Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Ventilation, fukt och radon-forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Ventilationsnorm
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Ventilationsnorm (läst 6133 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
leifa.k
Amatör, absolut ingen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Östergotland
Antal inlägg: 1999
Karma +4/-1
Kön:
leifa.k
Ventilationsnorm
«
skrivet:
17 april 2007, 21:32:00 »
Citera
Vad går de efter då? Om man går efter normen, överventilerar man inte på den kalla årstiden när luften är torrare och spetsar med tillskottsenergi i onödan istället för att dra ned på ventilationsflödet? Jag misstänker att det är så "trubbigt" men jag
vet inte hur det egentligen är
. Jag menar att om det skall vara riktigt så skall det väl mätas både fukt och co-halt i avluften?
Loggat
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx.
Begagnad Nibe 1210-7 3000kr
Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2 21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m. garage 50m2. Östergötland
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29866
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Ventilationsnorm
«
Svar #1 skrivet:
18 april 2007, 07:22:20 »
Citera
Intressant fråga, min svärfar stänger sin frånluftsfläkt vinternätter för att spara energi och han har varken märkt av sämre inneluft eller imma på fönstrena.
Hos mig var det självdrag tidigare, som ju funkar som bäst när det är kallt, men det var vid kyla som det blev imma på fönstrena innan jag satte dit frånluftsfläktarna. Jag upplever behovet av ventilation som lika stort vintertid som sommartid.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
orca
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 135
Karma +0/-0
orca
«
Svar #2 skrivet:
21 april 2007, 07:29:43 »
Citera
Det är inte ovanligt att folk i tex kontorslandskap klagar på drag , torrluft osv. För en kort tid sedan fick jag ett uppdrag att se över ventilationen i ett kontors landskap med ca 100 personer. Luftflödet i lokalen var ca +-3000 L/S , jag sänkte flöden etappvis till folket slutade att klaga. När jag mätte upp totalflödet efter sänkningen låg det på +-1300 L/S
.
Det blir vanligare och vanligare att man sänker flöden vintertid , drag och torrluft är inte helt lyckat det heller. Men vad man ska gå efter är inte helt givet ,i mitt fall fick jag laborera mig fram till en lösning som dom boende tyckte var ok . Det kan vara ett bekymmer då tex normer för flöde på wc inte uppnås med totalflöde +-1300 l/s till nämnda lokal
«
Senast ändrad: 21 april 2007, 07:32:16 av orca
»
Loggat
If it's steep and deep i want to ride it
kristian_esi
Nybörjare
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 8
Karma +0/-0
Kön:
kristian_esi
«
Svar #3 skrivet:
22 maj 2007, 21:06:38 »
Citera
när vi gör injusteringar så brukar vi lägga oss mellan 10 och 15L/s per person på arbetsplatser och balansera med ca 15L/s per WC och resten i den centrala frånluften som brukar finnas
i lägenheter/bostäder brukar vi ligga på
Bad/dusch 15L/s
WC 10L/s
kök 10L/s i grundflöde är det en spiskåpa med timer så lägger vi forceringen runt 30L/s
Tvätt stugor brukar landa runt 20L/s beroende på belastning/torkmöjligheter och hur mycket luft som finns att tillgå
allt är frånluft, sen balanserar vi med ca 10% mindre tilluft för att få ett lätt undertryck i huset.
Loggat
Kristian Eriksson
Styr och reglertekniker inom vent/värme och kyla
Patrikka
Nybörjare
Antal inlägg: 7
Karma +0/-0
Patrikka
«
Svar #4 skrivet:
25 oktober 2007, 21:04:01 »
Citera
Normen säger att man skall ha 0,35 l/s per kvm + 7,5 l per person på allmäna platser, kontor etc. I bostadshus eller lägenhet gäller 0,35 l/s och minst 15 l/s på wc utan fönster, 10 l/s på wc med fönster.
Om man har kyla installerat i vent.aggregatet skall man ha 10 l/per istället för 7,5 l/person.
Så det där kontorslandskapet som "orca" beskrev med gissningsvis 100 pers ska då ha 750 l/s + 0,35 l/s gånger golvytan, minst. 1000 l/s med kyla då.
När det gäller ventilation och värmeverkningsgrad finns det inget som slår en roterande växlare. De återvinner upp till 70% av värmen från frånluften och skickar den tillbaka in i huset med tilluften.
Hälsar en insnöad ventilationsidiot..
Loggat
leifa.k
Amatör, absolut ingen
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-1
Kön:
leifa.k
«
Svar #5 skrivet:
25 oktober 2007, 22:16:07 »
Citera
Räknas det på olika sätt? Jag trodde att Rec Temovex RT250s var bland de effektivaste och den har inte roterande vvxlare. De säger att 87% temperaturverkningsgrad vid luftflöde 1:1 och 50% Rh.
http://www.rec-indovent.se/images/stories/pdf/temovex_RT250s.pdf
Loggat
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx.
Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2 21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m. garage 50m2. Östergötland
seekn_destroy
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 113
Karma +0/-0
seekn_destroy
«
Svar #6 skrivet:
26 oktober 2007, 08:04:10 »
Citera
Håller med dig leifa.k, Temovex RT250s är en motströmsvärmeväxlare...
Sedan finns det roterande aggregat som är bättre än 70% (Har däremot hört att de redovisade verkningsgraderna inte stämmer så bra med verkligheten)
Loggat
sebbe
Expert på värmepump
Stad/land: Vasa/Finland
Antal inlägg: 393
Karma +0/-0
Kön:
sebbe
«
Svar #7 skrivet:
26 oktober 2007, 08:13:15 »
Citera
I ett nyrenoverat hus hade husfolket flyttat in. När vintern kom märkte de att den nya ekparketten började kröka sej så att de blev lite skålformade. Att parketten krökte sej märktes om man tittade på reflektionerna från fönstren. Försäljningsrepresentanten för ekparketten gav rådet att sätta in luftfuktare.
Huset hade fått en ordentlig ventilationsanläggning med värmeåtervinning. På botten våningen var det krypgrund och golvvärme. På övervåningen radiatorer.
Jag mätte upp relativa luftfuktigheten med en +/-2% mätare i ett av rummena. Temperaturen var +22'C i hela huset.
Rh mätte 17%
Loggat
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft.
Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh
Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh
leifa.k
Amatör, absolut ingen
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-1
Kön:
leifa.k
«
Svar #8 skrivet:
26 oktober 2007, 08:44:35 »
Citera
Joo, torrt kan det bli, tror nog att jag monterar in ett recirkulationsspjäll (manuellt) som kan vara bra att öppna under den kalla årstiden. Det gäller att hålla koll på grejjorna och resultatet och i mitt fall så tycker jag bara att det är roligt och intressant. (tvätten torkar fort)
Loggat
Peter H
Kan värmepumpar
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 156
Karma +0/-0
Kön:
Värmepumpsforumet är toppen!
Peter H
«
Svar #9 skrivet:
16 november 2007, 23:30:10 »
Citera
HejHopp
Jag har inte ägnat ventilationen någon större eftertanke.
MAO så är jag ventilationsnovis.
Dock så har jag noternat följande.
Något tillfälle fukt i isolering på vinden nära yttervägg (gullfibertillägg till kutterspån).
Dock så tror (vet) jag att det läcker upp luft längs ytterväggarna.
Det torkar lite långsamt i tvättstugan (svårt att få upp värmen samt att det iblan blir mycket tvätt).
Visst baksug när man eldar på ÖV samt KV.
Jag har taskigt isolerad kåk från 1942 (KV, BV,ÖV) med självdrag hur bra det nu funkar....
Tillbygge vid sidan av med tvättstuga och ordentlig ventilatinskanal med fläkt som går ibland (sällan).
En fingervisning (kanske) kan vara radonmäningen.
Jag mätte i köket (MV) och fick ca 160.
På öv satt mätaren nära en utventil och jag fick ca 180.
NUmera så har vi skorstenskåpa.
Tacksam för tips!
mvh
Peter
Loggat
Villa byggd 1942. Ca 53 m2 i tre plan + ett tillbygge på 38 m2 i 2 plan. Hushållsel, värme och tappvarmvatten ca 33 000 KWh/år innan VP. Autotherm E9, Separat 290L VVB, 100L Volymtank. Nu ca 14 000 KWh/år (totalt) Borrat tokdjupt, 247 meter aktivt hål.
Bertil
Moderator
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 7204
Karma +6/-2
gsg..... gåre så gåre
Bertil
«
Svar #10 skrivet:
11 december 2007, 16:42:08 »
Citera
Här i norr är luften vintertid ofta "kruttor" sen den värmts upp inne.
På flera dagis där vi hade klagomål på dålig ventilation-kvalmig luft, körde vi ett annat trick.
Vi sänkte inblåsningstempen som ofta höjs pga av klagomål på drag.
Efter några dar kollade vi med personalen... NU är det mycket friskare luft va bra att ni ökade ventilationen!!!
Det tricket kan va svårt om man redan klagar på drag
men med hög inblåsningstemp riskerar man att "slå ut" ventilationen!!
På ett åldreboende som jag besökte igår var det 22,5 grader inne, trots att ALLA radiatorer var iskalla. Utettemp -12 grader. radiatorerna har varit avstängda sen i somras!
Gissa vad som värmer upp luften
Där kan jag iofs har viss förståelse för tilluften i sovrummet är precis ovanför sängplatsen, i vrummet precis där tv soffan ska stå!
Loggat
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Ventilation, fukt och radon-forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Ventilationsnorm
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1011
dolda: 0
användare: 7
Användare online
:
ErikB
Börje__
Bobone
krambriw
Scarrl
nmn
en.knapp
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info