Dragit dräneringsslangen separat, bredvid ytterdörren. Rören till ytterdelen går över fönstren. Vad klamrar man dräneringsslangen med, den är ju ca 20mm. Eller finns det en kanal som precis passar denna och inte är stor och klumpig?
Har nu inst. en TE12DKE. Nu är den igång och tycks fungera bra. Koningen tycker jag gick bra efter en del övning. Men ett läckage uppstod vid vakuumpumpningen. Jag började med att dra kopplingarna vid utedelen lite hårdare och då blev det tätt. Jag hade dragit dem med två skiftnycklar och "lite känsla". men tydligen behövdes det lite till.
Jag anslöt manometern och släppte på gasen. Den steg till 10 bar. Sen satte jag upp tempen på 30 gr inne så den skulle få jobbaq hårt. Då gick trycket upp till 34 bar. Jag noterar då att det är ett oljud från, som jag tror, kompressorn. Det är ett malande kjud. Nu när jag kör den mindre hårt så hörs inte detta. Jag ska kolla igen senare, om det kvarstår så undrar jag om inte detta är ett fel.
När jag kör den "normalt" med värme så står mätaren på ca 25 bar. När pumpen stannar visar den 15 bar. Körde den kort i kyla i går, då kröp den ner till 7 bar.
Sen undrar jag. kan man skifta från värme till kyla utan att stänga av den helt? Det verkade inte gå. Eller också är det det att det tar en längre tid för systemet att växla. Den gröna powerlampan blinkar under tiden. jag tycker inte att brukisen är nån höjdare, den verkar vara så kortfattad.. Det framgår inte vad blinkande power innebär. Under timer står det att man kan använda ON och OFF samtidigt, förstår inte vad som avses.
Dräneringskröken, ska man använda den i Stockholm? Eller är det risk för att det fryser i den? Jag har monterat värmekabeln.