0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hej det vettigaste måste va en disel el hybrid bil ,som går på rapsolja
Humlan, Jag tror nog att du slarvar lite med ditt ordval. Ena stunden säger du att det inte finns något "vettigast", nästa stund så påpekar du vad du tycker är vettigast, det måste väl ändå vara så att det minst skadliga bör väl ändå vara det mest vettiga just nu.
När det gäller elbilar är det, precis som CarlN skriver, helt avgörande att elen för laddning produceras på ett riktigt sätt. Att använda kärnkraft eller ännu värre kolkraft i som källa är ju bara att flytta problemet.
Citat från: maha6305 skrivet 11 maj 2007, 19:43:29När det gäller elbilar är det, precis som CarlN skriver, helt avgörande att elen för laddning produceras på ett riktigt sätt. Att använda kärnkraft eller ännu värre kolkraft i som källa är ju bara att flytta problemet.Frågan är om inte det vore bättre att generera el med kolkraft för att driva elbilar med, än att ha dagens förbränningsmotorer.. En bensinmotor har en verkningsgrad på ungefär 30% medans en elmotor ligger uppåt 90-100%..
som kan snabbladdas på 10 min.
Ett stort problem med många alternativa drivsystem är att man blir av med kupévärmen, ........
Ja möjligheterna är många, vi går en intressant framtid tillmötes. Jobbar själv på ett bioraffenaderi - Domsjö Fabriker. Där gör vi så mycket mera än massa ur veden. Etanol utvinns. Biogas utvinns ur den biologiska reningsanläggningen. Hartsolja utvinns också och eldas som vanlig olja. Självfallet produceras mera än detta, veden utnyttjas maximalt. (läs på hemsidan)Etanol: http://www.domsjoe.com/web/webfolder/fileservice/filefolder.asp?uidObjectGUID={AF9A18D5-1F30-4CDA-B6E1-BD1C2C0105BE}Ett examensarbete om att utvinna syntetisk diesel av biogasen vi producerar. (nu använder vi den till energi inom Öviks energi & Domsjö fabriker så den går inte till spillo på något sätt) Det är bara ett exempel på vad man skulle kunna göra.http://www.tfe.umu.se/courses/energi/ExjobbCivIngET/Rapporter/Magnus_H_06.pdf