Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Debatt om framtida drivmedel...  (läst 9140 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Debatt om framtida drivmedel...
« Svar #15 skrivet: 12 maj 2007, 09:13:35 »
hej
det vettigaste måste va en disel el hybrid bil ,som går på rapsolja

Det finns inte just nu nåt som kan kallas vettigast, det är ett av problemen. Inget drivmedels-alternativ kan idag täcka det behov som finns för en 100%-ig täckning, därför behövs alternativ än så länge. Den framtida lösning som många tror på, å som jag själv anser vara det vettigaste, är flerdrivmedels-motorer. Då behövs inte komenseras för det Vi inte själva klarar att tillverka av ett visst drivmedel, genom att importera. Vi skvättar istället i tanken, med det som finns tillhands  :)

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Debatt om framtida drivmedel...
« Svar #16 skrivet: 12 maj 2007, 09:22:46 »
En mindre lustig sak som framkom, är att dagens flexifuel bilar är optimerade för det sämsta bränslet, d.v.s bensinen  :o Inte underligt folk tycker dom går pissigt på etanol, å hellre tankar bensin  huvuddunk

mvh humlan.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Debatt om framtida drivmedel...
« Svar #17 skrivet: 12 maj 2007, 10:12:42 »
Humlan, Jag tror nog att du slarvar lite med ditt ordval. Ena stunden säger du att det inte finns något "vettigast", nästa stund så påpekar du vad du tycker är vettigast, det måste väl ändå vara så att det minst skadliga bör väl ändå vara det mest vettiga just nu.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Debatt om framtida drivmedel...
« Svar #18 skrivet: 12 maj 2007, 10:31:25 »
Humlan, Jag tror nog att du slarvar lite med ditt ordval. Ena stunden säger du att det inte finns något "vettigast", nästa stund så påpekar du vad du tycker är vettigast, det måste väl ändå vara så att det minst skadliga bör väl ändå vara det mest vettiga just nu.

Du missförstår mig  :) Om det vore så enkelt som att använda det minst skadliga drivmedlet, så visst skulle det vara allra bäst. Men det som ställer till det, är att det inte går att få fram tillräckligt av det som drivmedel, utan att nånstans ställa till andra problem. Det som är minst skadligt att driva bilar med, kan vara rent förödande å odla på fel ställen. Vi behöver därmed alternativ, å då finns inget alternativ som är "det vettigaste". Ta t.ex etanolen, där är det "vettigaste" å framställa från sockerrör i Brasilien å transportera etanol med båt till Sverige. Det ger mest energi/drivmedel för pengarna, ingen påverkan på regnskogarna, då inte sockerrör växer på så sank mark, å minst utsläpp, inberäknat båttranporten till Sverige. Men praktiskt är det omöjligt, då inte volymen räcker till för alla. Vi måste då tillverka egen etanol, vilket inte alls är lika bra med tanke på föregående, men det är ändå vettigt att göra det, för att minska på bensin-användandet. Likadant är det med de andra alternativen, Vi måste helt enkelt kompromissa oss fram, för att nå 100% täckning. Det största misstaget Vi kan göra, är just att ensidigt satsa på det alternativ som kan tyckas vettigast ur drivmedels-synpumkt. Då får Vi problem, eller ställer till problem för andra, därför är åxå en flerbränsle-motor nåt som skulle lösa många problem.

mvh humlan.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Debatt om framtida drivmedel...
« Svar #19 skrivet: 12 maj 2007, 22:09:07 »
När det gäller elbilar är det, precis som CarlN skriver, helt avgörande att elen för laddning produceras på ett riktigt sätt. Att använda kärnkraft eller ännu värre kolkraft i som källa är ju bara att flytta problemet.

Frågan är om inte det vore bättre att generera el med kolkraft för att driva elbilar med, än att ha dagens förbränningsmotorer.. En bensinmotor har en verkningsgrad på ungefär 30% medans en elmotor ligger uppåt 90-100%..
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Debatt om framtida drivmedel...
« Svar #20 skrivet: 12 maj 2007, 22:42:43 »
När det gäller elbilar är det, precis som CarlN skriver, helt avgörande att elen för laddning produceras på ett riktigt sätt. Att använda kärnkraft eller ännu värre kolkraft i som källa är ju bara att flytta problemet.

Frågan är om inte det vore bättre att generera el med kolkraft för att driva elbilar med, än att ha dagens förbränningsmotorer.. En bensinmotor har en verkningsgrad på ungefär 30% medans en elmotor ligger uppåt 90-100%..

Det kommer. Just nu körs provanläggningar (E-on?) i Tyskland för att "lagra" koldioxid från kolkraftverk, men än är inte alla problem lösta. Men när det väl är ordnat, då kommer man säkert att dra på för fullt med kolkraften... Nåt som åxå var uppe i den här debatten...

mvh humlan.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Debatt om framtida drivmedel...
« Svar #21 skrivet: 13 maj 2007, 09:28:14 »
som kan snabbladdas på 10 min.

Nog inte många mackar som har tillgång till den effekten, men tanken är god.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35969
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Debatt om framtida drivmedel...
« Svar #22 skrivet: 20 maj 2007, 08:13:36 »
Ett stort problem med många alternativa drivsystem är att man blir av med kupévärmen, bor man där det är kallt 6 månader/år så är det inte så kul med el eller hybridbil, och vitsen med elbilen faller ju till viss del om man tvingas installera bensin eller dieselvärmare för att hålla rutorna öppna och värmen i kupén dräglig...

Redan dagens effektiva dieselmotorer har ju för dålig värme och utrustas i vissa fall som standard med komletterande dieselvärmare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kristerl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skorped - Öviks kommun
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Debatt om framtida drivmedel...
« Svar #23 skrivet: 20 maj 2007, 09:14:32 »
Ja möjligheterna är många, vi går en intressant framtid tillmötes. Jobbar själv på ett bioraffenaderi - Domsjö Fabriker. Där gör vi så mycket mera än massa ur veden. Etanol utvinns. Biogas utvinns ur den biologiska reningsanläggningen. Hartsolja utvinns också och eldas som vanlig olja. Självfallet produceras mera än detta, veden utnyttjas maximalt. (läs på hemsidan)
Etanol: http://www.domsjoe.com/web/webfolder/fileservice/filefolder.asp?uidObjectGUID={AF9A18D5-1F30-4CDA-B6E1-BD1C2C0105BE}

Ett examensarbete om att utvinna syntetisk diesel av biogasen vi producerar. (nu använder vi den till energi inom Öviks energi & Domsjö fabriker så den går inte till spillo på något sätt) Det är bara ett exempel på vad man skulle kunna göra.
http://www.tfe.umu.se/courses/energi/ExjobbCivIngET/Rapporter/Magnus_H_06.pdf

Energibrist? Har jag aldrig hört!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9870
  • Karma +19/-4
SV: Debatt om framtida drivmedel...
« Svar #24 skrivet: 20 maj 2007, 09:43:01 »
Ett stort problem med många alternativa drivsystem är att man blir av med kupévärmen, ........

Sen är det luftkonditioneringen sommartid. För en elbil i stadstrafik en solig sommardag kommer kompressorn till luftkonditioneringen att stå för en betydande del av elförbrukningen vilket påverkar räckvidden. Kanske av större betydelse i sydliga länder.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3087
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Debatt om framtida drivmedel...
« Svar #25 skrivet: 20 maj 2007, 11:00:44 »
Ja möjligheterna är många, vi går en intressant framtid tillmötes. Jobbar själv på ett bioraffenaderi - Domsjö Fabriker. Där gör vi så mycket mera än massa ur veden. Etanol utvinns. Biogas utvinns ur den biologiska reningsanläggningen. Hartsolja utvinns också och eldas som vanlig olja. Självfallet produceras mera än detta, veden utnyttjas maximalt. (läs på hemsidan)
Etanol: http://www.domsjoe.com/web/webfolder/fileservice/filefolder.asp?uidObjectGUID={AF9A18D5-1F30-4CDA-B6E1-BD1C2C0105BE}

Ett examensarbete om att utvinna syntetisk diesel av biogasen vi producerar. (nu använder vi den till energi inom Öviks energi & Domsjö fabriker så den går inte till spillo på något sätt) Det är bara ett exempel på vad man skulle kunna göra.
http://www.tfe.umu.se/courses/energi/ExjobbCivIngET/Rapporter/Magnus_H_06.pdf


Jo det är spännande tider vi går till mötes. Har läst lite på sista länken, får läsa mer sen. Vet du hur mycket enegi som måste tillsättas för att framställa 1kW?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 656
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!