0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag installerade våran pump i mars och jag är skit nöjd.Den bara går och går.Varmt och skönt när den blåser.Jag har inte kollat förbrukning etc men den går bra enl mig.Vi monterade den i vår trapp med ganska mycket tveksamhet huruvida den skulle fungera att ha där, men denna placering har visat sig fungera skit bra.Faktum är att den täcker större delen av källaren samt första planet.Värmen stiger även upp till övervåningen.Frugan nästan "klagar" på värmen i huset.Likaså har klimatet ändrat sig.Jag tror att styrkan hos denna maskin är fläkten.Min installatör sa att det var bland det kraftigaste han känt.Till saken hör att han även säljer en del pumpar av "Kända" märken bl. Panasonic, Sanyo etc.De omdöme han gav maskinen efter installation var följande.Positivt överraskad över hur gedigen maskinen var kanske uppfattade han luckan på innerdelen lite "Fladdrig" men inte sämre än medel.Stor ytterdel vilket borde ge bra prestanda vilket han grundade på följande tanke och resonemang(rätt eller fel kommentera gärna)." Kanske är det så att högfläkt styrka ger större kyleffekt i innerdelen och att man då har gjort ytterdelens cellpaket större pga större behov av värme, detta kanske ger maskinen större täckningsförmåga " Det sades fler positiva saker bla om vikten på ytterdelen som han tyckte var "gedigen" om detta var ett hån eller om han menade det vet jag inte, jag väljer att se det som positivt...Likaså att den var tyst både inne och ute.Det som han tyckte var riktigt dåligt var de medföljande rören som i mitt fall vek sig otroligt lätt, nu löste sig det sig ändå då han hade med sig egna rör." -Detta var riktiga skitrör har aldrig stöt på sådana rör tidigare vilket gör att man kanske är lite oförsiktig då man är van vid en viss typ av rör. Det går säkert att använda dessa men då får man vara väldigt försiktig".Han har varit här för att kolla så att allt fungerar som det skall, och han tycker att pumpen fungerar bra, mycket över hans förväntan.Han sa att vi får se hur länge den håller men den borde hålla i minst 5år, säkert mer.Han sa sedan en annan sak som jag vill att ni med erfarenhet kommenterar.- Den har ju inte kapacitet att täcka hela ditt värme behov men det är bara bra med tanke på att det är en on/off maskin, den får längre gång tid då vilket är gynnsamt för hållbarheten. Stämmer detta??Måste säga att som okunnig i detta att jag tycker att den är tyst, visst hör man den om man lyssnar men varken jag eller frugan tänker på eller reagerar på den.Vi har haft ett par nätter med -10 graden precis när vi satte igång pumpen och hade inga problem med avfrostningen då heller, vi får se nästa vinter då det kanske blir mer ihållande kyla.nä, jag är mycket mycket nöjd hittills.