Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Solstyrningar  (läst 40050 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad roli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Särö / Kungsbacka
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Solstyrningar
« Svar #105 skrivet: 23 april 2007, 16:14:33 »
det enda jag skulle ha fivat e att flytta om min t3 givare den sitter inte riktigt optimalt i tanken ...den ska upp 30 cm från botten på tanken lite ovanför mitt in rör till plattisen
men det känns jävligt bökigt att tappa systemet på 400 liter vatten...suck


Det är ju "snabbt gjort" att tappa ur 400 liter. När jag har tappat ur min acktank så tar
det en  s t u n d.....
1800 liter som skall ut ur ett 15 mm rör..........
« Senast ändrad: 23 april 2007, 16:16:10 av roli »
Bioline20 14 kW -10 tidigare: (EcoTec A3-97 15 kW), TMV Alpha Keram UB, luftmatning, 11,3 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ acktank med 4 slingor, 4-vägs shunt med CBJ.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Solstyrningar
« Svar #106 skrivet: 27 april 2007, 22:37:08 »
Nu har jag kört ett tag med varvtalsstyrning på färskvattensidan om plattvvx, är helnöjd!
Det som kunde funkat bättre är laddning tidigt på dagen då jag får "on/off" pga att lägsta flöde jag kan få vid varvtalsstyrning av den lille 22Wattarn är 0,75L/min vilket resulterar att det blir svårt att värma 18gradigt vatten till över 50grader. Men det sväger dock mindre i temp nu än det gjorde förr! då fick jag lika stora svängningar på loggen men då får man ta hänsyn till att båda pumparna stod still och det var bara glykolen i solfångaren som värmdes upp, numera all glykol = mindre tempdiff för solfångaren att prestera.

Största fördelen av allt är att jag numera kan ladda VVB:n inne i huset medans jag plockar ner energi från solen, det funkade inte alls när jag körde med termostatstyrningen. Så nu vid 13:00 om topptemp i den store VVB överstiger 50grader så börjas laddning av vvb inne i huset i intervaller om ca 10min. Detta gör att när solen laddat klart så har jag samma temp hela vvb inne i huset som topptemp i den store vvb.

Förr fick jag ladda en högre temp i store vvb som sedan laddades över till lille vvb när laddning från sol var klar = önödigt hög temp för solfångare att jobba emot samt att ca 100L av store vvb blev nedkylt av det vatten som var i lille vvb.

Ja helt enkelt sÃ¥ funkar laddning av mitt system mycket bättre nu med varvtalsstyrning jämfört med tidigare.  Thumbsup
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Solstyrningar
« Svar #107 skrivet: 28 april 2007, 10:23:07 »
Första helgdag jag är hemma som det är sol med nya styrningen. Pillade lite i inställningarna och lyckades fÃ¥ till en mer stabil inladdning även med kall bottentemp  Thumbsup
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Solstyrningar
« Svar #108 skrivet: 28 april 2007, 11:22:24 »
Första helgdag jag är hemma som det är sol med nya styrningen. Pillade lite i inställningarna och lyckades fÃ¥ till en mer stabil inladdning även med kall bottentemp  Thumbsup

Kör manuellt med 2L/min och 63° direkt i beredaren. Fungerar perfekt det med, med hjälp av fjärrströmbrytare och ugnstermometer ..  *roflmao*
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Solstyrningar
« Svar #109 skrivet: 28 april 2007, 11:38:10 »
Första helgdag jag är hemma som det är sol med nya styrningen. Pillade lite i inställningarna och lyckades fÃ¥ till en mer stabil inladdning även med kall bottentemp  Thumbsup

Kör manuellt med 2L/min och 63° direkt i beredaren. Fungerar perfekt det med, med hjälp av fjärrströmbrytare och ugnstermometer ..  *roflmao*
/Bosse

Jo de funkar säkert jättebra.. NU.. Men jag vill förvärma mitt vatten även på vintern då solvvb skall funka som förvärmning. Det lär INTE bli många liter 63 gradigt vatten i december.. Då kör min styrning på kanske 30 istället. Den du.
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Solstyrningar
« Svar #110 skrivet: 28 april 2007, 11:41:27 »
Första helgdag jag är hemma som det är sol med nya styrningen. Pillade lite i inställningarna och lyckades fÃ¥ till en mer stabil inladdning även med kall bottentemp  Thumbsup

Kör manuellt med 2L/min och 63° direkt i beredaren. Fungerar perfekt det med, med hjälp av fjärrströmbrytare och ugnstermometer ..  *roflmao*
/Bosse

JadÃ¥, jag använder mig själv ofta av "handpÃ¥läggning". Varmt = fungerar, kallt = fungerar inte  Thumbsup

mvh humlan.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Solstyrningar
« Svar #111 skrivet: 28 april 2007, 11:49:44 »
Men det är skillnad pÃ¥ varmt och jättevarmt, det kan vara svÃ¥rt att känna med handen dÃ¥ bÃ¥da gör ont  *roflmao*
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Subcool

  • Kyltekniker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Solstyrningar
« Svar #112 skrivet: 28 april 2007, 12:54:49 »
Jaha, då var man 2000 spänn drygt fattigare men ack. vad roligt man kan få för pengarna. ;D
En styck Steca 0603,  studs studs studs
Skall bli ett rent nöje med lite varvtalsstyrningar, får prata lite tyst om det dock, kärringen har inte en susning... >:D >:D
/S
Kunskap är allt man har kvar när man har glömt vad man har lärt sig !!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!