Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vill ha en "solar Dish" frÃ¥n ECO-NEX nuuuuu!!!!!!!!!!  (läst 16809 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
 ;D ;D ;D Fan att Sverige inte kan ha nÃ¥ roliga leksaker för vuxna att köpa  huvuddunk MÃ¥ste helt enkelt fÃ¥ testa, hur bra en sÃ¥n där sak fungerar, annars kommer jag aldrig att kunna sova... Fast det gör jag ju förstÃ¥s nästan aldrig ändÃ¥  ;D

mvh humlan.

Utloggad Subcool

  • Kyltekniker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Vill ha en "solar Dish" från ECO-NEX nuuuuu!!!!!!!!!!
« Svar #1 skrivet: 04 april 2007, 21:19:08 »
Jag kanske inte skulle ha nämnt det.... ;D ;D ;D
/S
Kunskap är allt man har kvar när man har glömt vad man har lärt sig !!

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Vill ha en "solar Dish" från ECO-NEX nuuuuu!!!!!!!!!!
« Svar #2 skrivet: 04 april 2007, 21:28:58 »
Jag kanske inte skulle ha nämnt det.... ;D ;D ;D
/S

Jo det va skitbra! Fattar bara inte hur jag kunnat missa det, jag som snokat sÃ¥ mycket om solfÃ¥ngare Ã¥ solenergi. Har läst en hel del nu, Ã¥ vad jag kan förstÃ¥, sÃ¥ är det helt överlägset allt annat, när det gäller att ta tillvara solenergin. SÃ¥ vad är haken..., eller finns det ingen  Sc:,h Det verkar sÃ¥ enkelt Ã¥ logiskt, när jag kollar närmare pÃ¥ det, att jag inte förstÃ¥r varför ingen har lanserat systemet i Sverige. Men de antal soltimmar Vi har här, sÃ¥ ser det ut att vara mÃ¥nga ggr bättre, än det som jag Ã¥ de flesta använder oss av. Hoppas dom skickar massor med info frÃ¥n ECO-NEX, jag vill veta mer!!!!  ;D

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Vill ha en "solar Dish" från ECO-NEX nuuuuu!!!!!!!!!!
« Svar #3 skrivet: 04 april 2007, 21:35:05 »
hej ..
hur pass mycket vassare är det än det vi leker med nu ? i % om du vet...


Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Vill ha en "solar Dish" från ECO-NEX nuuuuu!!!!!!!!!!
« Svar #4 skrivet: 04 april 2007, 21:45:43 »
hej ..
hur pass mycket vassare är det än det vi leker med nu ? i % om du vet...



Jag har inget direkt att jmf med, inga dukument alltsÃ¥. Men en Solar Dish pÃ¥ 1 meter, motsvarar ca 10 m2 platta solfÃ¥ngar. En 1,4 m tallrik är tillräckligt för att användas i ett utomhuskök för att laga mat, diska, d.v.s allt vatten som behövs i ett kök för 10-12 personer. 1 m ger 400 liter hett vatten/dag , 2,4 meter ger 2000 liter hett vatten/dygn... DÃ¥ pratar Vi om att värma den mängden, inte att hÃ¥lla vattnat varmt!! SÃ¥ Du förstÃ¥r, här pratar Vi stoooor effektskillnad. Ã… priset är ju sÃ¥ lÃ¥gt att man häpnar, om nu allt som skrivs pÃ¥ Internet stämmer... För 40000 sek sÃ¥ fÃ¥r man en överkapasitet av varmvatten, sÃ¥ att det sjunger om det, nÃ¥t som blir perfekt att värma poolen med  Thumbsup

mvh humlan.
« Senast ändrad: 04 april 2007, 21:52:33 av humlan57 »

Utloggad Subcool

  • Kyltekniker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Vill ha en "solar Dish" från ECO-NEX nuuuuu!!!!!!!!!!
« Svar #5 skrivet: 04 april 2007, 21:59:16 »
Hittar bara en annan site som kränger denna typen.
Dock lite dyrare.
http://www.acrosolarlasers.com/
/S studs
Kunskap är allt man har kvar när man har glömt vad man har lärt sig !!

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Vill ha en "solar Dish" från ECO-NEX nuuuuu!!!!!!!!!!
« Svar #6 skrivet: 04 april 2007, 22:10:53 »
Hittar bara en annan site som kränger denna typen.
Dock lite dyrare.
http://www.acrosolarlasers.com/
/S studs

Kanske fÃ¥r rätt tidigare än jag trott. Att värmepumper bara är en parantes, Ã¥ endast en variant pÃ¥ elvärme med dÃ¥ligt COP  :) ;) Tur att jag inte lät mig övertygas att slänga iväg 150000 pÃ¥ berg eller ytjordvärme, dÃ¥ skulle jag haft Ã¥ngest lÃ¥ngt upp över öronen idag  :)

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Vill ha en "solar Dish" från ECO-NEX nuuuuu!!!!!!!!!!
« Svar #7 skrivet: 04 april 2007, 22:14:52 »
Hittar bara en annan site som kränger denna typen.
Dock lite dyrare.
http://www.acrosolarlasers.com/
/S studs

Hett blir det  ;D Tallriken pÃ¥ 110 cm sätter eld pÃ¥ plankan dom hÃ¥ller vid focal-punkten  ;D Det är vad jag kallar solfÃ¥ngare  Thumbsup

mvh humlan

Utloggad Subcool

  • Kyltekniker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Vill ha en "solar Dish" från ECO-NEX nuuuuu!!!!!!!!!!
« Svar #8 skrivet: 04 april 2007, 22:17:55 »
Nu gäller det bara att få hem en modul och köra igång.... studs studs
Vad säger ni, gött sugen !!!!!!!!!!! ;D
/S
Kunskap är allt man har kvar när man har glömt vad man har lärt sig !!

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Vill ha en "solar Dish" från ECO-NEX nuuuuu!!!!!!!!!!
« Svar #9 skrivet: 04 april 2007, 22:27:39 »
Nu gäller det bara att få hem en modul och köra igång.... studs studs
Vad säger ni, gött sugen !!!!!!!!!!! ;D
/S


Ja har kollat upp hur det fungerar, å det ska inte behöva köpas hela kit, då det kopplas på exakt samma sätt som vilken solfångare som helst. Det behövs bara tallriken å det som hör till den + styrdatorn, det är allt. Så några tusen mindre än vad ett kit består av måste det gå att köpa grejorna det behövs för. Såg förresten att medel-effekten på 1 m är 1kW, så den större på 2,4 m bör då lämna 5kW i medel-effekt, eller nåt liknande.... Inte illa, det klarar man sig länge på.

mvh humlan.

Utloggad Subcool

  • Kyltekniker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Vill ha en "solar Dish" från ECO-NEX nuuuuu!!!!!!!!!!
« Svar #10 skrivet: 04 april 2007, 22:31:49 »
Glöm inte att säga till om du slår till, för frakten får man nog se till att dela på. ^-^
Skulle kunna tänka mig att det drar iväg rätt rejält för en 2.4m tallrik... Sc:,h
/S
Kunskap är allt man har kvar när man har glömt vad man har lärt sig !!

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Vill ha en "solar Dish" från ECO-NEX nuuuuu!!!!!!!!!!
« Svar #11 skrivet: 04 april 2007, 22:36:55 »
Räcker att använda en gammal parabolantenn, slipa bort den svarta färgen så att aluminiumet kommer fram, slängde tyvärr just en 1,5m som du kunde fått leka med, den råkade smälta ned fokalringen då den svarta färgen hade släppt. Det fanns en svensk antenn med namn Presskraft 1,8m, den är det också bra drag i. Däremot finns det nackdelar.
1. extremt känslig vid molning väder-det blir fortfarande varmt men inte mycket mer.
2.Styrning med motor är mycket känslig, dom accuatorer som används till antenner idag är usla i jämförelse med äldre Landis/Gyr som nog är den enda som klarar av tracking mot sol (används även för satelliter i inclined orbit -när dom wobblar däruppe), motorerna brinner oftast efter något år.
3. Byråkrater, idag får man ha högst 1,2m paraboler i vissa kommuner.

Du kan ju labba med fresnell-linser lika bra, du märker när tidningen tar eld under linsen så nog f-n blir det varmt, men likadant där, spegeln måste följa solen exakt och minsta moln =nada.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Vill ha en "solar Dish" från ECO-NEX nuuuuu!!!!!!!!!!
« Svar #12 skrivet: 04 april 2007, 22:42:00 »
Glöm inte att säga till om du slår till, för frakten får man nog se till att dela på. ^-^
Skulle kunna tänka mig att det drar iväg rätt rejält för en 2.4m tallrik... Sc:,h
/S

BÃ¥tfrakt är inte sÃ¥ dyrt, en hel 20' container frÃ¥n Kina ligger kring 13-14000 sek, sÃ¥ det mÃ¥ste gÃ¥ att fÃ¥ hem sakerna för nÃ¥n 1000-lapp frÃ¥n UK. Ja jag ska ju inte beställ i natt, först vill jag veta mera. SÃ¥ det blir väl till att försöka rita ner en del frÃ¥gor, pÃ¥ nÃ¥n slags engelska till företaget. Sen fÃ¥ jag se vad de svaren ger, verkar allt bra, dÃ¥ slÃ¥r jag nog till med rätt stor säkerhet. Bäst att reservera mig, det kan ju dyka upp nÃ¥n annat, dÃ¥ det verkligen har exploderat med roliga solenergi produkter. Dom nya högeffektiva solcellerna t.ex. FÃ¥r bara Kineserna fingrarna pÃ¥ dom, sÃ¥ kommer snart massor av kloner av dom, ut pÃ¥ marknaden  ;D

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Vill ha en "solar Dish" från ECO-NEX nuuuuu!!!!!!!!!!
« Svar #13 skrivet: 04 april 2007, 22:50:37 »
Räcker att använda en gammal parabolantenn, slipa bort den svarta färgen så att aluminiumet kommer fram, slängde tyvärr just en 1,5m som du kunde fått leka med, den råkade smälta ned fokalringen då den svarta färgen hade släppt. Det fanns en svensk antenn med namn Presskraft 1,8m, den är det också bra drag i. Däremot finns det nackdelar.
1. extremt känslig vid molning väder-det blir fortfarande varmt men inte mycket mer.
2.Styrning med motor är mycket känslig, dom accuatorer som används till antenner idag är usla i jämförelse med äldre Landis/Gyr som nog är den enda som klarar av tracking mot sol (används även för satelliter i inclined orbit -när dom wobblar däruppe), motorerna brinner oftast efter något år.
3. Byråkrater, idag får man ha högst 1,2m paraboler i vissa kommuner.

Du kan ju labba med fresnell-linser lika bra, du märker när tidningen tar eld under linsen så nog f-n blir det varmt, men likadant där, spegeln måste följa solen exakt och minsta moln =nada.

Precis det Du beskriver, är dom problem som dom verkar ha jobbat bort. Ã… minsta moln verkar alltsÃ¥ inte längre ha lika stor betydelse, men frÃ¥ga mig inte hur dom löst det. Iofs sÃ¥ spelar det ingen större roll, det omvända gäller ju Ã¥xÃ¥... Det finns en hel del att läsa pÃ¥ Internet, om problematiken, men för min del sÃ¥ är det tempen jag är ute efter. SÃ¥ hög som möjligt, dÃ¥ Vi har sÃ¥ fÃ¥ soltimmar under en del av Ã¥ret. Dessutom har jag ju vakumrören ifall det inte fungerar bra  :)

mvh humlan.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vill ha en "solar Dish" från ECO-NEX nuuuuu!!!!!!!!!!
« Svar #14 skrivet: 04 april 2007, 22:57:33 »
hej ..
hur pass mycket vassare är det än det vi leker med nu ? i % om du vet...



Jag har inget direkt att jmf med, inga dukument alltsÃ¥. Men en Solar Dish pÃ¥ 1 meter, motsvarar ca 10 m2 platta solfÃ¥ngar. En 1,4 m tallrik är tillräckligt för att användas i ett utomhuskök för att laga mat, diska, d.v.s allt vatten som behövs i ett kök för 10-12 personer. 1 m ger 400 liter hett vatten/dag , 2,4 meter ger 2000 liter hett vatten/dygn... DÃ¥ pratar Vi om att värma den mängden, inte att hÃ¥lla vattnat varmt!! SÃ¥ Du förstÃ¥r, här pratar Vi stoooor effektskillnad. Ã… priset är ju sÃ¥ lÃ¥gt att man häpnar, om nu allt som skrivs pÃ¥ Internet stämmer... För 40000 sek sÃ¥ fÃ¥r man en överkapasitet av varmvatten, sÃ¥ att det sjunger om det, nÃ¥t som blir perfekt att värma poolen med  Thumbsup

mvh humlan.

jag tycker att det är konstigt att det kan ge mer effekt än solen producerar per m2, vilket är väl ca 1000w/m2
ngn fÃ¥r gärna förklara !  Sc:,h
10m2solfångare ger väl en 3 kw medan en solardish på 1m borde ge 785w.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!