Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Klamra dränering med? Samt liten rapport av installation  (läst 1938 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad corrado

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
Dragit dräneringsslangen separat, bredvid ytterdörren. Rören till ytterdelen går över fönstren. Vad klamrar man dräneringsslangen med, den är ju ca 20mm. Eller finns det en kanal som precis passar denna och inte är stor och klumpig?
Har nu inst. en TE12DKE. Nu är den igång och tycks fungera bra. Koningen tycker jag gick bra efter en del övning. Men ett läckage uppstod vid vakuumpumpningen. Jag började med att dra kopplingarna vid utedelen lite hårdare och då blev det tätt. Jag hade dragit dem med två skiftnycklar och "lite känsla". men tydligen behövdes det lite till.
Jag anslöt manometern och släppte på gasen. Den steg till 10 bar. Sen satte jag upp tempen på 30 gr inne så den skulle få jobbaq hårt. Då gick trycket upp till 34 bar. Jag noterar då att det är ett oljud från, som jag tror, kompressorn. Det är ett malande kjud. Nu när jag kör den mindre hårt så hörs inte detta. Jag ska kolla igen senare, om det kvarstår så undrar jag om inte detta är ett fel.
När jag kör den "normalt" med värme så står mätaren på ca 25 bar. När pumpen stannar visar den 15 bar. Körde den kort i kyla i går, då kröp den ner till 7 bar.
Sen undrar jag. kan man skifta från värme till kyla utan att stänga av den helt? Det verkade inte gå. Eller också är det det att det tar en längre tid för systemet att växla. Den gröna powerlampan blinkar under tiden. jag tycker inte att brukisen är nån höjdare, den verkar vara så kortfattad.. Det framgår inte vad blinkande power innebär. Under timer står det att man kan använda ON och OFF samtidigt, förstår inte vad som avses.
Dräneringskröken, ska man använda den i Stockholm? Eller är det risk för att det fryser i den? Jag har monterat värmekabeln.

Utloggad corrado

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
Angående klammer så har Clas Ohlson en klammer för 14-18mm, det är en skruv på den, isf för spik som är det vanliga. Den fungerar bra.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Klamra dränering med? Samt liten rapport av installation
« Svar #2 skrivet: 03 juli 2007, 22:17:04 »
Från kyla till värme tar det ca 3½ min innan värme kommer.
Från värme till kyla går det fortare, ca 1½ min.
Jag klamrade min med spikklammer för elledning ca 18mm
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad brutus

  • Montör
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Klamra dränering med? Samt liten rapport av installation
« Svar #3 skrivet: 26 juli 2007, 21:57:35 »
skippa dränerings kröken den kommer frysa igen i höst.
finns ju ingen större anledning till den om du inte sätter på en slang iallafall och då kommer det garanterat frysa igen fort
Fryser inte.
Nibe fighter 1310 Bergvärme 40kw med 3st borrhål 150m i snitt
Panasonic e-12 dke Lvp  utbyggnad 200 kvm
panasonic e-9 ckp lvp    samma  utbyggnad
Panasonic e-12 gke Lvp verkstad 100 kvm
Panasonic pe-12 ckp Lvp källare 130 kvm
Och för säkerhets skull 3 x 35 amp elpatron
2 plans hus 750 kvm(inkl utbyggnad)
Stockholm

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Klamra dränering med? Samt liten rapport av installation
« Svar #4 skrivet: 27 juli 2007, 11:07:50 »
...Eller finns det en kanal som precis passar denna och inte är stor och klumpig?
... Den gröna powerlampan blinkar under tiden. jag tycker inte att brukisen är nån höjdare, den verkar vara så kortfattad..
ClasO har en del kabelkanaler, dock verkar dessa vara max 16mm tjocka, kan du tänka dig att gå ner i dimension och byta till tunnare slang så finns kanal: 36-1347 16x16 mm 49,00kr
OBS! Jag har dock ingen aning om hur den klarar utomhusliv och vintrar.
Finns ju galvade plåtkanaler(u-bockad plåt) för och skydda elkablar på husfasader och köpa på järnaffärer, du kanske inte gillar den designen?

Blinkande powerlampa är för att indikera "Automatic Operation", "Operational Mode judging", "Hot Start operation" och "avfrostning" enligt servicemanualen.

skippa dränerings kröken den kommer frysa igen i höst...
Jag tolkade det som dränerings-slangen från innerdelen... fast jag har ju gissat fel förr :D
« Senast ändrad: 27 juli 2007, 11:11:10 av Paxmax »
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!