0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
VVB:n är på 163 liter och du kan tillfälligt höja temperaturen med elpatron till ca 65 ºC.163 liter 65 ºC + (300-163) liter 10 ºC = 300 liter 40 ºC vatten (jag antar att du ska få plats i badet också).Det funkar men det är på jäsket, för sen har du inte en droppe varmvatten tills VVB:n lyckats värma upp en ny laddning. Jag skulle nog föreslå en extra el-VVB på ca 100 liter i serie efter din VP. Fördelen med detta är att du då även kan sänka temperaturen på din panna lite grand för att få bättre verkningsgrad på din VP.Om du är inne på helt andra lösningar så finns Comfortzone CE50L + extern VVB på 300 liter som värms av VP:n
Hej,Nej, en 490 orkar inte med ett så stort badkar.Du kan tappa ca 180-200 liter 40ºC med ett flöde på 0,2 liter/minut, två ggr på en timma.Naturligtvis i normaldrift och utan effektvakt.Cronos
I mitt räkneexempel har funktionen "extra varmvatten" aktiverats i god tid innan badet tappas.Hur lång tid som behövs för att åter får varmvatten beror på hur mycket elpatron som tillåts. Man kan välja mellan 6/9/12 kW och tiden för att värme 163 liter vatten från 10 ºC till 40 ºC blir då från ca 3 kvart med 6 kW elpatron + 2 kW VP till 25 min med 12 kW elpatron + 2 kW VP. Detta förutsett att ingen värme går till huset, det tar troligen längre tid vintertid då huset behöver värme.Ju högre effekt som du har på elpatron ju högre huvudsäkring behövs vilket även betyder högre nätavgift hos de flesta el-leverantörer.
Jag tror att den levereras med 12 kW elpatron som kan kopplas om till 6 eller 9 kW. Detta gör du givetvis inte själv om du inte är elektriker, avsäkringen och huvudsäkring måste ändras efter hur mycket effekt som kopplas in.
Köp ingen 490! Det är en riktig skitpanna! Har haft våran i ca. 11 månader och min erfarenhet är att det inte blir tillräckligt varmt vatten för att ens duscha i, än mindre tappa upp ett "varmt" bad.