Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Debatt om framtida drivmedel...  (läst 8793 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Debatt om framtida drivmedel...
« skrivet: 11 maj 2007, 14:34:04 »
Det har det varit hela dagen på SVT2 idag 11 maj. Mycket intressant att lyssna vad man vill å tror kommer att användas drivmedel de närmaste åren. Sammanfattningvis så går det att sammanfata ungefär så här. Etanol: Ja. Men det ska bör framställas av rätt råvaror för att vara ett bra alternativ, t.ex sockerrör, då dom inte kan växa på regnskogsmark, å som även om det transporteras är det bästa alternativet. Därefter kommer div grödor med spannmål som det sämsta alternativet, t.o.m ett sämre alternativ än bensin. Bäst är att höja inblandnings % i bensin, då kommer det till bäst användning. Intressant var åxå att vissa bilhandlare slutat att ta hem annat än flexifuel modeller, ville men ha en "gammeldags" bil, fick man betala extra för det... Biodiesel: Ja. Bara fördelar eg, om man åxå där, producerade från rätt grödor. Helst inte från palmolja, då dom växterna kunde odlas på regnskogsmark, å inkräktade på andra grödor. Vätgas/bränsleceller: Nej. Det har staplats så mycket problem på varandra, att inte någon idag längre kan säga när vätgas blir ett möjligt alternativ. Man är även rädd för vad den ska kunna ställa till med inomhus å i t.ex tunnlar. Biogas/metan: Ja. Tyvärr är den begränsad, å kommer aldrig att bli mer än ett mindre alternativ... Metanol: Nej. Den är man överrens om är för giftig, helt enkelt.

mvh humlan.

Utloggad Huddinge

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Debatt om framtida drivmedel...
« Svar #1 skrivet: 11 maj 2007, 14:56:06 »
Metanol: Nej. Den är man överrens om är för giftig, helt enkelt.

Jag som trodde bensin och dieselolja var ganska ohälsosamt  ;).
« Senast ändrad: 11 maj 2007, 15:00:42 av Huddinge »
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/år
Garage: 900 kWh/år
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Debatt om framtida drivmedel...
« Svar #2 skrivet: 11 maj 2007, 15:07:52 »
Metanol: Nej. Den är man överrens om är för giftig, helt enkelt.

Jag som trodde bensin och dieselolja var ganska ohälsosamt  ;).

Jodå, men problemet med just metanol är att den är vattenlöslig, det är inte dom Du nämner. Metanolen kan alltså förstöra stora vattentäkter/vattendrag om den kommer ut där. Men slå på Tv:n, dom debatterar just nu när jag skriver det här.... å jag fortsätter att kolla.

mvh humlan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9820
  • Karma +19/-4
SV: Debatt om framtida drivmedel...
« Svar #3 skrivet: 11 maj 2007, 15:38:36 »
Metanol bryts ner lätt så föroreningar av vattentäkter är ett betydligt mindre problem än för bensin.

http://www.inchem.org/documents/ehc/ehc/ehc196.htm#SubSectionNumber:4.2.1

eller

http://www-erd.llnl.gov/ethanol/etohdoc/vol4/chap03.pdf  (avsnitt 3.3.3.2)
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Debatt om framtida drivmedel...
« Svar #4 skrivet: 11 maj 2007, 15:43:08 »
Om man ska tro på vad som sas, så är det hybridbiler som gäller, under lång tid framöver. Först bensin/etanol-elhybrider å (bio)diesel-elhybrider, senare flerbränsle-elhybrider. Allt annat verkar mer eller mindre svårframkomligt, om inget genombrott av nåt slag görs. Undantaget viss kollektivtrafik, där biogas tros ta en mycket större andel än nu. Där det finns mest å vinna, är tydligen på batteri sidan, där vikten kommer att sjunka ordentligt framöver...

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Debatt om framtida drivmedel...
« Svar #5 skrivet: 11 maj 2007, 15:46:38 »
Metanol bryts ner lätt så föroreningar av vattentäkter är ett betydligt mindre problem än för bensin.

http://www.inchem.org/documents/ehc/ehc/ehc196.htm#SubSectionNumber:4.2.1

eller

http://www-erd.llnl.gov/ethanol/etohdoc/vol4/chap03.pdf  (avsnitt 3.3.3.2)

Du får ta det med dom som debatterade  :) Men jag tror inte dom hade nån jmf med varken diesel eller bensin, utan med de alternativ som kan tänkas användas inom den närmaste framtiden. Det var ju det hela debatten gick ut på..., framtida ersättningsbränslen.

mvh humlan.
« Senast ändrad: 11 maj 2007, 16:05:09 av humlan57 »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29884
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Debatt om framtida drivmedel...
« Svar #6 skrivet: 11 maj 2007, 19:04:24 »
Alternativet jag saknar är elbilar. Jag läste för rätt länge sen att man tillverkat batteri som sandwich-modell i formen av bilens kaross och därför ingår i bilens bärande delar. Nya bra material att lagra ström i uppfinns ju hela tiden, dessutom hittar man ju på nya sätt att göra ström av solljus, så jag tror nog att det bara är en tidsfråga innan det finns ett material som både kan göra ström av solljus och lagra det i formen av bilens kaross.

Sen slipper man se skitiga bilar på vägarna...  ;)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Debatt om framtida drivmedel...
« Svar #7 skrivet: 11 maj 2007, 19:43:29 »
Roland har rätt i att metanol (och etanol) är i princip ofarliga för naturen Tänk bara på hur många miljoner liter spolarvätska vi använder varje vinter.
Det dom är rädda för är väl förtäring av människor.

När det gäller elbilar är det, precis som CarlN skriver, helt avgörande att elen för laddning produceras på ett riktigt sätt. Att använda kärnkraft eller ännu värre kolkraft i som källa är ju bara att flytta problemet.

Hade en liknande diskussion med en på jobbet om vätgasbilar. Han trodde miljöbelastningen var = noll.
När jag frågade var energin till att cracka vatten skulle komma från så svarade han: "Vaddå, den skall ju gå på väte..."    huvuddunk

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Debatt om framtida drivmedel...
« Svar #8 skrivet: 11 maj 2007, 21:04:00 »
Etanolen var man inte orolig för, utan bara metanolen, bl.a p.g.a dess giftighet, men även de problem som finns rent tekniskt, typ korrosion, vad jag förstod. Elbilen togs upp, men eftersom det mer gällde att ersätta med nåt, som inom den närmaste framtiden skulle fungera 100%, så är inte den med. Den har ännu inte den räckvidd eller inbyggda effekt som behövs för att t.ex kunna både hålla varmt i kupen vintertid, å samtidigt ha tillräckligt med räckvidd. Därför ansåg man att det enda framkomliga var hybrider, där elen stod för 60% av transporterna, å förbränningsmotorn för de resterande 40% i hybriderna. Förresten, det tidsperspektiv som avses, är fram till år 2050.

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Debatt om framtida drivmedel...
« Svar #9 skrivet: 11 maj 2007, 21:17:16 »
Roland har rätt i att metanol (och etanol) är i princip ofarliga för naturen Tänk bara på hur många miljoner liter spolarvätska vi använder varje vinter.
Det dom är rädda för är väl förtäring av människor.

När det gäller elbilar är det, precis som CarlN skriver, helt avgörande att elen för laddning produceras på ett riktigt sätt. Att använda kärnkraft eller ännu värre kolkraft i som källa är ju bara att flytta problemet.

Hade en liknande diskussion med en på jobbet om vätgasbilar. Han trodde miljöbelastningen var = noll.
När jag frågade var energin till att cracka vatten skulle komma från så svarade han: "Vaddå, den skall ju gå på väte..."    huvuddunk

Allt det där togs upp, å hade vägts in i "undersökningarna", t.ex att elen måste produceras på rätt sätt, annars så är det bortkastat att använda miljöbilar. Avvikande uppfattning hade dom om giftigheten hos metanol, metanolen var de alla mot.., utom möjligen en. En sak jag reagerade possitivt på, var att man inte längre använde sig av termen spara utan uteslutande så talades det om effektivisering, utom en gång, då tydligen nån försa sig :) Äntligen! säger jag, energi finns det ju obegränsat av, det gäller bara att framställa å använda på ett bättre sätt. Jag skulle t.o.m vilja kalla det ett trendbrott, för jag har aldrig förr hört en debatt om energi, utan att det hela tiden tjatats om att spara  Thumbsup

mvh humlan.
« Senast ändrad: 11 maj 2007, 22:34:16 av humlan57 »

Utloggad boek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Debatt om framtida drivmedel...
« Svar #10 skrivet: 11 maj 2007, 21:42:59 »
Angående elbilar så finns det en extrem sådan på denna site: http://www.zapworld.com/
ZAP-X tillverkas i samarbete med Lotus. Aluminiumkaross, en elmotor vid varje hjul, möjlighet till fyrhjulsdrift, 644hk, topphastighet 250 km/h, 56 mil mellan laddning av batterierna, som kan snabbladdas på 10 min. Pris???? Dyr kan väl tänka.

Några andra siter som behandlar avancerade eldrivna bilar, hybridelbilar och bränslecellsbilar.
http://www.evworld.com/
http://www.electriccars.com/main.cfm
http://www.autobloggreen.com/2007/02/07/the-top-ten-electric-vehicles-you-can-buy-today-for-the-most-pa/
http://whyfiles.org/005electcar/

Det tycks som om elbilen har framtiden för sig...
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Debatt om framtida drivmedel...
« Svar #11 skrivet: 11 maj 2007, 21:52:03 »
När det gäller metanol (träsprit) sägs den kunna förgifta genom huden.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Metanol
Antagligen en av orsakerna till att man inte vill hantera den som drivmedel.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Debatt om framtida drivmedel...
« Svar #12 skrivet: 11 maj 2007, 22:40:33 »
Angående elbilar så finns det en extrem sådan på denna site: zapworld.com/ (Fungerar ej längre, förklaring här: https://boxercycles.com/zap-electric-vehicles/
ZAP-X tillverkas i samarbete med Lotus. Aluminiumkaross, en elmotor vid varje hjul, möjlighet till fyrhjulsdrift, 644hk, topphastighet 250 km/h, 56 mil mellan laddning av batterierna, som kan snabbladdas på 10 min. Pris???? Dyr kan väl tänka.

Några andra siter som behandlar avancerade eldrivna bilar, hybridelbilar och bränslecellsbilar.
http://www.evworld.com/
http://www.electriccars.com/main.cfm
http://www.autobloggreen.com/2007/02/07/the-top-ten-electric-vehicles-you-can-buy-today-for-the-most-pa/
http://whyfiles.org/005electcar/

Det tycks som om elbilen har framtiden för sig...

Javisst har elbilen framtiden för sig, men det verkar inte nånsin bli en direkt övergång, utan mer en övergång i etapper. Alltså elen kommer att stå för en allt större del (km) av transporterna i hybriderna, för att till slut kunna ersätta förbränningsmotorn helt.

mvh humlan.
« Senast ändrad: 03 mars 2020, 07:13:38 av Rickard »

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Debatt om framtida drivmedel...
« Svar #13 skrivet: 11 maj 2007, 23:40:04 »
Nä, det bästa är nog en hybrid...än så länge,  liten bensinare eller diesel kombinerad med en generator och elmotor.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Debatt om framtida drivmedel...
« Svar #14 skrivet: 12 maj 2007, 08:50:29 »
hej
det vettigaste måste va en disel el hybrid bil ,som går på rapsolja

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!