0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Att nibe inte är med i Folksams statestik är väl inte så underligt när deras luft-vatten kom ut igår...Nä men har den funnits i ett 1 år och jag vet ej hur ofta folksam uppdaterar sina sidor???
Hej,jag skulle kollat upp IVT's nya Optima. Den verkar vara grymt effektiv. Jag skulle inte valt CTC eftersom flera av mina grannar i området har haft hög elförbrukning och problem med inkörning av CTC. Men som alltid är väl den personliga servicen det viktigast, mycket viktigare än märket.Mikael
Citat från: mikaelanderlund skrivet 13 april 2007, 21:00:21Hej,jag skulle kollat upp IVT's nya Optima. Den verkar vara grymt effektiv. Jag skulle inte valt CTC eftersom flera av mina grannar i området har haft hög elförbrukning och problem med inkörning av CTC. Men som alltid är väl den personliga servicen det viktigast, mycket viktigare än märket.MikaelHej!Det som är oerhört viktigt vid optimering av ett pumpsystem är att känna till alla fakta om det gamla systemet utan pump, annars är det lite som att famla i blindo och det medför oftast en högre årsförbrukning och krånglig inkörning. Året innan jag installerade min pump trimmade jag oljepannan varje dag för att få en bild av vilken framledningstemp huset vill ha vid varje given utetemp. Denna data fördes sedan in i Excel för vidare bearbetning och sedan när så pumpen kom var det en smal sak att föra över huskurvan till pumpstyret. År 1 visade att min pump har ett medelCOP på 2,78 så jag kan inte riktigt hålla med dig i din rekomendation avseende CTC- pumpar.// Grolim
Hej,Är inne på att köpa komplett system från Nibe eller CTC. Men jag undrar vilken av märkena som generellt har minst problem/fel? Tacksam för era erfarenheter
Nej, det har du rätt i, men man kan förvänta sig att de åtminstone har till tillgång till papper och penna för sin bokföring Är i samma situation som frågeställaren, men har inga data för huset. Vilka temperaturer är det som är intressant? Är det framledningstemp vid 0, -10, -15 - 20 etc som är av intresse?Mvh Tobbe