Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: "finta" acctank  (läst 33052 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: "finta" acctank
« Svar #90 skrivet: 30 april 2007, 10:32:04 »
Själv hävdar dÃ¥ jag att det inte finns nÃ¥got mer effektivt ur skitningssynpunkt vid tappning än en helt vanlig VVB  8) Kallt in i botten och varmt ut ur toppen..

Det är ju i princip som en tappvarmvattenautomat fast de lär väl inte få ner tempen hela vägen ner som inkommande vatten? Och mycket mindre som kan krångla och gå sönder

Sen att en VVB är mycket opraktisk för vedeldare m.m. kan jag hÃ¥lla med om  :D
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: "finta" acctank
« Svar #91 skrivet: 30 april 2007, 10:48:49 »
Själv hävdar dÃ¥ jag att det inte finns nÃ¥got mer effektivt ur skitningssynpunkt vid tappning än en helt vanlig VVB  8) Kallt in i botten och varmt ut ur toppen..

Det är ju i princip som en tappvarmvattenautomat fast de lär väl inte få ner tempen hela vägen ner som inkommande vatten? Och mycket mindre som kan krångla och gå sönder

Sen att en VVB är mycket opraktisk för vedeldare m.m. kan jag hÃ¥lla med om  :D
En sån här då?
http://www.blocket.se/vi/11744359.htm?ca=23_10_s
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: "finta" acctank
« Svar #92 skrivet: 30 april 2007, 10:52:42 »
AngÃ¥ende länken.., tja ingen har ännu byggt in samma funktion som en tappautomat (vad jag sett) i en tank, nÃ¥t som jag tror skulle va ännu bättre. Men som sagt, jag vill fortfarande kunna använda varmvattnet vid strömavbrott, även om det numera sällan är det  :) Visst gÃ¥r det att jaga mer effekt ur solfÃ¥ngare genom att bygga till komplicerade tekniska lösningar, men jag gillar inte den typen av lösningar. Därför att en av grund-idéerna med solfÃ¥ngare, även är att hÃ¥lla det sÃ¥ enkelt som möjligt, Ã¥ helst dÃ¥ utan nÃ¥n inblandning av el frÃ¥n nätet.

Chun-Lan. Med en underdimensionerad slinga i tanken spelar det ingen roll om Du har 90 grader i tanken. Du kommer ändå aldrig att få vv som räcker till behovet. Jag är säker på att om dom Du nämer, tappar ur vv långsamt, så kommer det att räcka till många liter. Men tydligen är deras slinga för klen, vilket gör att kallvattnet inte hinner värmas inan det passerat slingan. Så A å O är rätt dimensionerad slinga, inte vilken temp som tanken håller i toppen.

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: "finta" acctank
« Svar #93 skrivet: 30 april 2007, 11:09:36 »
hej det länken visar e ju i princip en dubbelmantlad beredare
jompaa kör ju en sån i sitt system

jag ska rita en tank Ã¥t er fÃ¥ se vad ni tror om den  :D

stor förvärmnings blubba i botten  mellan zoon för förvärmning + topp zoon för varmt vatten

sen gäller det bara att få vettiga proportioner på behållarna jag tror inte att man vinner mycket på att ha piggen upp fruktat stor det ska räcka med 25-30 cm
såg att röret upp ska rymma ca 40-50 liter max
då e det vettigare att ha förvärmnings blubban i botten stoor typ 100liter
« Senast ändrad: 30 april 2007, 11:19:28 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: "finta" acctank
« Svar #94 skrivet: 30 april 2007, 11:30:09 »
AngÃ¥ende länken.., tja ingen har ännu byggt in samma funktion som en tappautomat (vad jag sett) i en tank, nÃ¥t som jag tror skulle va ännu bättre. Men som sagt, jag vill fortfarande kunna använda varmvattnet vid strömavbrott, även om det numera sällan är det  :) Visst gÃ¥r det att jaga mer effekt ur solfÃ¥ngare genom att bygga till komplicerade tekniska lösningar, men jag gillar inte den typen av lösningar. Därför att en av grund-idéerna med solfÃ¥ngare, även är att hÃ¥lla det sÃ¥ enkelt som möjligt, Ã¥ helst dÃ¥ utan nÃ¥n inblandning av el frÃ¥n nätet.

Chun-Lan. Med en underdimensionerad slinga i tanken spelar det ingen roll om Du har 90 grader i tanken. Du kommer ändå aldrig att få vv som räcker till behovet. Jag är säker på att om dom Du nämer, tappar ur vv långsamt, så kommer det att räcka till många liter. Men tydligen är deras slinga för klen, vilket gör att kallvattnet inte hinner värmas inan det passerat slingan. Så A å O är rätt dimensionerad slinga, inte vilken temp som tanken håller i toppen.

mvh humlan.

hej

humlan en normal tappvatten slinga är ofta dimentionerad för en vedeldares vattentemp
hög temp = kort slinga
att den slingan inte funkar vid 50 grader är inte att den är fel dimensionerad ..tanken håller fel värme det va liksom inte tänkt att den beredare skulle ge varmt vatten vid 40 grader

pÃ¥ senare tid finns det ju dubbla slingor Ã¥ längre slingor  pga solvärme Ã¥ v-pumpar
dom funkar bättre iomed dom är anpassade till att funka i 50 grader

felet är att folk som eldat olja eller ved har hela systemet anpassat efter en högfram lednings temp  =slingorna i tankar Ã¥ pannor är anpassade för det
då är det givet att dom inte funkar optimalt, då man börjar prutta på med 40-50 grader i systemen...



Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: "finta" acctank
« Svar #95 skrivet: 30 april 2007, 11:39:38 »
Tja, samma sak som "fel", för självklart mÃ¥ste det vara en tank/slinga avsedd för solfÃ¥ngare. Här har Du en länk till alla tänkbara varianter: http://www.solarbayer.de/download/Brutto-Preisliste_2006.pdf men som Du ser är de flesta system Ã¥ tankar utrustade med slingor. Tappvattenautomat används Ã¥xÃ¥ tillsammans med dom, men det är inte nÃ¥n billig historia. Jag lägger heller dom pengarna pÃ¥ fler solfÃ¥ngare, för det finns inte en chans i helvete, att en tappvattenautomat blir effektivare än det. SÃ¥ för mig är tappvattenautomat en lösning för dom som inte vill/kan ha fler solfÃ¥ngare, eller redan har ett system som avgjort passar bättre för det. Själv har jag en solpanna, sÃ¥ det är väl därför jag aldrig har nÃ¥t problem med vv  Thumbsup

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: "finta" acctank
« Svar #96 skrivet: 30 april 2007, 11:50:49 »
hej
jopps dÃ¥ e vi överens  Thumbsup

allt beror ju på vad du börjar bygga med vad du har för grejer då man börjar

skulle gärna ha  30 rör till men rymmer dom inte pÃ¥ garaget

så jag får försöka göra det bästa av läget som jag har..med skit tank å förådsberedare :D

skulle jag bygga nytt så blev det en 750 tank med 4 slingor å 3x30 rör på väggen + å 90mm puretan isolering

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: "finta" acctank
« Svar #97 skrivet: 30 april 2007, 12:40:36 »
hej
jopps dÃ¥ e vi överens  Thumbsup

allt beror ju på vad du börjar bygga med vad du har för grejer då man börjar

skulle gärna ha  30 rör till men rymmer dom inte pÃ¥ garaget

så jag får försöka göra det bästa av läget som jag har..med skit tank å förådsberedare :D

skulle jag bygga nytt så blev det en 750 tank med 4 slingor å 3x30 rör på väggen + å 90mm puretan isolering


Överens! Fan Ã¥xÃ¥..., är det slut disskuterat dÃ¥  :'( ;)

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: "finta" acctank
« Svar #98 skrivet: 30 april 2007, 12:43:43 »
hej ---
LOL Japp verkar inte bättre ..vi mÃ¥ste hitta nÃ¥tt nytt Ã¥ diskutera om snart  >:D

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: "finta" acctank
« Svar #99 skrivet: 30 april 2007, 12:48:23 »
hej ---
LOL Japp verkar inte bättre ..vi mÃ¥ste hitta nÃ¥tt nytt Ã¥ diskutera om snart  >:D


Tja, kan väl säga att jag aldrig bytt olja i en B&S motor, utan bara haft överfyllt en aning hela tiden. Har aldrig nÃ¥nsin haft ett enda fel heller (3,5 hk, 5 hk, 8 hk Ã¥ 10,5 hk), utom pÃ¥ ett arvegods där man inte gjort det. Ã… mycket riktigt sÃ¥ kom vevstaksbrottet som ett brev pÃ¥ Psten  ;D Sug pÃ¥ den Du  ;D ;D

mvh humlan.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: "finta" acctank
« Svar #100 skrivet: 30 april 2007, 13:22:55 »
Har ni inget annat för er än att sitta vid "burken" hela dagarna? ::)
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: "finta" acctank
« Svar #101 skrivet: 30 april 2007, 13:34:16 »
Har ni inget annat för er än att sitta vid "burken" hela dagarna? ::)

Man behöver inte sitta still. Idag har jag spettat bort en del sten, som inte gräsklipparen har rått på, å fått igång en motorsåg som trilskades. Ska snart förberda maten till ikväll, å efter att Vi ätit så blir det att jobba på att berusa sig + hockey VM. Sen lär det bli att vakta huset, då grannen fått för sig att ha en majbrasa. Själv står jag över eldningen i år, så jävla snustorrt som det är på lägdorna i gammelgräset. Får elda upp ris/skräphögen vid nåt bättre tillfälle....

mvh humlan.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: "finta" acctank
« Svar #102 skrivet: 30 april 2007, 13:37:33 »
Håller på ute med, tittar till burken emellanåt när man kommer in en sväng. Trevlig afton på er alla.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: "finta" acctank
« Svar #103 skrivet: 30 april 2007, 14:11:54 »
hej
Hum-Lan
joo visst det kan funka i 10 år att köra med samma olja bara du fyller på

men varför chansa  kör du blien i 3000 mil mellan oljebytena ?

jag tycker att ett oljebyte per år + slipa upp knivar + kolla remmar är det minsta man kan göra för klipparen helt enkelt för det funkar bättre om den får lite kärlek...
servar man klipparen en gång på våren å kollar oljan mitt i sommaren såhåller klipparen minst i 10 år utan att krångla...
fast byter ni olja vart annat eller vart tredje år så funkar det med men ni måste kolla oljan nån gång per år..men det passar bra att byta olja å slipa knivar det e lätt

fast iofs jag bytte klippare vart annat år då jag jobbade... mest pga att frun skulle få igång dom,bättre å ha fräch maskin som gumman fixar att starta ..då sköter gräsklippningen om sig skälv
det va inte för att ha värst maskin utan för att den skulle va lätt Ã¥ starta  :D
lat nää inte jag  ;D

det kallas arbets planering ...nää nu måste jag ut å kolla om hon räfsat gräsmattan klart
så jag får backa fram släpen ,,,så det blir lättare för gumman att lasta på gräset...
ha det gött  *vinkar*
« Senast ändrad: 30 april 2007, 14:15:14 av Dr Chun-Lan »

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: "finta" acctank
« Svar #104 skrivet: 30 april 2007, 14:22:43 »
men varför chansa  kör du blien i 3000 mil mellan oljebytena ?

Det vet ja mÃ¥nga som gör dÃ¥ de är 3000 intervall pÃ¥ mÃ¥nga bilar i dag  ;) ::)
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!