0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad man ska se upp med är om man bygger om sitt vv-system på så vis att man får "rörstumpar" som inte leder någon vart längre och därmed kan innehålla stillastående vatten... har man såna så har man också skaffat sig en perfekt grogrund för legionellabakterier.
Förresten , hur vanligt är det med legionella i lågtemp system ? Hör ej talas om det , kanske någon har hört om det ??
Här nämner du en av de orsaker som helt riktigt är en av de allra bästa förutsättningarna för just bildandet av legionellabakterier, men varifrån har du fått att risken för legionella i ett vattensystem som används i princip varje dag mer eller mindre är obefintlig, och att pumptillverkarna därför skulle nöja sig med en legionellakörning varannan vecka som standard och så hänvisar du till din Nibe. Var någonstans och i vilket material (Nibes?? eller något annat??) kan man ta del av dessa råd och synpunkter, eller är det dina egna personliga teorier.
vad som vore mkt intressant att veta (och det har jag inte lyckats hitta någonstans) är ju hur lång tid det tar för legionella att bildas och komma upp till nivåer som är skadliga för oss människor via t.ex duschvattnet, det skulle jag vara väldigt tacksam för om du kunde hjälpa mig med att få veta. Är det timmar eller dagar det handlar om, eller är det rent av de 2 veckor som Nibe har i sitt temphöjningsprogram??