0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kollade nu och min antenn är en triax antenn.... har varit till radiohandlaren nu och lånat 4st 1.5 meters master så när vädret tillåter ska den nya masten upp och funkar inte det så blir det till att flytta antennen till motsatta gaveln på huset...... lånade även en inomhusförstärkare som jag skall pröva koppla in tillsammans med mastförstärkaren.Hittade min antenn på nätet den 11e bilden uppifrån räknat..... http://www.satpro.se/default.asp?id=11201&ucat_nr=0&div=0 fan vad min radiohandlar lagt på priset...... Jopps har även testat en annan boxer men tyvärr utan resultat....Japp kabeln är ny och utan skarv de enda kontakterna är mellan annetnnen och mastförstärkaren st F-kontakter samt en så där kontakt som inte är avskärmad som sitter bak i boxern.//Krister
Det kan vara så att Teracom kompenserar för dom högre förlusterna vid kanal 59 genom att sända med högre effekt, och därför får du in den lika bra som dom lägre. Det står inget om detta på deras hemsida utan det är bara en gissning från min sida. 80% är ju ändå inte så dåligt, om det fungerar även vid dåligt väder kan du väl vara nöjd.
Som sagt, 7m är inga problem med 50mm rör utan svajning, med 38 lär det bli svajigt...Du ska vara så långt från skogen som möjligt, så jag tror absolut inte på att flytta till andra gaveln om den är närmare skogen. Tänk dig ett rakt streck från antennen till toppen på masten, ju närmare träden du kommer desto högre mast måste du ha.och mycket riktigt, inomhusförstärkaren har du ingen nytta av om du inte ska dela upp på hemskt många apparater. Jag tjatar lite nedan Vad är det för modellnummer på mastförstärkaren?Höj upp antennen så högt det bara går, om det inte blåser kan du nog köra med dina 38-rör provisoriskt iaf.
leifa: JA! DAT-75 är bättre, cirka 60% om man bara ser till siffrorna Och jag försöker kramar ur honom vilken förstärkare det är, kan vara så att det är en biltema och kingen vägrar erkänna det
Kolla vad du har för kanaler, vilken frekvens de ligger på, kolla förstärkaren, inom vilka frekvensområden de förstärker och hur mycket, detsamma gäller antennen... du anar nog inte vika svackor det finns i förstärkning/ mottagning i frekvensbandet.Försäljarna vet sällan någonting om detta! Du får nog kolla allt själv, tyvärr. Svarat av en gammal radiolänkare i lumpen -80. Inte att förväxlas med kabeltattarna..
Vill du vara snäll att inte göra någonting efter mina rekommendationer innan mrfrenzy har fått säga sitt?
Joo det brukar jag försöka att göra... skitskönt när vi tillbringar tid lite norr om Rovaniemi ute i skogen... endast några hus runt en sjö lååångt ifrån alltihopa, inte en massa måste hinna det och det..vi tar't när vi får lust. Vi är alldeles för stressade här nere i söder... mentalt skulle jag nog bo i norr, men vädermässigt skulle jag vilja vara ännu mera söderut...