Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kallt i källaren varmt uppe  (läst 6697 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Enfin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kallt i källaren varmt uppe
« skrivet: 27 april 2007, 14:43:29 »
En dag som denna har vi ca 18 grader i källaren och ca 22 grader uppe. Målet är 20-21 grader överallt. Elementen uppe har termostater från hedenhös (-73) som nog inte funkar så bra. Nu ska bergvärme in i veckan och jag antar att långa perioder (vår och höst) skulle man kunna strypa flödet till övervåningen helt och värma huset med endast källarelementen som inte har termostater.
Hur gör man strypningen bäst? Nya termostater på alla element uppe? En ventil på övre slingan som man öppnar på senhösten och stänger på våren?

Jag kan inte vara ensam om detta problem...
IVT Greenline HT plus C11, 190 m borrdjup, 300 l ack.tank, 140 m2 boyta 140 m2 biyta, Enplan med källare byggt 1973 i Stockholm.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29420
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kallt i källaren varmt uppe
« Svar #1 skrivet: 27 april 2007, 15:11:13 »
Nej, det är du verkligen inte.

Men en VP mår inte bra av strypta termostater eftersom den vill ha ett så konstant flöde som möjligt för att funka bra. Det som du kan försöka med är att strypa in låga flöden på radiatorerna uppe med fast instrypning, troligen måste du göra det på returventilen som sitter nertill på radiatorerna under en täckmutter. Under täckmuttern sitter en ventil som går att skruva med antingen mejsel eller sexkantsnyckel. Skriva in i botten och öppna ett varv som grundinställning på radiatorerna uppe, sen kan du trimma in flödena lite bättre på vintern. Det kan komma lite radiatorvatten då du gör detta så ha en trasa beredd.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Kallt i källaren varmt uppe
« Svar #2 skrivet: 29 april 2007, 13:23:50 »
Jag stänget helt de båda slingorna till övre planet och har bara värmen på i källaren, där också rumsgivaren sitter.

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Enfin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kallt i källaren varmt uppe
« Svar #3 skrivet: 04 maj 2007, 09:46:08 »
Jag stänget helt de båda slingorna till övre planet och har bara värmen på i källaren, där också rumsgivaren sitter.

Sture


Det var intressant. Pumpen (IVT C11 + 300 l knäpptank) installerades igår och jag har försökt stänga alla termostater på övre planet men elementen blir ljumna ändå. Uppe känns elementen varmare än i källaren men jag vill ju ha tvärtom. Resultat: 21 grader uppe och 18 nere.

Hur har du gjort avstängningen? Öppnar du på vintern?
IVT Greenline HT plus C11, 190 m borrdjup, 300 l ack.tank, 140 m2 boyta 140 m2 biyta, Enplan med källare byggt 1973 i Stockholm.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29420
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kallt i källaren varmt uppe
« Svar #4 skrivet: 04 maj 2007, 11:17:25 »
Får du ingen värme till radiatorerna nere så är det troligen stopp någonstans. Ett vanligt problem är att piggen på kopplet (under termostaten) fastnat. Man kan dra i den försiktigt så kan den lossna.

Sen tar det tid innan ändringar slår genom, men mitt råd är fortfarande att försöka med fasta instrypningar och ha termostaterna fullt öppna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Enfin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kallt i källaren varmt uppe
« Svar #5 skrivet: 04 maj 2007, 12:27:55 »
Har glömt att säga att vi pratar enrörssystem med element där vatten till och från elementet är placerat mitt på elementets undersida. Där sitter också termostat (honeywell) eller vred. Jag ser ingen mutter eller nåt annat justerbart men jag ska titta hur det ser ut under termostaten/vredet.
Ska piggen inåt för att strypa?

Det kommer värme i källaren så det är inte tvärstopp och jag ska låta det gå ett par dar till men genom att känna med handen på elementen kan man ana vartåt det barkar...
Vissa element på övervåningen har jag lyckats stänga helt vilket är bra men det räcker inte.

Kan man inte montera en separat strypventil eller balofix någonstans på båda slingorna uppe för att strypa/stänga hela slingan?
IVT Greenline HT plus C11, 190 m borrdjup, 300 l ack.tank, 140 m2 boyta 140 m2 biyta, Enplan med källare byggt 1973 i Stockholm.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Kallt i källaren varmt uppe
« Svar #6 skrivet: 04 maj 2007, 12:30:34 »
Jag stänger helt de båda slingorna till övre planet och har bara värmen på i källaren, där också rumsgivaren sitter.

Sture


Det var intressant. Pumpen (IVT C11 + 300 l knäpptank) installerades igår och jag har försökt stänga alla termostater på övre planet men elementen blir ljumna ändå. Uppe känns elementen varmare än i källaren men jag vill ju ha tvärtom. Resultat: 21 grader uppe och 18 nere.

Hur har du gjort avstängningen? Öppnar du på vintern?

Jag har fyra värmeslingor, två i källaren och två "uppe". Vid pannan sitter på framledningen till varje slinga en kran, som jag stänger med. Sedan har varje slinga en "strypventil" på returen. Antar att det är en normalinstallation från 70-talet, då huset byggdes. Det var i varje fall inget som jag specialbeställde...

Jo, när det börjar bli kallt, öppnar jag kranarna.

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Enfin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kallt i källaren varmt uppe
« Svar #7 skrivet: 04 maj 2007, 14:38:01 »
Låter som en förbaskat bra normalinstallation även om den är halvmanuell.

Min pump står mitt i huset, i källaren och därifrån går en fet framledning som vid gaveln delar upp sig till uppe och nere och på varje plan höger och vänster. Vid andra gaveln strålar allt ihop igen och den feta returen kommer tillbaka till pumpen. Svårt att styra men om bara termostaterna vid varje element uppe fungerade och stängde helt vid t ex 21 grader borde allt vara frid och fröjd tycker man.

Vad har du för tempskillnad uppe och nere, Sture?

IVT Greenline HT plus C11, 190 m borrdjup, 300 l ack.tank, 140 m2 boyta 140 m2 biyta, Enplan med källare byggt 1973 i Stockholm.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29420
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kallt i källaren varmt uppe
« Svar #8 skrivet: 04 maj 2007, 14:50:30 »
Har glömt att säga att vi pratar enrörssystem med element där vatten till och från elementet är placerat mitt på elementets undersida. Där sitter också termostat (honeywell) eller vred. Jag ser ingen mutter eller nåt annat justerbart men jag ska titta hur det ser ut under termostaten/vredet.
Ska piggen inåt för att strypa?

Jepp.

Gamla Honywelltermostater brukar inte funka nÃ¥tt bra, det bästa vore att byta ut dem mot handrattar. Ta loss en termostat och ta med till en VVS-butik sÃ¥ hjälper de dig med handrattar. Det finns även MMA-termostater med en tillsats som passar pÃ¥ dina koppel om du nu vill kunna reglera med termostater.  :P

Visst kan du stoppa in avstängningsventiler på slingan men jag skulle nog föredra att kunna reglera flödet på varje radiator för sig.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Kallt i källaren varmt uppe
« Svar #9 skrivet: 04 maj 2007, 18:52:26 »
Vad har du för tempskillnad uppe och nere, Sture?

Just nu 0°. Men nu när nätterna fortfarande är kalla kan det kännas lite kallt uppe när vi går upp på morgonen, men det är inget som stör.

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Enfin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kallt i källaren varmt uppe
« Svar #10 skrivet: 10 maj 2007, 08:08:47 »
Nu har jag lyckats strypa elementen uppe och temperaturerna närmar sig varandra. Jag fick lossa stoppskruven och dra honeywell-rattarna lita längre bara. En gick såklart av eftersom termostathuset är av plast. Sopor!
Ska försöka hitta handratt.

Stor skillnad i inomhusklimat nu. Förut kändes det som att passera en klimatgräns i trappan ned till källaren. Nu är gränsen borta!

Tack för hjälpen!
IVT Greenline HT plus C11, 190 m borrdjup, 300 l ack.tank, 140 m2 boyta 140 m2 biyta, Enplan med källare byggt 1973 i Stockholm.

Utloggad JMF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Kallt i källaren varmt uppe
« Svar #11 skrivet: 10 maj 2007, 10:06:12 »
Har glömt att säga att vi pratar enrörssystem med element där vatten till och från elementet är placerat mitt på elementets undersida. Där sitter också termostat (honeywell) eller vred. Jag ser ingen mutter eller nåt annat justerbart men jag ska titta hur det ser ut under termostaten/vredet.
Ska piggen inåt för att strypa?


Vi verkar ha liknande system. Under nålventilens sexkantsfattning finns det en urfräsning där man kan få tag med en skiftnyckel för att justera flödet.



Kan man inte montera en separat strypventil eller balofix någonstans på båda slingorna uppe för att strypa/stänga hela slingan?


Installatören har monterat injusteringsventiler på returen från över respektive undervåning. Den till övervåningen är nu strypt till ca. 75% och värmefördelningen mellan planen blev bättre. Men har ändå inte godtagbar värme på nedre plan där dom sista elementen i slingan nästan alltid är iskalla. Men detta har nog mer med Optimumens låga flöde vid kompressor stopp att göra.
Optimum 8, 184 m2 sutteränghus, 24 m2 garage
Besparing ca. 16000 kWh/Ã¥r

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!