Hej på erHar efter mycket informativt läsande här på forumet börjat snöa in på att införskaffa mig en CE50. Tänkte först att några kloka hjärnor skulle få hjälpa mig att fatta det slutgiltiga beslutet.
Min nuvarande situation Bor i ett tvåvånings radhus på 125 kvadrat byggt 1980 i Dalarna. Värmesystemet består idag av ett vattenburet golvvärmesystem som ligger i en luftspalt under 22mm spångolv på nedervåningen. Detta drivs idag av en liten elpanna som är monterad i garderoben under trappen. Varmvatten får jag från en relativt ny varmvattenberedare placerad i tvättstuga. Ventilationen består av ett Rexoventsystem av typen RDAA placerad på kallvind. Denna har p.g.a. kondensvatten rostat sönder och måste ersättas. Övervåningen värms av 5 st impulsstyrda elradiatorer (mjukel). Huset förbrukar inklusive hushållsel c.a. 25000 Kwh/år.
Min planAtt ersätta befintlig varmvattenberedare med en CE50 och jacka på det befintliga kanalsystemet för frånluft i tvättstugan. Ta bort elpannnan och mata golvvärmen från CE50. Koppla om mitt frånluftkanalsystem så att jag får utsug från badrum på nedervåning, utsug från toalett på övervåning och utsug från tvättstuga. Frånluft från CE50 tas rakt ut genom tvättstugans yttervägg i isolerat kanal. Det befintliga kanalsystemet för tilluft kopplas om så att endast ett filter finns kvar på vinden. Ny köksfläkt installeras och kopplas rakt ut genom den gamla frånluftsventilen på taket.
Nu till mina kvarstående funderingar- Kommer undertrycket i huset att kunna ta in tillräckligt med tilluft utan hjälp av en ny fläkt genom det befintliga tilluftkanalsystemet? Detta mynnar ut i 4 rum på övervåningen och 2 i vardagsrummet på nedervåningen.
- Är det bättre att sätta tilluftsventiler i fönster och använda hela kanalsystemet för frånluft (många frånluftsdon)?
- Är det bättre att använda ett tilluftsaggregat på vinden som värms från CE50 (ökar på investeringen med c.a. 20k)?
- Ett till alternativ är att dra vattenburet till övervåningen och sätta tilluftsventiler bakom radiatorerna.
Som ni märker så finns det lite för många alternativ för att jag ska hitta den perfekta lösningen själv
. Därför är jag mycket tacksam för era kloka reflektioner på min (angenäma) vånda.
Tack på förhand!
/Olle