Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lv-pump  (läst 2378 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bnova

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Lv-pump
« skrivet: 06 april 2007, 13:35:47 »
Hej Blir förvirrad av all läsning
Skall koppla in en Luft/vatten V-pump till befintligt system som är en kökspanna+ack 350L
Är osäker på inkopplingen av tillopp/retur på dom

Tänkte koppla som borö Ti/Tiv 500L men är rädd för att det blir för kallt i toppen på tanken ??
Men tanken är att köra vp nästan helatiden och endast toppa med panna
Är tacksam för tipps och ideer

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Lv-pump
« Svar #1 skrivet: 06 april 2007, 13:56:00 »
hej
koppla in radiator returen i pumpen å skicka det varma vattnet i tanken,bäst vore om du kunde välja topp eller botten laddning av tanken det kostar inte så många kr extra
2 st kulventiler å lite rör ...
felet du får e att du alltid kommer att ha tanken 45-50 grader,men ska du förvärma varmvatten hela året så kvittar det ju...


+ bygg systemet så du kan koppla bypass på kökspannan...annars kan den börja kyla systemet ...

sen elvärme drar du in i tanken typ en 6-9 kw patron..
bäst e om du har 2 st 3+6 kw
då kan du välja vilken du kör beroende på vad du behöver för effekt...


ska du spets värrma varmvatten så skaffa en liten 40-60 liters elberedare å förvärm vattnet i acctanken till 50 grader,då behöver knappt elberedaren alls gå för att ge 65-70gradigt vatten ....
jädrigt smidigt å billigt
+ att du kan avlasta pumpen med beredaren om det e kallt
höj bara tempen till 80 grader så får pumpen det lättare om det e kallt ute...iomed du kommer att nyttja mindre förvärmt vatten då el beredaren får ta största smällen


fast det e vad jag tycker,finns säkert 500 andra förslag






Utloggad bnova

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Lv-pump
« Svar #2 skrivet: 06 april 2007, 14:30:25 »
Skall tillägga att nytank stÃ¥r pÃ¥ plats  bygget sker paralellt med det gammla
Behöver man ej ha någon expansion till själva vpumpen
vill även tacka för tippset

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Lv-pump
« Svar #3 skrivet: 06 april 2007, 14:38:34 »
hej
du kör ju samma vatten i maskinen som i tanken mest troligt...
gör du det har du ju systemets exp kärl..fast kolla om det räcker till i liter
ska du in med tanken så är det ju en betydande vatten mängds ökning...
det ska ju va en viss procent av systemets volym ..10% om jag inte minns fel
fast det vet din rör krökare

+ bygger du så tänk ochså solfångare då du lixs håller på,det e lättare å förbereda nu än att bygga om allt sen....




Utloggad Wlagom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Lv-pump
« Svar #4 skrivet: 08 april 2007, 19:03:02 »
Om du tänkte ladda en acktank med en lv värmepump så kan du glömma allt du har lärt dig om skiktning i en acktank. När pumpen är igång så har du ett flöde genom tanken på ca 500-1300 l/tim, beroende på fabrikat och modell.

I ett lågtemperatursystem är detta helt rationellt, det höga flödet ger en fullständig sammanblandning och utjämning av temperaturen i tanken. Du laddar alltså tankens hela volym till din förvalda maxtemperatur.

Kör själv en ecoair 107 mot en 500 l borö, är mkt nöjd med systemet (har golvvärme och
en separat vvb i serie med tanken). Enkel och stabil reglering. Billigt och enkelt.

Borö har även en acktank med ett skiktplåt. Har själv ingen erfarenhet av den lösningen, men jag tror att tankvolymen ovanför skiktplåten är avsedd för uppvärmning med en elpatron.

Utloggad bnova

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Lv-pump
« Svar #5 skrivet: 08 april 2007, 23:09:50 »
Om du tänkte ladda en acktank med en lv värmepump så kan du glömma allt du har lärt dig om skiktning i en acktank. När pumpen är igång så har du ett flöde genom tanken på ca 500-1300 l/tim, beroende på fabrikat och modell.

I ett lågtemperatursystem är detta helt rationellt, det höga flödet ger en fullständig sammanblandning och utjämning av temperaturen i tanken. Du laddar alltså tankens hela volym till din förvalda maxtemperatur.

Kör själv en ecoair 107 mot en 500 l borö, är mkt nöjd med systemet (har golvvärme och
en separat vvb i serie med tanken). Enkel och stabil reglering. Billigt och enkelt.

Borö har även en acktank med ett skiktplåt. Har själv ingen erfarenhet av den lösningen, men jag tror att tankvolymen ovanför skiktplåten är avsedd för uppvärmning med en elpatron.
:-\

Oki..dÃ¥ finns bara ett sätt dÃ¥  att koppla den i serie

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!