Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hybridbil, Vätgasbil, Elbil eller något helt annat. Vad tror ni?  (läst 5068 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Tyckte det kändes fel att diskutera framtida tekniker under rubriken "världens största bluff" men ämnet är intressant och så omfattande att jag gärna vill dra i det lite till. Så vad tror ni på, hur skall vi transportera oss i framtiden?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Ja, allt tyder ju på en hybrid, som stadigt utvecklas mot en renodlad elbil. Kommer inte nåt genombrott inom nåt annat område, så är tydligen den, det enda realistiska...

mvh humlan.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2555
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
Yepp hybrid som sakta övergår till bränslecell tror jag på.

Saab:s plug-in hybrid tror jag starkt på, den kan köras på ren eldrift 3-5mil och laddas direkt i eluttaget.
De allra flesta skulle klara sitt dagliga behov med 3-5mil och kanske så mycket som 75% skulle bli ren eldrift.

Problemet är att vi måste få ren elenergi (kränkraft, vind, sol etc)

En annan variant på hybrid är att kombinera en snål dieselmotor med samma system som Saabs plug-in dvs teknik som kan säljas redan om 1-2år.
VW passat bluemotion som börjar säljas snart har ju testats av två svenska motortidningar redan och de rapporterar om verklig förbrukning på 90-110 -vägar på 0,34-0,39l diesel per mil, om man skulle komplettera den med eldrift så innebär det ju 75% ren eldrift och resterande 25% vid dieseldrift/el en förbrukning på kanske så lågt som 0,25l/mil.
Detta med en teknik som kanske redan finns om 1-2år!!

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Så ni tror inte på vätgas då? Såg på TV att det var en höjdare i USA. Är utgångsläget fortfarande och alltid otto-motorn, finns inga andra tekniker, förutom elmotorn då som är lika gammal. Sc:,h
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad kristerl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skorped - Öviks kommun
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ja som Mike skrev så tror jag på lång sikt på bränsleceller till bilar. Metanol omvandlas till vätgas som senare går in i själva bränslecellen där den omvandlas till elenergi. Själva drivningen av bilen utgörs av en elmotor. Avgaserna - vatten
Energibrist? Har jag aldrig hört!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29881
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Gengas.  >:D
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35476
  • Karma +56/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Pluginhybrid + bränslecell där bränslecellen tillför "långsam" energi till batteripacket under drift och laddar batterierna under stillestånd (om man inte laddat fullt med annan ren "pluginel")
På detta sätt skulle man kunna sätta in en stark elmotor som får sitt energibehov tillgodosett från bränslecellen och sitt effektbehov av batteripacket.
Batterierna skulle inte behöva vara speciellt stora och därför relativt billiga att byta ut när de är förbrukade.
En bränslecell som inte behöver vara så snabb bör gå göra mer driftsäker och långlivad än en bränslecell som tvingas leverera hög effekt vid behov.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad orca

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
Diesel tillsammans med elmotorer ala Toyota Prius kommer att bli stort tror jag  ::) Diesel för att det är MYCKET effektivare än bensa och man börjar komma tillrätta med partikel utsläppen.
Elmotor i stadstrafik är perfekt  :) noll avgaser  :)

Visste ni att GM hade körbara prototyper på Prius temat redan 1975  8) Men dessa hade ingen marknad då soppan kostade 40 öre litern och medel Amerikanen ville köra Cheva & Ford F series pickup bilar istället  :o Detta gjorde att Toyota som satsade rätt har passerat Ford och GM i sälj ligan  *vinkar*

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29881
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Diesel tillsammans med elmotorer ala Toyota Prius kommer att bli stort tror jag  ::) Diesel för att det är MYCKET effektivare än bensa och man börjar komma tillrätta med partikel utsläppen.

Men NOx-utsläppen då?

Alla Diesel-förespråkare verkar blunda för detta. ::)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Inget är speciellt nytt, både el å etanol/alkohol-motorer har funnits i 100 år... Sen verkar man ha glömt att dom nya tunnfilms-solcellerna i princip går använda, för att göra hela karossen till en enda solcellsyta. Det kan bli en hel del hjälp för att ladda batterierna med dom i framtiden, allt som behövs är ju dagsljus... Men tunnfilms solceller kan i princip allt göras till solceller för el-tillverkning.., väggar, tak, markiser, m.m, bara fantasin som sätter gränsen.

Utloggad orca

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
Jag är ingen diesel fantast  :( Brukar säga att man får tanka på mackens baksida  ;D Jag tror stenhårt på diesel eftersom man använder mindre ändliga resurser genom att färdas med diesel  ::)

Det enda som biter på bilindustrin är lagstiftning  >:( Mera piska kommer att lösa utsläpps problemen  *vinkar*

Utloggad orca

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
Sedan kan man fråga sig hur farligt diesel avgaser är  ::) Vi har använt diesel i gruvorna här sedan 50 talet och bensin drivna bilar är förbjudna  *vinkar*

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
Tror som ni andra på att hybrid, kanske med biodiesel eller etanol som bränsle, som kan laddas i vägguttaget. Sen vidare mot bränsleceller, och så småningom kanske rena elbilar.

Ottomotorns verkningsgrad på max 30% är ju för sorglig..
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Swetrot

  • Gäst
Swetrot
SV: Hybridbil, Vätgasbil, Elbil eller något helt annat. Vad tror ni?
« Svar #13 skrivet: 21 maj 2007, 22:31:05 »
Jag tror att vi kommer köra på bensin och diesel de kommande 50 åren, precis som idag!

Två tredjedelar av drivmedelspriset idag är skatter och avgifter. Oljan kostar 65-70 dollar/fat. Även om oljepriset dubblas, eller rent av tredubblas, så kommer staten att kunna reglera priset så att vi har råd. Och de kommer att göra det, eftersom alla andra alternativ ter sig svåra att genomföra.

Vi förbrukar i Sverige årligen runt 4,5 miljoner kubikmeter diesel i Sverige, motsvarande 44TWh energi. Vi förburkar också 5,3 miljoner kubikmeter bensin, motsvarande 46TWh energi. Att tro att vi kan hitta 90TWh elproduktion är inte sannolikt. Det skulle motsvara 15 nya kärnkraftverk som går konstant.

Den svenska etanolproduktionen är idag 70.000 kubikmeter per år. Vi skulle behöva runt 15 miljoner kubikmeter etanol för att byta ut vår konsumtion av diesel/bensin. Hur mycket jordbruksprodukter som går åt till det vet jag ärligt talat inte, men jag tror vi kan räkna med kraftigt ökade matkostnader, och en kolonilott blir guld värd.

Jag tror på mer bränslesnåla bilar, på bättre kollektivtrafik, på eldrift vid korta sträckor, där energin måste produceras förnyelsebart och framför allt att vi inte måste transportera så mycket, så långt, så ofta.
« Senast ändrad: 22 maj 2007, 06:27:05 av Swetrot »

Utloggad eureka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-1
hei

hva med trykkluft  *roflmao*

http://www.theaircar.com
fant denne siden i 2000
mvh
6 kW Kinesisk Vann/vann varmepumpe inkl 180 bereder ombygget til Luft/vann . Kinesisk Inverter FTX ventilasjonsvarmepumpe 300 m3/h. Mitshubishi ZEN 35 aircondition (aldri brukt som varmepumpe)  


frikjøling 5 stk 4 veis konvektorer ligger klar

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!