0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Du har väl förstärkt upphängningen av underliggaren? Va visst nåt klantarsele som inte gjort det, å då rasade rören ner..., har jag hört mvh humlan.
Eftersom många undrat vad sfinx ger så har jag uppmätt 63 watt idag när dom är 90°.3,8 Kw är inte illa. I morgon ska det tydligen bli än varmare väder, vi mätte som högst 26,9° och det är fortfarande 20,2° ute./Bosse
Citat från: jompaa skrivet 03 juni 2007, 20:50:41Eftersom många undrat vad sfinx ger så har jag uppmätt 63 watt idag när dom är 90°.3,8 Kw är inte illa. I morgon ska det tydligen bli än varmare väder, vi mätte som högst 26,9° och det är fortfarande 20,2° ute./BosseHur mäter du? Vid vilken vattentemp?/Nyfiken
Jag mätte före/efter plattvärmeväxlaren på tanksidan tempdiffen flöde X 60 X difftemp X 1.16 = Uppmätt effekt.
65° var det i fångarna å vinkeln min är 90°Just nu ger det 3619 watt och 75° i solfångaren Thumbsup/Bosse
Nu får Du nog en del att vackla ang monteringsvinkeln, 90 grader fungerar ju uppenbarligen bra under sommaren, för dig. Håll ett öga på när Solen står märkbart lägre till hösten, augusti-oktober. Skulle inte förvåna om Du kommer att få ut lika mycket effekt under en rätt lång tid. Alltså en lång tid, med jämt fördelad effekt, å med ett visst tillskott från rören, ända fram i december..
Citat från: humlan57 skrivet 04 juni 2007, 19:42:51Nu får Du nog en del att vackla ang monteringsvinkeln, 90 grader fungerar ju uppenbarligen bra under sommaren, för dig. Håll ett öga på när Solen står märkbart lägre till hösten, augusti-oktober. Skulle inte förvåna om Du kommer att få ut lika mycket effekt under en rätt lång tid. Alltså en lång tid, med jämt fördelad effekt, å med ett visst tillskott från rören, ända fram i december..Men det är inte 120W som dia rör ger Ska bli spännande att se vad de kan ge under vintern. Tror inte det blir mer än högst hälften på en bra dag. Visserligen är vinkeln bättre men dagarna är kortare och solen dämpas mer.mvh