Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Solstyrningar  (läst 40052 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Solstyrningar
« Svar #90 skrivet: 19 april 2007, 14:46:03 »
MEN om vi hjälps åt kan vi kanske sätta upp kravspecen på en drömstyrning/logger.
Vem vet kanske någon kan skruva ihop något sådant. Eller vad tror du Richard? ;)

Jag vet i alla fall att min drömstyrning är pc baserad SW med ett riktigt grafiskt gränssnitt.
Som labview här ex: http://www.melectro.com/solvarme
Sedan vill jag ha stort antal I/O Med grafiska styrpaneler för ex PID inställningarnaoch styrvillkor. Ex tempstyrningar, max och min, logikvillkor. Kalkylerna via db givetvis. Loggning jajamensan.
Moduluppbygt med fler std I/O.

LABview och dess konkurrenter har dock vad jag vet ett pris som gör det omöjligt att ha som std styrning. Bara gravt intresserade skulle ens överväga tanken.
Har jagat många olika softPLC lösningar utan att gå i mål på prisbilden. För vad får det kosta?

SSAB har sin linuxbaserade proview gratis
profibuskort till datorn sedan välj vilka I/O du vill ha på linan
det ingår grafiskt gränssnitt där du ritar upp det du vill kontrollera.




 

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Solstyrningar
« Svar #91 skrivet: 19 april 2007, 14:56:41 »
Än har ni inte övertygat mig om förträffligheten med varvtalsstyrda pumpar  *vinkar*

Förträffligt eller inte, men fan sÃ¥ mycket roligare  ;D Thumbsup Som den här "bilstereon" t.ex: http://www.itsajten.com/product_info.php?products_id=454 Inte sjutton lÃ¥ter den bättre än nÃ¥n annan, men hÃ¥ll med om att den har mycket onödigt att leka med  studs

mvh humlan.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Solstyrningar
« Svar #92 skrivet: 19 april 2007, 15:30:51 »
Och så har jag kollat upp när pumpen stoppar, det var runt 5 så ja ställde den på 6. Pumpen är blockeringssäker så det gör egentligen inget om jag kör med för låga värden.
Det kan bli problem om flödet stannar. Jag hade aktiverat diffstyrning mellan vvx och tank. Om diffen blev för låg så sänkte den varvtalet. Om flödet hade stannat så skulle den fortsätta att sänka varvtalet ännu lägre och det hjälper ju inte. Visserligen ökar tempen i kollektorn men det kommer inte ner till vvx. Så diffen blir mindre och mindre medan kollektorn går i kok. Det bästa vore om den istället för att varvtalsreglera kunde flödesreglera. Jag tror inte du kan få de problemen om du bara styr pumpen mot tanken.
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Solstyrningar
« Svar #93 skrivet: 19 april 2007, 15:34:58 »
Någon som vet hur stort självtrycket kan bli? När kollektorn är varm verkar det vara mycket svårare att få igång flödet. Blir det stora krafter om jag har 100 ºC i kollektorn och 20 ºC i resten av systemet och 7 m vattenpelare?
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Solstyrningar
« Svar #94 skrivet: 19 april 2007, 15:58:37 »
Proview tittade jag på precis när det släpptes som open source 06 och glömde sedan bort. Är det någon på forumet med egna proview erfarenheter?


Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Solstyrningar
« Svar #95 skrivet: 19 april 2007, 16:03:21 »
har inte haft tid att sätta mig in i det ännu, jobbar en del mot SSAB och har ritat en del ombyggnationer.
tänkte köpa ett kort till pc:n och ngt I/O typ siemens 200 för att testa.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Solstyrningar
« Svar #96 skrivet: 19 april 2007, 21:20:58 »
UVR61
PÃ¥ tyska:
http://www.ta.co.at/files/UVR61/Manual_UVR61_V2_5_de.pdf
och på Danska
http://www.vvfs.dk/assets/pdf/Brugsvejledning%20UVR61-3_V2_01_da.pdf
Edit: Jag betalade ca 5000SEK inklusive en logger (1200:-), flödesgivare (1200:-), 5 vanliga givare och 2 högtemp och ett expansionskort (+2 utg).

Finns även fler modeller:
http://www.ta.co.at/

Vad hade du tänkt styra mer än solfångarna med styrningen?
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Solstyrningar
« Svar #97 skrivet: 19 april 2007, 22:10:15 »
Vad hade du tänkt styra mer än solfångarna med styrningen?
NÃ¥gon form av tillskottsvärme. Pellets eller el. Tur att jag valde en sÃ¥ flexibel styrning. Jag har redan ändrat mina ritningar minst fem gÃ¥nger  :D
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Solstyrningar
« Svar #98 skrivet: 20 april 2007, 15:25:30 »
Vad tror du om detta Stig?
Ja vet att min termostat (blandningsventil) inte är det mest optimala i termostatväg, men just denna del av grafen spelar den mindre roll då den var helt öppen vilket vilken annan termostat också hade vart. Iaf så var det av och påslagen jag inte riktigt gillade av hela laddningen, nu har jag fått bevis för att det tar mer än vad man kan tro.

Kolla pÃ¥ hastigheten tempen stiger i tanken, utgÃ¥ngstemp för bÃ¥da dagarna var ungefär samma men det stiger fortare nu. Eller är det en synvilla?  ;) Och nej den laddar inte stabilt med varvtalsstyrningen.. än  ::)

Vänster 16/4 höger 20/4
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Solstyrningar
« Svar #99 skrivet: 20 april 2007, 18:42:34 »
Man kan inte jämföra mellan dagarna om man inte vet solinstrålningens intensitet. Det kan skilja en hel del mellan kall och ren arktikluft och varm fuktig och smutsig luft söderifrån.
Dessutom blir dagarna längre och längre och solen kommer högre och högre. Nu på våren är det ganska stor skillnad bara på en vecka.

Nej än är jag inte övertygad om varvtalsstyrning  ;)

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Solstyrningar
« Svar #100 skrivet: 20 april 2007, 19:09:40 »
Nej än är jag inte övertygad om varvtalsstyrning  ;)

Ja förstod de du  ;D Men varmt blire och "gratis" duschas det  Thumbsup
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Solstyrningar
« Svar #101 skrivet: 20 april 2007, 19:39:38 »
hej
är tvungen att hålla med stig ...en termostat styrningen med mma ventilen duger gött,väldingt enkel å funkar till 100%

mitt exempel har jag min mma termostat på 50 grader så är vattnet i solkretsen ca 55 å vad jag har i botten temp kvittar
är det 20 eller 45 gör ingen skillnad ...vattnet som går ut ur plattisen är 50 å vattnet i solkretsen är 55

sen så diffar det ca 8-10grader mellan värme bäraren i solkretsen å det som laddas in i tanken,det föjs åt upp till 75-80 grader
högre har jag inte lyckats få min tank...

enda felet som kan uppstå är att pumparna får tom gå nån stund per dag innan jag fått upp 50 grader i plattvärmeväxlar systemet sen funkar det super....enda felet med min e att jag har en lite för vass termostat ....

har ju byggt om mitt system så jag förvärmer vattnet i acctanken...till elberedaren,min termostat heter T4 =50-70 grader
i dag skulle jag ha  köpt en som heter T9 20-55 grader  dvs det gÃ¥r att steglöst välja vid vilken temp som termostaten släpper vattnet i tanken....
nu skulle jag vilja ha 35 som lägsta värde ...men det blir en T9 termostat 20 till 55grader steglöst duger gött...
« Senast ändrad: 20 april 2007, 19:57:18 av Dr Chun-Lan »

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Solstyrningar
« Svar #102 skrivet: 20 april 2007, 20:08:46 »
hej
är tvungen att hålla med stig ...en termostat styrningen med mma ventilen duger gött,väldingt enkel å funkar till 100%

mitt exempel har jag min mma termostat på 50 grader så är vattnet i solkretsen ca 55 å vad jag har i botten temp kvittar
är det 20 eller 45 gör ingen skillnad ...vattnet som går ut ur plattisen är 50 å vattnet i solkretsen är 55

sen så diffar det ca 8-10grader mellan värme bäraren i solkretsen å det som laddas in i tanken,det föjs åt upp till 75-80 grader
högre har jag inte lyckats få min tank...

enda felet som kan uppstå är att pumparna får tom gå nån stund per dag innan jag fått upp 50 grader i plattvärmeväxlar systemet sen funkar det super....enda felet med min e att jag har en lite för vass termostat ....

har ju byggt om mitt system så jag förvärmer vattnet i acctanken...till elberedaren,min termostat heter T4 =50-70 grader
i dag skulle jag ha  köpt en som heter T9 20-55 grader  dvs det gÃ¥r att steglöst välja vid vilken temp som termostaten släpper vattnet i tanken....
nu skulle jag vilja ha 35 som lägsta värde ...men det blir en T9 termostat 20 till 55grader steglöst duger gött...


Det handlar inte om hur det funkar utan det är hur intressant den är att pilla me  ;D
VadÃ¥ köpa ny termostat för att byta regleromrÃ¥de?  ??? ??? Det är ju bara att ändra i menyn  i varvtalsstyrningen  ;) Har ocksÃ¥ svÃ¥rt att tänka mig att jag skulle kommit under 946kr för termostat samt rör och de klämkopplingar jag skulle behövt.

Och inte för att det spelar någon större roll, men jag gillade inte att den började ladda in samma temp som jag hade i botten när solen gick i moln när det var över 50 grader i tanken. Det kan inte hända längre då den laddar in konstant temp oberoende av moln m.m. blir bara lägre flöde.

Det är mer av prylintresse än tro på mer utbyte av solfångaren jag köpte den extra styrningen.. eller det är väl inte helt sant.. blandningsventilen jag körde med innan var väl inte helt optimalt så jag hade behövt ändra i systemet ändå. Och då lockade styrningen mer än en bättre och förmodligen inte billigare termostat.
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Solstyrningar
« Svar #103 skrivet: 20 april 2007, 20:10:53 »
Dr Chun-Lan, Du behöver väl ingen styrning alls, bara koppla solfÃ¥ngarna rätt in i duschen  ;D ;)

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Solstyrningar
« Svar #104 skrivet: 20 april 2007, 20:57:04 »
hej ..
Hum-Lan  problemet med varmvattnet e bort blÃ¥st nu finns det Ã¥ blir över i massor...
har trots gummans idoga tvagande än inte varigt i närheten av att bli utan vatten ::)

det funkar helt super att bara förvärma vattnet Ã¥t elberedaren,sen att elberedaren knappt tar nÃ¥n ström klagar jag inte över  a:gl
felet den sista veckan ha vare att sol-jä...inte verkar vilja titta fram ..grrr

men trots det så har jag varmt vatten ...som är förvärmt till ca 40 grader i snitt,jag tror det e mest ekonomi i att förvärm vatten,man kan dra nytta av varenda grad som fångarna presterar å ändå ha varmt vatten....

men det ser ju ut som det ska bli bättre i morgon

 citactiva....
mma ventilen å termostatn går lös på ca 1000kr,,,det går ochså skaka lös den billigare om man vill ....

men visst har soldatorn inbyggd varvstyrning sÃ¥ kör pÃ¥ ,,,,kostar ju inget extra  Thumbsup
men jag skulle inte gå å köpa ny soldator bara för det ...

min mma termostat gör i princip samma sak ..håller systemet på en konstant temperatur
så den inte laddar in kallare vatten än 50 grader

det enda jag skulle ha fivat e att flytta om min t3 givare den sitter inte riktigt optimalt i tanken ...den ska upp 30 cm från botten på tanken lite ovanför mitt in rör till plattisen
men det känns jävligt bökigt att tappa systemet på 400 liter vatten...suck

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 186
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!