I samband med installation av VP så ska jag också installera uppvärmning av källare.
Planen är att i tvättstugan placera en fläktkonvektor, min fundering är hur stor yta den kan värma.
På bifogad skiss så kan ni se att fläktkonvektorn är tänkt att placeras i både rummens längsledd; mellan tvättsuga och hobbyrum så är det en normaldörr. Den totala ytan är 31 kvm och rummen är ungefär lika stora.
Den konvektorn som jag har spanat in är Omnia UL 26 ifrån aircoil, min effekt 1720 W och maxeffekt 2750W.
http://www.aircoil.se/ 1, Med antagandet att dörren är öppen, klarar en denna fläktkonvektorn av att värma båda rummen?
Jag antar att fläktkonvektorn ej klarar av att värma hallen utanför som är vinkelrätt mot de bägga andra rummen och är drygt 4 meter långt. och tänkte där placera en vanlig radiator på innerväggen i hallen. Tanken är att återanvända en planradiator som avger ca 350 W.
2. Stämmer antagandet och räcker storleken på radiatorn?
3. Finns det någon erfarenhet av denna fläktkonvektorn eller finns det andra som borde tas i beaktande?
3b, Konvektorn finns med elektronisk styrning, är det att rekommendera? Innebär elektronisk styrning att fläkteffekten är beroende av rumstemperaturen? (Jag har hört att det ibland också är kopplat till radiatorvattnetstemperatur, varför jag frågar)