0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hej .. finns det nån här som kör en sån pump? jag skulle gärna vilja veta hur den går och om ni e nöjda med maskinen + ev inbesparing på årsbasis mvh jocke
hej om du pillat i om lite så har jag en fråga... går det att styra av och på med en termostat ?pratade med dom på nibe å om sa att det gick fint,, man styrde bara pumpen med retur vattnet å en termostat ,dvs att tempen på returvattnet styr start å stopp på maskinen vad e det för sorts termostat jag ska ha till det ? funderar på att köra stoppvärde på maskinen på typ 50 gradeer påslag ska ske vid ca 44 grader det enda min maskin ska göra e att hålla 50 grader konstant i min tank...allt annat sköts av separata grejer ..varmvattnet skall bara förvärmas i tanken till 50 grader,färdig beredning sker i en separat vvb mm mm jag måste bara fundera ut vart det bästa in å ut loppet i tanken blir skulle tro att returen från pumpen = det värmda vattnet kommer att stoppas in i övre delen av tanken ..kallvattnet kommer att plockas ut i nedre delen av tanken = kallare vatten men det går ju att lösa på mer än ett sätt det går ju tex att bygga flera in å ut laddnings ställen i tanken,,så man får välja vart man tar vatten å vart man lämnar det..
hej det låter för bra för att va sant ...har nibe byggt en maskin bara för mig har du nån aning om vad som händer om man solladdar tanken till säg 80 grader kommer styret att få spatt pga över tempen eller kommer den att snällt starta om då tempen droppar ner till 45 grader