Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hundproblem  (läst 20032 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Hundproblem
« Svar #45 skrivet: 01 april 2007, 14:57:15 »
Har hört en variant med bokstäverna omkastade.

Gissar att det betyder:

Skjut Gräv och Tig

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Hundproblem
« Svar #46 skrivet: 02 april 2007, 14:10:53 »
Du har lagen på din sida, sen uppkommer frågan , bor du i ett tätbebyggt område med detaljplan eller mitt ute i skogen ? Det är faktiskt polisen ansvar att hjälpa dig i detta ämne även om dom nu tycker att detta är en skitsak. Du ska inte behöva investera eller bekosta div prylar för att en granne inte klarar av att hålla sina hundar kopplade.

Man kan faktiskt vara drastisk förutsatt att man har vapenlicens, lagen föreskriver då i §2:

Anträffas en hund som avses i 2 § lös på område där hemdjur finns, får hunden, om den ej låter sig tas om hand, dödas av den som äger eller vårdar hemdjuren. Den som sålunda dödat en hund är skyldig att snarast möjligt anmäla förhållandet till polismyndigheten.

Länk till lagen samt till djurskyddsföreningen:

http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw?%24%7BHTML%7D=SFST_LST&%24%7BOOHTML%7D=SFST_DOK&%24%7BSNHTML%7D=SFST_ERR&%24%7BMAXPAGE%7D=26&%24%7BTRIPSHOW%7D=format%3DTHW&%24%7BBASE%7D=SFST&%24%7BFREETEXT%7D=&BET=1943%3A459&RUB=&ORG=

http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=146

Friskt kopplat - hälften brunnet ....

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Hundproblem
« Svar #47 skrivet: 02 april 2007, 14:42:54 »
får hunden, om den ej låter sig tas om hand, dödas av den som äger eller vårdar hemdjuren.

Snart bara vargarna kvar som är fredade  ::)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hundproblem
« Svar #48 skrivet: 02 april 2007, 18:17:44 »
Finns det ens poliser i Norsjö?
Hunden hinner väl svälta ihjäl innan polisen hinner dit.  ;D
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Hundproblem
« Svar #49 skrivet: 02 april 2007, 18:47:27 »
hej ..
joo jag har licencer på vapen...men jag funderar också på en rejäl paitball
det skulle va skoj...

joo jag har ochså funderat på att ge ungarna en kanin till sommaren ....eller ett lamm
dÃ¥ har jag rätten pÃ¥ min sida  ;D ;D

feler e att polisen e oftast i skellefteå å det känns drygt att köra 16 mil för att lämna in en hund.....

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Hundproblem
« Svar #50 skrivet: 02 april 2007, 19:00:02 »
hej ..
joo jag har licencer på vapen...men jag funderar också på en rejäl paitball
det skulle va skoj...

joo jag har ochså funderat på att ge ungarna en kanin till sommaren ....eller ett lamm
dÃ¥ har jag rätten pÃ¥ min sida  ;D ;D

feler e att polisen e oftast i skellefteå å det känns drygt att köra 16 mil för att lämna in en hund.....

Du!

Hundarna har fel beteende pga ägarnas negligerande, är det ngn du skall nyttja PB(eller annat vapen) på så är det ägarna, ok?
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Hundproblem
« Svar #51 skrivet: 02 april 2007, 19:06:02 »
hej
joo jag vet men ..jag är inte den första som klagat på hundarna som springer lös dom bättrar sig i nån dag sen e allt likadant igen ...tyvär

det bästa vore om det går att lära ägarna en läxa utan att hundarna far illa,det är ju inte hundarnas fel att ägarna e slappa

men men  vi fÃ¥r se hur länge det räcker denna gÃ¥ng ...tycker ändÃ¥ att jag va rätryggad
jag pratade med ägarna före jag ringde på komunen å gnällde

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Hundproblem
« Svar #52 skrivet: 03 april 2007, 01:54:31 »
Tror säkert att du gör rätt, och du är säkert djurvän du oxo eftersom du har egna djur.

Jag vet, sådana här situationer är inte lätta att handskas med, det kan vara väldigt frusterande med ägare som inte tar sitt
ansvar för sina djur(hundar) och låter dem springa lösa hursomhelst!

 ???
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad ktm525

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hundproblem
« Svar #53 skrivet: 04 april 2007, 08:45:29 »
Hej!
För det första tycker jag ni kan lägga ned detta med att göra djuren illa.
Ta ditt ansvar som vuxen människa, se till att ha dina egna hundar inne från tidig kväll till morgon. Allt
för många jägare tror hundar trivs i sina hundgårdar. sedan tror ni at det är normalt att de ska skälla på allt som rör sig runt omkring. De skäller för att de är understimulerade.
Hundar behöver umgås med sina flockledare.
Tycker det är förjävligt att vissa av dina grannar har hundarna lösa på din tomt utan medgivande från dig, men du har ett ansvar
mot dina egna hundar att se till att de kan känna sig trygga på tomten.
Så sätt upp staket, för dina hundar, grannen och din egen vinning.

En sak till, du har väl dina hundar löst springande i skogen då du jagar?
Vill du verkligen då att ngt psykfall skall få för sig att skada din hund om den råkar skita i någons trädgård då?

Angående grannen håller jag med Rickard 100%, de ska inte behöva lida för att du valt att skaffa hund. Sedan kan man inte som granne kräva att det skall vara tyst på dagtid för att man jobbar skift, men grannsämjan blir nog rätt mycket bättre om man försöker anpassa sig.

slutligen vill jag bara komentera inlägget om barn och hundar,och om vem som är mest värd. För mig är det hunden, av den enkla anledningen att jag inte har ngt barn, den dagen jag skaffar barn kommer de vara värda lika mycket, fast på olika sätt.
IVT HT PLUS C7 170m borrhål 4 m till berg. hus: 90+90 (enplans med källare) 21 grader uppe 17 grader i källaren.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Hundproblem
« Svar #54 skrivet: 04 april 2007, 12:11:59 »
den dagen jag skaffar barn kommer de vara värda lika mycket, fast på olika sätt.

Den dagen kommer du att värdera barnet högre än ditt eget liv. (men det trodde inte jag heller innan jag fick egna)

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Hundproblem
« Svar #55 skrivet: 04 april 2007, 13:29:14 »
Hej!
För det första tycker jag ni kan lägga ned detta med att göra djuren illa.
Ta ditt ansvar som vuxen människa, se till att ha dina egna hundar inne från tidig kväll till morgon. Allt
för många jägare tror hundar trivs i sina hundgårdar. sedan tror ni at det är normalt att de ska skälla på allt som rör sig runt omkring. De skäller för att de är understimulerade.
Hundar behöver umgås med sina flockledare.
Tycker det är förjävligt att vissa av dina grannar har hundarna lösa på din tomt utan medgivande från dig, men du har ett ansvar
mot dina egna hundar att se till att de kan känna sig trygga på tomten.
Så sätt upp staket, för dina hundar, grannen och din egen vinning.

En sak till, du har väl dina hundar löst springande i skogen då du jagar?
Vill du verkligen då att ngt psykfall skall få för sig att skada din hund om den råkar skita i någons trädgård då?

Angående grannen håller jag med Rickard 100%, de ska inte behöva lida för att du valt att skaffa hund. Sedan kan man inte som granne kräva att det skall vara tyst på dagtid för att man jobbar skift, men grannsämjan blir nog rätt mycket bättre om man försöker anpassa sig.

slutligen vill jag bara komentera inlägget om barn och hundar,och om vem som är mest värd. För mig är det hunden, av den enkla anledningen att jag inte har ngt barn, den dagen jag skaffar barn kommer de vara värda lika mycket, fast på olika sätt.

hej
det här blir mitt sista inlägg i tråden...

jag har mina hundar inne på natten från kl 21.00 ca till 8.00 då vi far med kiddsen på dagis

mina hundar umgås varje dag med folk.jag brukar cyckla med dom 2-3x i veckan på sommaren
+ att vi badar ganska ofta med dom då det är varmt på sommaren...

även om jag gav ägarna till dom andra hundarna tillstÃ¥nd att valla dom pÃ¥ min gÃ¥rd är det olagligt ,,,som ägare av hund eller katt är man enligt lag skylldig att hÃ¥lla hunden under uppsikt  eller ha konroll pÃ¥ djuret..
hur fan blir det om hans hundar springer på en unge som är hundrädd ?? eller att hanns hundar skrämmer ett barn för resten av livet?

mina hundar är trygga på sin gård jag har inte några knähundar eller moppar...dom väger 30/35 kg st,det dom gör e att dom försvarar det som är deras mark eller revir..å det min lilla vän är helt normalt....om man är hund

jag känner inte nått större ansvar för min grannes hundar det är han som borde stängsla in sin tomt så hans hundar inte tog sig från hanns gård,jag har inte nått problem med att mina hundar smiter så varför ska jg slänga ut 15 000 kr på ett stängsel
mina hundar skulle ändå skälla då hanns hundar springer runt mitt stängsel å pissar

visst har jag lös mina hundar i skogen ..pÃ¥ jaktmarken vÃ¥ran  Ã¥ det e precis vad det är
vÃ¥ran mark,vi arenderar marken för att jaga pÃ¥ den Ã¥ där med har vi rätt att släppa vÃ¥ra hundar pÃ¥ marken  dvs jaga pÃ¥ pÃ¥ marken ....
det är inte precis som i skåne där vi jagar det kan va 1.5-2 mil till närmaste hus där vi jagar
området vårat e ca 4000 ha stort å vi har ett litet område som vi jagar på ....
finns säkert jakt marker här uppe som e på 40 000 ha ochså
det är inte trång bott där vi bor

det med ungen å ett djur ids jag inte komentera,,,det e alldeles onödigt i sin dumhet.....


Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Hundproblem
« Svar #56 skrivet: 04 april 2007, 13:53:34 »
Det här blir nog mitt sista inlägg också i detta ämne.

Förutsatt att du har pli på dina hundar och att dom håller sig på din mark, kan du då göra så att du låser in jyckarna någon dag, sätt ut fångstbur med mat PÅ DIN TOMT, när löspringande hund infångats får kommunen sen ta hand om problemet. I storstan åker kommunen runt med stora burar när det är hund/katt som orsakar klagomål. Humant och enkelt och när vårdnadshavaren av den andra hunden börjar få betala för omkostnaderna kanske dom tänker till och skaffar staket eller långt koppel. En sak till som jag tänkt på, om nu grannens hund ränner på din tomt bör det också innebära att dom ränner okopplade på vägen hos dig = trafikfara, så då har du en detalj till när du klagar hos kommunen, som du ändå måste höra av dig till för att kolla var du ska lämna den infångade hunden/hundarna.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad ktm525

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hundproblem
« Svar #57 skrivet: 05 april 2007, 11:40:45 »
Dr Chun-Lan: hoppas att det löser sig med dina grannar och att hundarna överlever...ber om ursäkt om jag
påstod ngt som var upprörande. Min hela poäng var egentligen "skjut grannen, inte hunden".
Sedan skall jag inte betvivla att du inte tar ditt ansvar som hundägare.
Jag hoppas att det snart kommer lagtvång på körkort för hund och barn.

Maha: förstår vad du menar med barnen.
IVT HT PLUS C7 170m borrhål 4 m till berg. hus: 90+90 (enplans med källare) 21 grader uppe 17 grader i källaren.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Hundproblem
« Svar #58 skrivet: 05 april 2007, 12:33:09 »
det e lungt

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!