0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag kanske inte skulle ha nämnt det.... /S
hej .. hur pass mycket vassare är det än det vi leker med nu ? i % om du vet...
Hittar bara en annan site som kränger denna typen.Dock lite dyrare.http://www.acrosolarlasers.com//S studs
Nu gäller det bara att få hem en modul och köra igång.... studs studsVad säger ni, gött sugen !!!!!!!!!!! /S
Glöm inte att säga till om du slår till, för frakten får man nog se till att dela på. Skulle kunna tänka mig att det drar iväg rätt rejält för en 2.4m tallrik... /S
Räcker att använda en gammal parabolantenn, slipa bort den svarta färgen så att aluminiumet kommer fram, slängde tyvärr just en 1,5m som du kunde fått leka med, den råkade smälta ned fokalringen då den svarta färgen hade släppt. Det fanns en svensk antenn med namn Presskraft 1,8m, den är det också bra drag i. Däremot finns det nackdelar.1. extremt känslig vid molning väder-det blir fortfarande varmt men inte mycket mer.2.Styrning med motor är mycket känslig, dom accuatorer som används till antenner idag är usla i jämförelse med äldre Landis/Gyr som nog är den enda som klarar av tracking mot sol (används även för satelliter i inclined orbit -när dom wobblar däruppe), motorerna brinner oftast efter något år.3. Byråkrater, idag får man ha högst 1,2m paraboler i vissa kommuner.Du kan ju labba med fresnell-linser lika bra, du märker när tidningen tar eld under linsen så nog f-n blir det varmt, men likadant där, spegeln måste följa solen exakt och minsta moln =nada.
Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 04 april 2007, 21:35:05hej .. hur pass mycket vassare är det än det vi leker med nu ? i % om du vet...Jag har inget direkt att jmf med, inga dukument alltså. Men en Solar Dish på 1 meter, motsvarar ca 10 m2 platta solfångar. En 1,4 m tallrik är tillräckligt för att användas i ett utomhuskök för att laga mat, diska, d.v.s allt vatten som behövs i ett kök för 10-12 personer. 1 m ger 400 liter hett vatten/dag , 2,4 meter ger 2000 liter hett vatten/dygn... Då pratar Vi om att värma den mängden, inte att hålla vattnat varmt!! Så Du förstår, här pratar Vi stoooor effektskillnad. Å priset är ju så lågt att man häpnar, om nu allt som skrivs på Internet stämmer... För 40000 sek så får man en överkapasitet av varmvatten, så att det sjunger om det, nåt som blir perfekt att värma poolen med Thumbsupmvh humlan.