0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hei hva med trykkluft http://www.theaircar.comfant denne siden i 2000 mvh
Jag tror att vi kommer köra på bensin och diesel de kommande 50 åren, precis som idag!Två tredjedelar av drivmedelspriset idag är skatter och avgifter. Oljan kostar 65-70 dollar/fat. Även oljepriset dubblas, eller rent av tredubblas, så kommer staten kunna reglera priset så att vi har råd. Och de kommer att göra det, eftersom alla andra alternativ ter sig svåra att genomföra. Vi förbrukar i Sverige årligen runt 4,5 miljoner kubikmeter diesel i Sverige, motsvarande 44TWh energi. Vi förburkar också 5,3 miljoner kubikmeter bensin, motsvarande 46TWh energi. Att tro att vi kan hitta 90TWh elproduktion är inte sannolikt. Det skulle motsvara 15 nya kärnkraftverk som går konstant.Den svenska etanolproduktionen är idag 70.000 kubikmeter per år. Vi skulle behöva runt 15 miljoner kubikmeter etanol för att byta ut vår konsumtion av diesel/bensin. Hur mycket jordbruksprodukter som går åt till det vet jag ärligt talat inte, men jag tror vi kan räkna med kraftigt ökade matkostnader, och en kolonilott blir guld värd.Jag tror på mer bränslesnåla bilar, på bättre kollektivtrafik, på eldrift vid korta sträckor, där energin måste produceras förnyelsebart och framför allt att vi inte måste transportera så mycket, så långt, så ofta.
Citat från: orca skrivet 19 maj 2007, 15:09:43Diesel tillsammans med elmotorer ala Toyota Prius kommer att bli stort tror jag Diesel för att det är MYCKET effektivare än bensa och man börjar komma tillrätta med partikel utsläppen.Men NOx-utsläppen då?Alla Diesel-förespråkare verkar blunda för detta.
Diesel tillsammans med elmotorer ala Toyota Prius kommer att bli stort tror jag Diesel för att det är MYCKET effektivare än bensa och man börjar komma tillrätta med partikel utsläppen.