0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
om ni laddar ner 50 grader till tank ......vad kör ni solkretsen på för temp ?
Förresten ska man kanske inte kalla det förluster för det är ju inte förluster i den mening att jag förlorar någon eneri. En liten del är väl iof förluster men till största delen beror diffen på vvx:ens termiska motstånd. Eller...mvh
Indirekt blir det ju en förlust eftersom solfångaren får jobba mot en högre temp=ej lika effektiv.
Citat från: citactiva skrivet 02 maj 2007, 13:26:56Indirekt blir det ju en förlust eftersom solfångaren får jobba mot en högre temp=ej lika effektiv.Ja, precis men om det diffat 5 grader bara på röret mellan utlopp på solfångare och inlopp på vvx så hade det varit flera kw förlust. Nu blir det några % lägre verkningsgrad.mvh
Jepp precis, funderar på att köra så jag laddar 90 grader konstant snart.. det borde ju göra så det blir lägre verkningsgrad och inte lika stora problem med att jag behöver sätta solfångaren i kok Detta alltså när jag har fööööör mycket överskott av VV
Nattkylning med vakuumrör? Ingen större värmesänka med vakuumrör.
Läcker det en till två kw är det inte isolerat. Det skulle ge 10-20 kwh läckage på en natt.Prova när allt är isolerat.
Först ska Ni ladda hett som fan, å sen kyla ut det på natten Nää, montera rören så det blir lite jämnar laddning över hela året istället, å kapa effekt-toppar sommartid.Thumbsupmvh humlan.
har sett ett general fel på min anläggning i dag ...då solen står högt upp på himmelen skuggar mitt tak utstick eller vad det heter ...mina fångare det skuggar ca 20-30 cm längst upp på rören ...grrrrr att man inte tänker längre än så ...men det skuggade inte då jag satt upp dom i vintras pga att solen gick lägre ..jaja det värmer ändå