0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Då kopparrören verkar ha samma kilopris som guld, så undrar jag om hydraulslang går att använda?Vet att det ej är tillåtet med PEM inomhus, men hydraulslangen har ju säkert bättre "värden" än kopparrör ur säkerhetssynpunkt.Hydraulslang inkl. kopplingar kommer jag över gratis så att säga.
Har lite 22mm PEX-rör liggandes. Den är 16mm invändigt (skulle motsvara 18mm kopparrör). Kan det vara OK att använda för anslutning av KV och VV-anslutningen?
Citat från: Ridax skrivet 26 maj 2007, 10:29:26Har lite 22mm PEX-rör liggandes. Den är 16mm invändigt (skulle motsvara 18mm kopparrör). Kan det vara OK att använda för anslutning av KV och VV-anslutningen?Jag har 18 mm koppar som stam i huset och det är inga problem med tryckfall eller så.
Citat från: Linnex skrivet 30 maj 2007, 13:39:18Citat från: Ridax skrivet 26 maj 2007, 10:29:26Har lite 22mm PEX-rör liggandes. Den är 16mm invändigt (skulle motsvara 18mm kopparrör). Kan det vara OK att använda för anslutning av KV och VV-anslutningen?Jag har 18 mm koppar som stam i huset och det är inga problem med tryckfall eller så.Och hur vet du det, har du mätt temperaturer och difftryck i ditt system? Att det fungerar tror jag säkert, men det där om att du inte har några probem med tryckfall o.sv. ställer jag mig lätt tveksam till, nåväl, det är ju huvudsaken att det fungerar.