0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag läste en svensk studie på nätet som just konstaterade att återladdning knappast ger mer än vad effekten till de extra cirkulationspumparna kostar. Tyvärr hittar jag den inte just nu. Carl N: Du ska väl inte säga att det inte ger något alls. Du har ju mätt 1 grads höjning, det måste ge något även om det är otroligt lite.luckyman: Jag hänger med i din uträkning. Frikylan står alltså för 12% av återladdningen i ditt exempel. Vad det ger i ökad cop vet jag inget om men jag kan tänka mig att det är marginellt precis som du skriver.Men ni kan väl båda hålla med om att det är sak samma om man återladdar 1800kwh med frikyla eller med solfångare? Jag räknar inte med att få mer än högst 1000 kwh överskott med mina 60 vakumrör. Det är bla därför jag undrar varför inte frikyla är minst lika intressant för återaddning som solvärme.Frikylan ger iaf svalt och skönt på sommaren samtidigt som den laddar ner lite värme i hålet. Sedan kan man tro vad man vill om effekten återladdningen, det är redan debatterat i så många andra trådar tidigare så det tycker jag inte vi behöver ta upp en gång till.mvh
Carl N: Du ska väl inte säga att det inte ger något alls. Du har ju mätt 1 grads höjning, det måste ge något även om det är otroligt lite.
Med solvärme måste man kunna återladda mycket mer där du kan återladda redan när solvärmen är uppe på +10 grader och en solig sommardag +120 grader.
Nä givetvis inte, i 1a hand givetvis till vv och värme och överflödigt till borran, men detta händer ju bara sommartid normalt med en solanläggning för det måste bli varmare på taket än i acc.tanken. Så en egen styr som fixar så att solvärmen går mot borran redan vid en temperatur vid +10, dock ej mot acc.tank förrän solvärmen är högre än temp. i tanken. På detta vis kan man återladda minst 8 månader om året anser jag
Men resten av året då.... när solvärmen bara kommer upp i tex 25 grader ja då står det normalt stilla eller hur, medans i borran är det , ja låt oss säga max +5 så varför inte utnyttja solvärmen maximalt och ha en ventil som gör att glykolen ej går mot acc.tanken utan till växlare mot borrhålet där man kan utnuttja den värme som annars inte kommer till ngn nytta???
Det var hur du hade tänkt styra det ja frågade om.. Börjar du ladda på morgonen, säg att det är molnigt.. Då går värmen till borrhålet sedan kommer solen fram, men eftersom du då laddar mot borrhålet så kommer solfångaren aldrig upp i temp över acctank.