Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hundproblem  (läst 20033 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hundproblem
« Svar #30 skrivet: 31 mars 2007, 16:56:13 »
Problemet för grannarna finns där oavsett vems fel det är, det hjälper inte att skylla på andra. Det hjälper framför allt inte grannen.

Nej det som hjälper är att få bort inkräktarna. Dvs de löst springande hundarna. Det är emot lagen.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hundproblem
« Svar #31 skrivet: 31 mars 2007, 17:00:43 »

Då har du ju lösningen där då. Dr Chun Lan får bygga ett staket och lära sina hundar att hålla käften så länge de andra är utanför staketet.

/ Paj

Hans hundar skäller när de lösspringande hundarna är pÃ¥ hans gÃ¥rd sÃ¥ vad skulle det hjälpa? Det skulle som sagt med mina med göra.  De skulle skälla om nÃ¥n kom in och kastade sten pÃ¥ dem eller retade dem när de sitter i hundgÃ¥rden. Enl vissa här skulle väl även det vara mitt fel eftersom folk verkar ha Ã¥sikten att "varför de skäller spelar ingen roll".

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hundproblem
« Svar #32 skrivet: 31 mars 2007, 17:26:49 »
Jag vill inte ha en hund som hälsar inbrottstjuven välkommen.

om jag hade hund sÃ¥ skulle den gärna fÃ¥ släppa in inbrottstjuven men inte ut  ;)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hundproblem
« Svar #33 skrivet: 31 mars 2007, 18:12:52 »
Citera
Enl vissa här skulle väl även det vara mitt fel eftersom folk verkar ha åsikten att "varför de skäller spelar ingen roll".

Än en gång, vem felet är saknar totalt betydelse för de som störs.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hundproblem
« Svar #34 skrivet: 31 mars 2007, 19:32:17 »
Citera
Enl vissa här skulle väl även det vara mitt fel eftersom folk verkar ha åsikten att "varför de skäller spelar ingen roll".

Än en gång, vem felet är saknar totalt betydelse för de som störs.

Det har väl trots allt betydelse för hur man löser problemet eller? Det var det som var ursprungsfrågan. Varvid du började att utan att sett problemet med egna ögon bestämt veta att problemet är hans hundar samt hävda att lösningen ska vara att hålla hans hundar innomhus.

Jag är övertygad om att Dr Chun Lan känner sina hundar bra mycket bättre än du gör och att han vet vad som är orsaken till att de skäller. (Eller vad tror du själv?)

Läser man vad han skriver så är problemet att de blir störda av lösspringande hundar som stör dem. Dessa hundar springer även runt och pissar och skiter hos alla.
Dessutom är det ett lagbrott. Jag blir mäkta förvånad över hur du kan verka veta mer om problemet än Dr Chun Lan själv? Är du grannen som störs?

Vad är nästa steg. Att någon granne störs över att det stinker hundskit på Dr Chun Lan's tomt (trots att han hållit sina hundar instängda och det är de löst springande hundarnas fel). Vems är problemet då? Det är ju trots allt så att det finns de som fått böter för att de inte plockat upp efter sina egna hundar på sin egen tomt.

Vore jag dig Dr Chun Lan  sÃ¥ skulle jag även passa pÃ¥ att göra en polisanmälan. Det är lika olagligt att inte plocka upp efter sin hund. Anmäl dem för att hundarna springer och skiter pÃ¥ din tomt när du ändÃ¥ hÃ¥ller pÃ¥.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Hundproblem
« Svar #35 skrivet: 31 mars 2007, 19:59:05 »
hej
problemet är till att börja med folket som skiter i sina hundar,höll dom koll på dom uppstår inte problem nr2,,att mina hundar skäller
problemet med att dom skiter i sina hundar är ett rent lagbrott så det mäst logiska vore väl ändå att se till att lagen följs...

hoppar hanns löst springande hundar på en annan hund eller dödar tex en kanin så e hundägaren fullt ansvarig
det har ju ochså hänt att folk blivit attakerade av löst springande hundar ...
så det bör va mest intressant att följa lagen....


sen att det inte går att garantera att hundarna e totalt tysta är en anan sak,lite får dom skälla,det får man räkna med
det är som ni säger 07.00-22.00 får det leva om lite,det behöver inte va knäppt tyst ....

mina hundar skiter Ã¥ pissar pÃ¥ min tomt,det köper jag men att min tomt ska användas av alla kvarterets  löst springande hundar motsäger jag mig ...inte för att det är äkligt utan mest en princip sak ...jag rastar inte mina hundar pÃ¥ grannens tomt....

sen sÃ¥ har mina grannar hund/hundar med dom är det inte nÃ¥tt problem,mina hundar vet att den hunden/hundarnahar sitt revir där,mina skäller alldrig pÃ¥ den hunden även om den är ute pÃ¥ deras gÃ¥rd/tomt  mina hundar vet om vart hannns revir börjar Ã¥ vart vÃ¥rat slutar..

samma sak med andra hundar på kvarteret mina vet vart dom bor å hur dom låter när dom skäller men skäller väldigt sällan tillbaks
hundar är inte dumma.....till skillnad mot vissa mäniskor ;D

sen till det här med katter som e det andra hvettet,se till att katterna hålla inne i huset eller i koppel då dom ska rastas,det är inte trevligt att ha katt skit fulla sandlådan eller blombänken
dessutom så e dom duktiga dom med på att revir pissa in sina områden...ta tex brosans bro
dom har en kastrerad katt den ytter dörren e väl impregnerad med katt piss på våren..
det luktar satan där då det blir varmt ute

vore det min dörr ..så tog jag bort kattterna som pissade på min bro eller ytterdörr....
en ny ytterdörr e ju  inte direkt gratis  >:D


« Senast ändrad: 31 mars 2007, 22:08:49 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hundproblem
« Svar #36 skrivet: 31 mars 2007, 22:42:01 »
Citera
Det har väl trots allt betydelse för hur man löser problemet eller? Det var det som var ursprungsfrågan. Varvid du började att utan att sett problemet med egna ögon bestämt veta att problemet är hans hundar samt hävda att lösningen ska vara att hålla hans hundar innomhus.

För grannen är det förmodligen en av de lösningar som fungerar bäst, för Chun Lan att hindra andras hundar och katter att spatsera i närheten av huset lär i vart fall vara betydligt svårare.

 
Citera
Jag är övertygad om att Dr Chun Lan känner sina hundar bra mycket bättre än du gör och att han vet vad som är orsaken till att de skäller. (Eller vad tror du själv?)

Han känner säkert sina hundar bäst, min infallsvinkel är grannens och då hjälper det inte att peka finger på andras hundar som stör tillvaron för Chun Lans hundar.

Citera
Vad är nästa steg. Att någon granne störs över att det stinker hundskit på Dr Chun Lan's tomt (trots att han hållit sina hundar instängda och det är de löst springande hundarnas fel). Vems är problemet då? Det är ju trots allt så att det finns de som fått böter för att de inte plockat upp efter sina egna hundar på sin egen tomt.

 Sc:,h
Så vitt jag förstått så har en av hans grannar sagt att hon/han störs av skällande och att han villa ha tips på vad han skulle göra.
Visst kan han börja brottas med miljö och hälsovårdsnämnden och polisen om ANDRAS hundar, men det enklaste är förmodligen att han försöker se till att hans hundar aningen inte skäller eller att de håller till så att deras skällande inte stör grannen ifråga.

En annan lösning är förstås att inte bry sig alls, och hålla dem inomhus mellan 22 -07, då har han ryggen fri.
Det hjälper dock inte den granne som arbetar skift.

Jag är inte grannen, men jag har tidigare bott i ett hus som terroriserades av ett par "älghundar" så jag vet hur det kan vara, påstår därför inte att Chun Lans hundar är på ett visst sätt utan vill bara försöka förklara att det mest konstruktiva, om man vill hjälpa sin granne, är att påverka det man kan påverka och inte peka på alla andras hundar som om det skulle hjälpa.

I vårt fall flyttade grannen hundgården och det hela blev mycket bättre, lite får man nog vara beredd att offra om man både vill ha hundar och en bra grannsämja.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hundproblem
« Svar #37 skrivet: 31 mars 2007, 23:46:06 »

I vårt fall flyttade grannen hundgården och det hela blev mycket bättre, lite får man nog vara beredd att offra om man både vill ha hundar och en bra grannsämja.

Du tror inte den lösspringnade hunden följer efter vart man än flyttar en hundgård.
Att man har dem inne är ingen garanti för att en granne inte hör dem heller.....

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Hundproblem
« Svar #38 skrivet: 01 april 2007, 05:01:04 »
hej ..grann klagar inte nu ....

det va för ca 2 år sen,men jag tycker att det e jävligt onödigt att hom ska störas igen pga löst springande hundar


bygglov krävs för att säta upp hundgård + koja =inte billigt å flytta runt

bygga ett staket runt huset pga att annat folk ska kunna ha sina katter å hundar löst springande ,,,näää det e dyrt fult å opraktiiskt å kräver ochså bygglov


maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Hundproblem
« Svar #39 skrivet: 01 april 2007, 09:42:33 »

bygglov krävs för att säta upp hundgård + koja =inte billigt å flytta runt


Bygglov krävs väl inte för två byggnader på 10m2 vardera. Hur många hundar har du egentligen?

ppwpp

  • Gäst
ppwpp
SV: Hundproblem
« Svar #40 skrivet: 01 april 2007, 11:30:13 »
Slå upp ett elstängsel runt tomten ett tag då, visst det kostar också lite pengar men sen slipper du nog hundproblemen.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Hundproblem
« Svar #41 skrivet: 01 april 2007, 12:19:21 »
hej
på komunen på står dom att jag måste ha bygglov för hundgården 5x5 m
+ en hundkoja på ca 2,5x2m


så ni menar på fuillaste allvar att det är mitt ansvar att se till att grannens hundar inte kan springa och skita,pissa på min gård ??
så jag ska bekosta ut stängsel å pålar,ström aggregat mm mm + nån kvälls jobb
för att inte nån slapp granne duger till att hålla rätt på hunden

nää blir det här ett övehängnande problem kommer jag att tilllämpa S.T.G metoden
då får väl idioterna som inte klarar av att hålla ordning på sina hundar
ta konsekvensen av det,jag har pratat med dom så dom vet om problemet

stÃ¥r valet mellan att ta bort mina hundar för att dom skäller eller grannens löst springande  e det lätt....
har ochså allvarligt funderar på att börja rasta mina hundaer på deras gräsmatta iomed att
det enligt vissa är ok....

ppwpp

  • Gäst
ppwpp
SV: Hundproblem
« Svar #42 skrivet: 01 april 2007, 12:47:15 »
Varför ens ta upp problemet om du redan visste vad du ska göra?

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Hundproblem
« Svar #43 skrivet: 01 april 2007, 13:09:57 »

hej...
svaret har klarnat fram under trådens gång....

fast lättast vore ju att göra som grannen släppa ut mina hundar vind för våg ochså
då det verkar som att det är helt ok ..ansvaret drabbar ju dom andra hund ägarna
skäller deras hundar så e det ju inte mitt problem...



Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hundproblem
« Svar #44 skrivet: 01 april 2007, 14:30:11 »
hej
på komunen på står dom att jag måste ha bygglov för hundgården 5x5 m
+ en hundkoja på ca 2,5x2m


så ni menar på fuillaste allvar att det är mitt ansvar att se till att grannens hundar inte kan springa och skita,pissa på min gård ??
så jag ska bekosta ut stängsel å pålar,ström aggregat mm mm + nån kvälls jobb
för att inte nån slapp granne duger till att hålla rätt på hunden

nää blir det här ett övehängnande problem kommer jag att tilllämpa S.T.G metoden
då får väl idioterna som inte klarar av att hålla ordning på sina hundar
ta konsekvensen av det,jag har pratat med dom så dom vet om problemet

stÃ¥r valet mellan att ta bort mina hundar för att dom skäller eller grannens löst springande  e det lätt....
har ochså allvarligt funderar på att börja rasta mina hundaer på deras gräsmatta iomed att
det enligt vissa är ok....

S.T.G metoden?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!