du ingen anslutning under den nivå du vill ha med VV-temp. 10cm emellan låter lite, men jag vet inte om det är någon risk att det varma sugs ner av pumpen.
hur svårt är det att sätta givaren som styr diff tempen i toppen på tanken ? å ställ upp start temp diffen på 7 grader så slipper ni att avläggningen laddar kallt vatteniomed att tanken alltid bör va varmast i topp om ni har en vettig skicktnig i tanken
hej oki varför inte bygga så du kan välja botten eller toppladdningnån meter rör å 2 kulventiler fixar j dom flästa att köpa föreningen brukar fixa det ¨jag funderar hårt på att ha 2 inladdnings ställen å 2 utags ställen i tanken kostnaden e liten
hej .. varför inte bara toppladda ? det e enklast å väldigt effektift...värmen promenerar bara neråt i tanken
Klart det funkar, inloppsvattnet strömmar ju ut från utloppet och lär inte mötas. Blås försiktigt ut rök ur munnen eller be en rökare så ser du själv, i vatten sker samma fast trögt. Det varma far upp i en båge./Bosse
Och hur skall du ha det egenligen? citat från dig själv i just DENNA tråd några svar tidigare (lite rörig i tankegången?!)
Jag ska ha inlagring på två nivåer mha växelventil. NU har jag bara inlagring på en nivå ganska högt upp men allt är förberett för en övre och en nedre. Frågan är bara hur lågt jag kan sätta den nedre. Har jag varit otydlig så ber jag om ursäkt?mvh
Missuppfattning, flåt