Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Hur göra med vårt värmesystem efter installation av ComfortZone & några frågor
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Hur göra med vårt värmesystem efter installation av ComfortZone & några frågor (läst 2585 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
oooo_quattro
Kan värmepumpar
Stad/land: Sandared-Borås
Antal inlägg: 141
Karma +0/-0
Kön:
oooo_quattro
«
skrivet:
21 april 2007, 23:16:15 »
Citera
Idag har jag en Fighter 360p. Golvvärme i bottenvåning. På övervåning och i garage 3 vattenburna elemet. Idag tappar jag i snitt 2 grader mellan fram och returen. Allt är kopplat ihop vilket resulterar att elementen inte ger någon värme nästan (små och blir inte varma av ca 30grader). Detta gör att jag har bara ett av elementen igång. Vidare är det ganska kallt på vintern i sovrummen på övervåningen där elementen sitter. Har givare i alla rum, dock inte inkopplade (installationen bara halvfärdig, finns inga motorer på fördelaren). Fördelaren är maxöppen på alla slingor.
Nu skall Niben ut och en Comfortzone CE65 in. Hur löser jag detta då jag vill ha:
- varmt och med en bra temperatur i alla rum undervåning och övervåning.
- bra driftsekonomi.
Har varit i kontakt med några olika installatörer av VVS, de skall också installera CD65:an. Någon föreslår fläktkonvektorer och en annan tycker vi skall dra upp tempen och shunta ner till golvvärmen. Prismässigt kommer fläktkonvektorer gå på ca 15k mot shunten på ca 5k. Installatören trodde inte vi skulle få varmt med fläktkonvektorer då framledningstempen bara brukar ligga kring 30 grader.
Strypa ventiler har jag försökt med men de jag har verkar inte gå att strypa
Har jag de fullt öppna och skruvar ner så klickar det till i dem och de verkar bli helt stängda. Testade att ha något mittenläge, resulterade i att det dunkade i hela huset (ventilen självsvängde på något sätt). Finns det sådana som inte går att strypa.. får i så fall byta hela fördelaren...
Loggat
Tegelvilla från -63. Entréplan med 195m2 samt 30m2 ej uppvärmt vidbyggt poolhus. Suterrängplan med 185m2.
Uppvärmning IVT E7 Bergvärme med ca 140m borra. 9kW poolvärmepump. Total elförbrukning ca. 27000kWh/år
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 36135
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: Hur göra med vårt värmesystem efter installation av ComfortZone & några frågor
«
Svar #1 skrivet:
22 april 2007, 09:13:20 »
Citera
Skulle du kunna ta en bild på din shuntgrupp och fördelare och bifoga i denna tråd så är det lättare att hjälpa dig.
Normalt kör man med en högre framledningstemp än nödvändigt och shuntar ut lägre temp till golvvärmen när man har radiatorer och golvvärme kombinerat.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
oooo_quattro
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
oooo_quattro
SV: Hur göra med vårt värmesystem efter installation av ComfortZone & några frågor
«
Svar #2 skrivet:
22 april 2007, 10:29:26 »
Citera
Här kommer en bild...
Loggat
Tegelvilla från -63. Entréplan med 195m2 samt 30m2 ej uppvärmt vidbyggt poolhus. Suterrängplan med 185m2.
Uppvärmning IVT E7 Bergvärme med ca 140m borra. 9kW poolvärmepump. Total elförbrukning ca. 27000kWh/år
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #3 skrivet:
22 april 2007, 11:21:41 »
Citera
Under mässingshuvarna på nedre fördelaren tror jag du kan justera med en insexnyckel.
För att kolla det, stäng av cirkpumpen, stäng ventilerna in/ut från fördelaren och skruva bort en av huvarna.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
oooo_quattro
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
oooo_quattro
«
Svar #4 skrivet:
22 april 2007, 19:51:34 »
Citera
Låter bra, jag skall testa detta.
En annan tanke: En ComfortZone har som jag läst flytande kondensering. Detta ihop med rumsgivare skall vara
olämplig. Så ur denna synvinkel har jag ingen anledning att installera givarna.
Jag kom dock på ett skäl som jag inte sätt att någon annan resonerat kring. Om man som jag har klinkers i hall,
kök och badrum vill jag under delar av sommaren ha varmt och gott på dem. Då kan det vara skönt med rumsgivare
i alla rum så jag då kan slå av golvvärmen i alla rum med trägolv.
Eller kommer det gå att slå av på de vita reglagen på fördelaren.. de verkar ju han en on/off funktion. Lite bökigare men inte jättekomplicerat det det bara görs kanske 2 ggr /år. Hade de också fungera som "strypare" hade jag ju inte gärna gått o justerat på dem.
Ps. undrar hur mkt sämre COP CE65 får då jag exempelvis skuntar ner från 40 -> 30 grader till golvvärmen mot o kört 30 direkt mot golvet som jag gör idag. Antagligen av denna anledning mänga väljer elelement på ovanvåning.. .ds.
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #5 skrivet:
23 april 2007, 06:54:30 »
Citera
Varför skulle en rumsgivare vara olämplig?
Jag kan tycka att ComfortZone har mindre nytta av en rumsgivare än många andra värmepumpar då den mäter "rumstemp" i frånluften och att det normalt borde räcka för att få en jämn och bra temperatur, men jag kan inte förstå hur det kan vara olämpligt. Kan du länka till var du läst detta.
Sommartid skulle jag stänga på de vita vreden (de rum som har trägolv).
COP försämras nog med 20-25% om du alltid kör ut 10 grader varmare vatten än vad golvvärmen kräver, men det varierar lite mellan olika typer av värmepumpar så den siffran är en chansning från min sida, det borde dock vara vettigare att sätta in större vattenburna radiatorer än elradiatorer.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1379
dolda: 0
användare: 5
Användare online
:
DonPablo
JoA
TS Comfort AB
ErikB
Leisti
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info