Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Solstyrningar  (läst 40048 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Solstyrningar
« Svar #75 skrivet: 18 april 2007, 17:54:23 »
Phase.
Perfecta 25-4U
Flödet startar på 4.
Ostrypt har jag för mig jag fick 10l/min på läge 1. Nu vet jag inte för jag har trimmat lite.

Nu har jag ändrat en hel del till det bättre hoppas jag, Ã¥terstÃ¥r att se imorrn beroende pÃ¥ väder  :) Tack för inputen professorn! 

btw, har du testat att köra med wave?
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Solstyrningar
« Svar #76 skrivet: 18 april 2007, 18:12:33 »
Jag har testat att köra med wave oxå men då började den inte pumpa förrän vid 25. I manualen stod det tvärt om att man skulle få större reglerområde med wave. Skumt. Men jag är supernöjd med att kunna köra 5-30 som jag gör nu. Tror jag har mindre än ½ liter/min på läge 5.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Solstyrningar
« Svar #77 skrivet: 18 april 2007, 18:21:51 »
Jag har testat att köra med wave oxå men då började den inte pumpa förrän vid 25. I manualen stod det tvärt om att man skulle få större reglerområde med wave. Skumt. Men jag är supernöjd med att kunna köra 5-30 som jag gör nu. Tror jag har mindre än ½ liter/min på läge 5.

mvh

Testade du även på max läge på pumpen? Testade som sagt att köra mot lampa och wave körde "vågor" med 230V, syntes som blinkningar som kom i intervaller(vågor). Medans phase var som en dimmer, svagt ljus på lågt läge och så stegrande upp sedan.
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad KalleT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Solstyrningar
« Svar #78 skrivet: 18 april 2007, 21:12:45 »
[
Det är säkert förklaringen. Testa gärna lite olika värden på P, I och D. Jag får självsvängningar om jag använder I och D. Skulle vilja öka värdet på P över 9 men det går inte. Bara P ger ganska stora avvikelser från önskat värde. Det är kanske inte riktigta anpassat till vacumrör?

Använder man bara P (förstärkning, tillskillnad från Xp som är = 1/P) så kommer man att få en "konstant regleravvikelse" dvs. ärvärdet når inte börvärdet, Högre P ger mindre avvikelse men tenderar att sätta regleringen i självsvängning.

För att nå börvärdet använder man I (integrering) som med tiden kommer att öka/minska utsignalen för att minska regleravvikelsen, lägre värde (ofta sekunder) ger en snabbare insvängning mot börvärdet, men även här riskerar man självsvängning.

D (derviveing) andvänds sällan, denna parameter påverkar utsignalens storlek beroende på hastigheten med vilken regleravvikelsen ändras. Har aldrig sett detta användas då det gäller temperaturreglering, svarstiden(ibland kallad "dötiden") är för lång.

Det finns medtoder att ta till för trimning av regulatorer ^-^ oftast använder jag den kalkylerade känslighetsmetoden, en annan är stegsvarsmedtoden.

SÃ¥nt här är hur kul som helst  :D
IVT Elektrostandard 480, golvvärme 85m2, direkt el 46m2, braskamin, SOLFÅNGARE.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Solstyrningar
« Svar #79 skrivet: 19 april 2007, 09:42:18 »
Jag har faktiskt läst reglerteknik på högskola en gång i tiden och lite borde sitta kvar fortfarande, det är inte sååå länge sedan.

TA vänder tyvärr lite upp-och-ner på begrepppen. Kanske för att göra det lite lättare att förstå men jag tycker det blir krångligare. Motorn går att reglera i steg mellan min=0 och max=30 men jag hgar satt min=5 för på 4 har jag inget flöde alls. P, I och D går att sälla mellan 0 och 9.

P=9 betyder att en avvikelse på 0.9 ger en ändring på 1 steg (alltså egentligen 1/P). 9 borde då ge det mest stabila systemet men störst avvikelse.
I=9 betyder att om avvikelsen är 1 Kelvin ändrar den 1 steg var 9:e sekund (egentligen 1/I). 9 ger alltså det långsammaste och stabilaste systemet.
D=9 betyder att om temperaturen ändrar sig med 0,9 grader per sekund kompenserar regulatorn för förändringen med 1 steg (egentligen 1/D?). 9 ger långsammaste och stabilaste systemet.

Om man kör P-reglering och sänker värdet för P till systemet kommer i självsvängning ska man kunna räkna ut värdena för P, I och D. Förutom värdet på P behöver man också cykeltiden för självsvängningen. Jag minns inte formeln men denna finns i manualen: P=1,6*Pkrit, I=P*Tkrit och D=P*8/Tkrit. Jag minns inte värdena exakt men jag har för mig att jag kom fram till att med det systemet jag hade då fick jag Pkrit=8 och Tkrit=80 vilket ger P=13, I=52 och D=1,3. Men då hade jag bara 15 rör och ostrypta flöde. Jag får väl testa en gång till sen och se om det funkar då.

Man kan ju konstatera att I=9 inte räcker för mig. Antagligen skulle det funka för vissa situationer men inte för andra. Flödet ändrar sig nämligen inte linjärt. Steg 6 ger 100% högre flödet mot steg 5, steg 7 ger 40% högre flöde än steg 6. Men steg 15 ger bara 7% högre flöde än steg 14. Så i området 5-10 behövs antagligen större I än i området 10-15. Tempgivarna är inte heller så snabba. På 9 sekunder hinner de knappt reagera så regulatorn hinner oftast kompensera 2-3 steg innan man ser förändringen.

Tycker faktiskt attP-reglering funkar bra om man sätter gränserna lite högre för att kompensera för avvikelsen.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Solstyrningar
« Svar #80 skrivet: 19 april 2007, 09:47:17 »
Testade du även på max läge på pumpen?
Pumpen har 3 läge men jag har bara testar max flöde på steg 1. Och jag la det inte heller på minnet men det var strax över 10 l/min tror jag. Eller det kanske var på läge 2 förresten...
Nu har jag strypt lite för att få ungefär samma tempdiff på båda sidor vvx men en vacker dag då jag är hemma ska jag trimma in bättre och testa mera.
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Solstyrningar
« Svar #81 skrivet: 19 april 2007, 10:09:22 »
Jag har faktiskt läst reglerteknik på högskola en gång i tiden och lite borde sitta kvar fortfarande, det är inte sååå länge sedan.

TA vänder tyvärr lite upp-och-ner på begrepppen. Kanske för att göra det lite lättare att förstå men jag tycker det blir krångligare. Motorn går att reglera i steg mellan min=0 och max=30 men jag hgar satt min=5 för på 4 har jag inget flöde alls. P, I och D går att sälla mellan 0 och 9.

P=9 betyder att en avvikelse på 0.9 ger en ändring på 1 steg (alltså egentligen 1/P). 9 borde då ge det mest stabila systemet men störst avvikelse.
I=9 betyder att om avvikelsen är 1 Kelvin ändrar den 1 steg var 9:e sekund (egentligen 1/I). 9 ger alltså det långsammaste och stabilaste systemet.
D=9 betyder att om temperaturen ändrar sig med 0,9 grader per sekund kompenserar regulatorn för förändringen med 1 steg (egentligen 1/D?). 9 ger långsammaste och stabilaste systemet.

Om man kör P-reglering och sänker värdet för P till systemet kommer i självsvängning ska man kunna räkna ut värdena för P, I och D. Förutom värdet på P behöver man också cykeltiden för självsvängningen. Jag minns inte formeln men denna finns i manualen: P=1,6*Pkrit, I=P*Tkrit och D=P*8/Tkrit. Jag minns inte värdena exakt men jag har för mig att jag kom fram till att med det systemet jag hade då fick jag Pkrit=8 och Tkrit=80 vilket ger P=13, I=52 och D=1,3. Men då hade jag bara 15 rör och ostrypta flöde. Jag får väl testa en gång till sen och se om det funkar då.

Man kan ju konstatera att I=9 inte räcker för mig. Antagligen skulle det funka för vissa situationer men inte för andra. Flödet ändrar sig nämligen inte linjärt. Steg 6 ger 100% högre flödet mot steg 5, steg 7 ger 40% högre flöde än steg 6. Men steg 15 ger bara 7% högre flöde än steg 14. Så i området 5-10 behövs antagligen större I än i området 10-15. Tempgivarna är inte heller så snabba. På 9 sekunder hinner de knappt reagera så regulatorn hinner oftast kompensera 2-3 steg innan man ser förändringen.

Tycker faktiskt attP-reglering funkar bra om man sätter gränserna lite högre för att kompensera för avvikelsen.

mvh

Tackar för infon  studs nu slipper jag försöka förstÃ¥ mig pÃ¥ den nÃ¥got knapphändiga beskrivningen i instruktionsboken.. eller ja.. den är väl inte skriven för vanliga dödliga antar jag..

Förresten, stod de lösenord nånstans i din beskrivning för att komma in i konfigureringsmenyn? Det stod i instruktionsboken för att komma in i menyn där man ändrar tempdiff men ej den för att ändra varvtalsreglering, program m.m. Tog inte så lång tid dock att "knäcka" den
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Solstyrningar
« Svar #82 skrivet: 19 april 2007, 10:29:41 »
Tackar för infon  studs nu slipper jag försöka förstÃ¥ mig pÃ¥ den nÃ¥got knapphändiga beskrivningen i instruktionsboken.. eller ja.. den är väl inte skriven för vanliga dödliga antar jag..
Jag vet inte hur din struktionsbok är men det jag skrivit här om PID står i alla fall i min (fast fritt översatt)

Förresten, stod de lösenord nånstans i din beskrivning för att komma in i konfigureringsmenyn? Det stod i instruktionsboken för att komma in i menyn där man ändrar tempdiff men ej den för att ändra varvtalsreglering, program m.m. Tog inte så lång tid dock att "knäcka" den
Nej jag har inte sett det. Fick hacka mig in pÃ¥ samma sätt som du antar jag. Tur att den inte lÃ¥ste sig efter tre försök  ;)
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Solstyrningar
« Svar #83 skrivet: 19 april 2007, 10:42:23 »
Tackar för infon  studs nu slipper jag försöka förstÃ¥ mig pÃ¥ den nÃ¥got knapphändiga beskrivningen i instruktionsboken.. eller ja.. den är väl inte skriven för vanliga dödliga antar jag..
Jag vet inte hur din struktionsbok är men det jag skrivit här om PID står i alla fall i min (fast fritt översatt)

Ja har kollat i din och de verkar vara rätt lika i instruktionsböckerna, det stÃ¥r säkert sÃ¥ i min med. Blir dock väldans mycket enklare pÃ¥ svenska när det handlar om sÃ¥nt man inte pysslar med i vanliga fall. Och skall ja vara riktigt ärlig sÃ¥ har jag inte riktigt försökt mig pÃ¥ att förstÃ¥ den delen heller  a:gl
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Solstyrningar
« Svar #84 skrivet: 19 april 2007, 11:03:36 »
Än har ni inte övertygat mig om förträffligheten med varvtalsstyrda pumpar  *vinkar*

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Solstyrningar
« Svar #85 skrivet: 19 april 2007, 11:07:53 »
Detta bevisar att en svensk manual underlättar. Oavsett var produkter säljs ska en svensk manual följa med.
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Solstyrningar
« Svar #86 skrivet: 19 april 2007, 11:25:48 »
Än har ni inte övertygat mig om förträffligheten med varvtalsstyrda pumpar  *vinkar*

Och jag har börjat ogilla termostatstyrning ju mer ja läser om det  ;)

Ang instruktionsboken:
FÃ¥r väl krypa till korset och säga att det var jag som var lat...  ::) som du sa sÃ¥ stÃ¥r det ju precis det du sa  :,v(

Citera
Proportional part of the PID controller 5. It represents the reinforcement of the
deviation between the desired and the actual value. The speed is changed by one
increment for each 0.5K of deviation from the desired value. A large number leads
to a more stable system but also to more deviation from the predefined temperature.
(ex works = 5) Setting range: 0 to 9

INT 5 Integral part of the PID controller 5. It periodically adjusts the speed relative to the
deviation remaining from the proportional part. For each 1K of deviation from the
desired value, the speed changes one increment every 5 seconds. A large number
provides a more stable system, but it then takes longer to reach the desired
value. (ex works = 0) Setting range: 0 to 9

DIF 5 Differential part of the PID controller 5. The faster a deviation occurs between the
desired and the current value, the greater the short-term overreaction will be to
provide the fastest compensation possible. If the desired value deviates at a rate
of 0.5K per second, the speed is changed by one increment. Large numbers provide
a more stable system, but it then takes longer to reach the desired value. (ex
works = 0) Setting range: 0 to 9
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Solstyrningar
« Svar #87 skrivet: 19 april 2007, 13:32:16 »
MEN om vi hjälps åt kan vi kanske sätta upp kravspecen på en drömstyrning/logger.
Vem vet kanske någon kan skruva ihop något sådant. Eller vad tror du Richard? ;)

Jag vet i alla fall att min drömstyrning är pc baserad SW med ett riktigt grafiskt gränssnitt.
Som labview här ex: http://www.melectro.com/solvarme
Sedan vill jag ha stort antal I/O Med grafiska styrpaneler för ex PID inställningarnaoch styrvillkor. Ex tempstyrningar, max och min, logikvillkor. Kalkylerna via db givetvis. Loggning jajamensan.
Moduluppbygt med fler std I/O.

LABview och dess konkurrenter har dock vad jag vet ett pris som gör det omöjligt att ha som std styrning. Bara gravt intresserade skulle ens överväga tanken.
Har jagat många olika softPLC lösningar utan att gå i mål på prisbilden. För vad får det kosta?




 

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Solstyrningar
« Svar #88 skrivet: 19 april 2007, 13:49:05 »
MEN om vi hjälps åt kan vi kanske sätta upp kravspecen på en drömstyrning/logger.
Vem vet kanske någon kan skruva ihop något sådant. Eller vad tror du Richard? ;)

Jag vet i alla fall att min drömstyrning är pc baserad SW med ett riktigt grafiskt gränssnitt.
Som labview här ex: http://www.melectro.com/solvarme
Sedan vill jag ha stort antal I/O Med grafiska styrpaneler för ex PID inställningarnaoch styrvillkor. Ex tempstyrningar, max och min, logikvillkor. Kalkylerna via db givetvis. Loggning jajamensan.
Moduluppbygt med fler std I/O.

LABview och dess konkurrenter har dock vad jag vet ett pris som gör det omöjligt att ha som std styrning. Bara gravt intresserade skulle ens överväga tanken.
Har jagat många olika softPLC lösningar utan att gå i mål på prisbilden. För vad får det kosta?
 

En sån styrning hade vart drömmen om man kunde fått fram det till ett rimligt pris.
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Solstyrningar
« Svar #89 skrivet: 19 april 2007, 14:16:00 »
Nämen, jojoeffekten är borta  studs
Kör endast med P på 9 så det diffar rätt mycket från börvärdet, skall justera enligt bruksanvisningen med att sänka P var 30 sek och se när självsvängningarna börjar. Skall bli intressant å se vad jag får för "börvärden"

Och så har jag kollat upp när pumpen stoppar, det var runt 5 så ja ställde den på 6. Pumpen är blockeringssäker så det gör egentligen inget om jag kör med för låga värden.
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!