Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: spetsvärme av varmvatten  (läst 2817 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
spetsvärme av varmvatten
« skrivet: 22 april 2007, 14:00:41 »
hej
har en fråga
är det dumt  eller oekonomiskt att spetsvärma varmvatten med en separat elberedare
pumpen kommer att få förvärma vattnet till 50 grader ca resten spetsar jag i en vanlig beredare...

tycker det ska kvitta hur man gör spetsen e ju ändå el i en normal pump,så det borde ju kvitta
om jag spetsar i pumpen eller utanför pumpen

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: spetsvärme av varmvatten
« Svar #1 skrivet: 22 april 2007, 17:40:07 »
Varför ska du spetsa?
Legionellarisk eller för att få mer varmvatten?

Leginella körningen drar betydligt mindre el än om vattnet ska värmas upp jämt.
Behöver du mer VV än vad din VVB som VP:n värmer kan göra så är det dock bättre med en extern VVB. Det bästa är dock en större VVB till VP:n om det går.
« Senast ändrad: 22 april 2007, 17:42:49 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: spetsvärme av varmvatten
« Svar #2 skrivet: 22 april 2007, 20:01:49 »
hej ..
varför spetsa joo på bägge frågorna ...mer + legionella risken

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: spetsvärme av varmvatten
« Svar #3 skrivet: 22 april 2007, 21:15:02 »
hej ..
varför spetsa joo på bägge frågorna ...mer + legionella risken

Jag är inte 100 på vad du har idag men ska du skaffa en VP + VVB så satsa på en stor VVB om du tror att det behövs, det är bättre att värma VV med VP än med el. Legionellarisken är ju inte så stor om du inte har några "blindtarmar" i VV-systemet. Periodisk uppvärmning tar död på de ev. kusar som växer i VVB så för legionellan behövs ingen extra extern el-VVB.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad obelix

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: spetsvärme av varmvatten
« Svar #4 skrivet: 22 april 2007, 21:46:25 »
är av den inställningen att varmvatten gör man i värme pumpens bästa drift omrÃ¥de där efter spetsar man i separat pann del eller vvb . spar värme pumpen och offra 3-5 kr om dan det kostar att säkra hela vv biten . läs gärna ama bbr99 gällande tappvarmvatten samt dom skrifter boverket rekomenderar.   

för ingen vill bli ansvarig för någons död för att käna 2.5 utav dom 5 kr det kostar att säkra varmvattnet för en familj .
m.v.h obelix

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: spetsvärme av varmvatten
« Svar #5 skrivet: 22 april 2007, 22:53:23 »
hej
Obelix hÃ¥ller med till 100% 
om pumpen får förvärma vattnet till 50 grader i acctabken å elberedaren tar dom sista 15 graderna upp till65 har jag vunnit mycket + att jag har jämt varmvatten

dom extra kr har jag råd att stoppa in i elberedaren + att det kommer att alltid finnas 100 lit 50gradigt vatten i tanken som e förvärmt

100 lit 65gradigt i elberedaren + 100 lit 50gradigt vatten i tanken ..det bör ge en otrolig mängd varmt vatten att slösa bort...
sen har jag 6m2 vacumrör som ochsÃ¥ hjälper till ganska rejält  :D

« Senast ändrad: 22 april 2007, 23:05:50 av Dr Chun-Lan »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!