Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hundproblem  (läst 20074 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34950
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hundproblem
« Svar #15 skrivet: 31 mars 2007, 10:56:42 »
Ja, hellre lÃ¥ta grannarna plÃ¥gas?  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ojva

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 163
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hundproblem
« Svar #16 skrivet: 31 mars 2007, 10:57:48 »
Absolut!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34950
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hundproblem
« Svar #17 skrivet: 31 mars 2007, 11:04:34 »
Allvarligt talat tycker jag att många hundägare har en oerhört egoistisk inställning till sina hundars agerade (skällande), så länge de inte själva störs "finns inget problem" och alla som påpekar något är gnällkärringar.

En skällande hund kan många gånger vara oerhört irriterande för de som störs av hunden och det finns inga som helst skäl för hundägaren att låta det fortgå, vad göra, ja det skiter jag fullständigt i, men grannarna skall i alla fall inte behöva lida för att hundägaren i fråga vill ha sin hund i hundgård eller på annat sätt så till att den stör.

Som sagt ett solklart fall, åtgärda problemen eller ta bort hunden.

Enklast är väl att:

Ha hunden inne
Flytta någonstans där hundarna inte stör
Dressera hunden så att den inte skäller

Grannarna skall i alla fall inte behöva flytta...
« Senast ändrad: 31 mars 2007, 11:06:43 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hundproblem
« Svar #18 skrivet: 31 mars 2007, 11:37:36 »
Skällande hundar är ett otyg, kan du inte få tyst på dem så håll dem inomhus.

Dina grannar skall inte behöva lida för att du inte vill/kan ha dina hundar under ständig uppsikt eller har lärt dem att vara tysta..

Ett solklart fall.

Du kan skylla så mycket du vill på andras hundar, men problemet ÄR faktiskt dina hundar, om lösspringande hundar inte fanns skulle dina hundar skälla på fåglar, ekorrar, bilar eller förbipasserande människor. (förmodligen gör de det redan nu, de flesta grannarna klagar inte om inte problemet är konstant)
Vattendusch, elhalsband eller vanlig "uppfostran" kan säkert fungera också, men det sägs ju vara svårt att "lära en gammal hund att sitta", så det kanske är för sent för det.

Det ligger i hundars instinkt att vakta och bevaka sitt revir. Var har du fått det ifrån att de skulle skälla på bilar eller människor istället? En hane som inte vaktar sitt eget revir och varnar när det kommer andra hundar mår inte bra. Det har inget med uppfostran att göra.

PÃ¥ sin egen tomt ska man kunna räkna med att slippa främmande hundar. 

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Hundproblem
« Svar #19 skrivet: 31 mars 2007, 12:06:30 »
Skällande hundar är ett otyg, kan du inte få tyst på dem så håll dem inomhus.

Dina grannar skall inte behöva lida för att du inte vill/kan ha dina hundar under ständig uppsikt eller har lärt dem att vara tysta..

Ett solklart fall.

Du kan skylla så mycket du vill på andras hundar, men problemet ÄR faktiskt dina hundar, om lösspringande hundar inte fanns skulle dina hundar skälla på fåglar, ekorrar, bilar eller förbipasserande människor. (förmodligen gör de det redan nu, de flesta grannarna klagar inte om inte problemet är konstant)
Vattendusch, elhalsband eller vanlig "uppfostran" kan säkert fungera också, men det sägs ju vara svårt att "lära en gammal hund att sitta", så det kanske är för sent för det.
''



hej ..
vad vet du om hur jag fostrat mina hundar ?
min tomt är deras revir å dom skäller då andra hundar kommer dit ...helt naturligt


resonerar har som du har dom andra hundägarna inte nått ansvar,vore det dina hundar så skulle jag med glädje släppa ut ryssen så han tuggade av din hund på mitten ,om din hund får springa lös så kan ju mina göra det med .....

mina hundar skäller inte på mäniskor,fåglar eller ekorrar,dom e präglade på älg å jagar bara älg
dvs jag har fått lära av dom att jaga fågel å ekorrár....

du är istället ett solklart fall av idioti...... du vet inte vad du pratar om...

har hört mig för och pratat med alla grannar om dom upplever att mina hundar skäller å det va EN som tyckte att dom skäller i bland hon med natt jobbet
dom andra tycker att det inte är nått problem...

problemet är hundarna som springer lösa å pissar skitter å norpar mat hos alla i kvarteret...dom ägarna släpper ut hundana vind för våg utan uppsyn
det kära rickard e olagligt .....

men fortsätter detta kommer jag att anmäla hunden som agresiv till polisen gissar på att efter 3 anmälningar så måste dom avliva hunden ...så går det om man inte har koll på det man rår om....
skulle va samma sak med katter...springer dom lösa utan ägare så skulle det va skott pengar på dom...

« Senast ändrad: 31 mars 2007, 12:10:25 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34950
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hundproblem
« Svar #20 skrivet: 31 mars 2007, 12:29:19 »
Ni får tala så mycket ni vill om instinkt och revir, jag anser ändå att om man skaffat hund (eller katt för den delen) så får man ta hand om den och göra vad som står i ens makt för att den/de inte skall vara störande på omgivningen.

Precis som man får göra med sina barn. (även om hundar och katter av någon outgrundlig anledning verkar hållas mer kära än barnen för vissa)

Jag försvarar inte de lösspringande hundarna.

Citera
Var har du fått det ifrån att de skulle skälla på bilar eller människor istället?

Jag har ögon att se med och öron att höra med, det räcker med att gå ut en sväng runt byn så finns det ett antal hundar som skäller både på det ena och det andra, medans det å andra sidan finns hundar som INTE skäller.
Hur du uppfostrat dina hundar har jag varken någon aning om eller någon uppfattning om, jag vill bara med mina inlägg klargöra vems ansvaret är när det gäller skällande hundar. Hundägarens.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Hundproblem
« Svar #21 skrivet: 31 mars 2007, 12:54:52 »
Om det alltid skall va tyst skall jag gå ut & sänka grannen & hans motorsåg som gått för högtryck i två dar nu.......men riktigt så funkar det inte mellan 7 på morgonen & 22 på kvällen är det ganska svårt att klaga på ljud......sen att alla skall försöka hålla det så ostört som möjligt är en annan sak.....tex är det någon här som vet hur länge man får störa sin granne med rök från skorstenen tex???

Utloggad john_guld

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hundproblem
« Svar #22 skrivet: 31 mars 2007, 13:04:54 »
Hej!

För att bara knyta an till skällande hundar kan jag berätta ngt som jag tycker är jävligt störande...
När man som vi är ute och gÃ¥r med vÃ¥r hund och gÃ¥r förbi en del hus där man bara släppt ut sin hund i trädgÃ¥rden utan uppsikt (mer än ett staket) och lÃ¥ter sina hundar stÃ¥ och skälla som jävla idioter när man gÃ¥r förbi med sin egen hund som inte säger ett knyst. Mkt dÃ¥lig uppfostran tycker jag, det gÃ¥r om man vill,  komma till rätsida med problemet. Tex har vi en familj en bit bort som har tvÃ¥ rottisar... skäller sÃ¥ in i helvete när man gÃ¥r förbi...ibland sticker käringen ut huvudet igenom dörrn och ber hundar med en viskning att vara tysta...dÃ¥ börjar man fundera om vi inte skall införa "hundkörkort" alltsÃ¥....
NIBE F1245 8kw jordvärme. Sydvästra Kronoberg.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hundproblem
« Svar #23 skrivet: 31 mars 2007, 14:52:23 »
Ni får tala så mycket ni vill om instinkt och revir, jag anser ändå att om man skaffat hund (eller katt för den delen) så får man ta hand om den och göra vad som står i ens makt för att den/de inte skall vara störande på omgivningen.

Precis som man får göra med sina barn. (även om hundar och katter av någon outgrundlig anledning verkar hållas mer kära än barnen för vissa)
Vad menar du nu? Att om du har en 5 mÃ¥n gammal unge sÃ¥ uppfostrar du den sÃ¥ att den aldrig skriker?  Klarar man inte att se till att ungen hÃ¥ller käft 24 h om dygnet ska man inte skaffa barn?  Det är ungefär samma sak som du antyder.



Citera
Jag har ögon att se med och öron att höra med, det räcker med att gå ut en sväng runt byn så finns det ett antal hundar som skäller både på det ena och det andra, medans det å andra sidan finns hundar som INTE skäller.
Hur du uppfostrat dina hundar har jag varken någon aning om eller någon uppfattning om, jag vill bara med mina inlägg klargöra vems ansvaret är när det gäller skällande hundar. Hundägarens.
Nu drar du alla över en kamm. Bara för att det finns hundar som inte är uppfostrade sÃ¥ innebär det inte att alla inte är det. Att skälla pÃ¥ andra hundar är lÃ¥ngt ifrÃ¥n samma sak som att skälla pÃ¥ bilar osv.  Ögon och se med? Ta och läs ett par böcker i hundpsykologi sÃ¥ kanske du lär dig lite och framförallt förstÃ¥r vad det är dina ögon ser och dina öron hör för just nu är du inte kapabel att dra riktiga slutsatser.

Det är hundägarens ansvar att lokalisera problemet och försöka lösa det. Problemet i detta fall är att andra inte hÃ¥ller uppsikt pÃ¥ sina hundar.  Dr Chun-Lan har lokaliserat problemet och söker efter tips hur han kan lösa det pÃ¥ bästa sätt. Jag tycker att du är helt ute och cyklar när du lägger problemet i att han inte hÃ¥ller uppsikt pÃ¥ dem eller när hans hundar inte är tillräckligt uppfostrade.
Har du personliga erfarenheter av hans hundar. Om ej så tycker jag du ska göra ett studiebesök innan du drar förhastade slutsatser.
« Senast ändrad: 31 mars 2007, 16:21:40 av MangeH »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34950
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hundproblem
« Svar #24 skrivet: 31 mars 2007, 15:33:25 »
Vad jag menar är bara att det till syvende och sist är hundägarna som måste ta ansvar för sina hundar.

Att flytta hundburet/hundgården kan vara en lösning om det är en specifik granne som störs.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad swepri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn pÃ¥ saken
SV: Hundproblem
« Svar #25 skrivet: 31 mars 2007, 15:36:45 »
Jag håller med john_guld, det är störande med hundar som skäller när man går förbi. Ännu värre är det såklart med hundar som skäller även om man inte har hund med sig när man går förbi. Allra värst är det att bo granne till en sån hundägare.

Sen är det ingen tvekan om att man kan lära hundar att vara tysta, men då måste man börja tidigt och träna mycket. Ett tips är att gå ett par lydnadskurser.

Därmed inte sagt att min jycke alltid är tyst. Han skäller ibland när han är ensam hemma, men då får han sitta inomhus.

/ Paj
1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hundproblem
« Svar #26 skrivet: 31 mars 2007, 16:11:06 »

Sen är det ingen tvekan om att man kan lära hundar att vara tysta, men då måste man börja tidigt och träna mycket. Ett tips är att gå ett par lydnadskurser.


Inte skulle jag vilja att nÃ¥gon av mina hundar var tysta om det kommer nÃ¥gon  för nära. De ska vakta och tala om att nu kommer det nÃ¥gon. Ingen har nÃ¥got in pÃ¥ min tomt att göra utan att prata med mig innan. Mina hundar skäller inte pÃ¥ nÃ¥got som passerar utanför staketet med eller utan hund. De skäller inte om jag möter en hund när jag är ute och promenerar.  Men kommer det nÃ¥n nära huset sÃ¥ talar de om det. Det är deras hem och deras revir och det ska de vakta.  Detta är helt normalt för en hane.  Jag vill inte ha en hund som hälsar inbrottstjuven välkommen.

Om mina hundar skulle skälla för att det kommer en löst springande hund utanför fönstret på insidan av mitt staket när de sitter inne eller i hundgården så är knappast felet mitt untan den inkompetente hundägaren som inte klarar av att hålla koll på sin hund.

 
« Senast ändrad: 31 mars 2007, 16:24:00 av MangeH »

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hundproblem
« Svar #27 skrivet: 31 mars 2007, 16:22:58 »
Vad jag menar är bara att det till syvende och sist är hundägarna som måste ta ansvar för sina hundar.

Att flytta hundburet/hundgården kan vara en lösning om det är en specifik granne som störs.

Är det hundägaren som ska straffas om de skäller när en inbrottstjuv håller på att bryta sig in?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34950
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hundproblem
« Svar #28 skrivet: 31 mars 2007, 16:30:03 »
Problemet för grannarna finns där oavsett vems fel det är, det hjälper inte att skylla på andra. Det hjälper framför allt inte grannen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad swepri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn pÃ¥ saken
SV: Hundproblem
« Svar #29 skrivet: 31 mars 2007, 16:50:02 »

Sen är det ingen tvekan om att man kan lära hundar att vara tysta, men då måste man börja tidigt och träna mycket. Ett tips är att gå ett par lydnadskurser.


Inte skulle jag vilja att nÃ¥gon av mina hundar var tysta om det kommer nÃ¥gon  för nära. De ska vakta och tala om att nu kommer det nÃ¥gon. Ingen har nÃ¥got in pÃ¥ min tomt att göra utan att prata med mig innan. Mina hundar skäller inte pÃ¥ nÃ¥got som passerar utanför staketet med eller utan hund. De skäller inte om jag möter en hund när jag är ute och promenerar.  Men kommer det nÃ¥n nära huset sÃ¥ talar de om det. Det är deras hem och deras revir och det ska de vakta.  Detta är helt normalt för en hane.  Jag vill inte ha en hund som hälsar inbrottstjuven välkommen.

Om mina hundar skulle skälla för att det kommer en löst springande hund utanför fönstret på insidan av mitt staket när de sitter inne eller i hundgården så är knappast felet mitt untan den inkompetente hundägaren som inte klarar av att hålla koll på sin hund.

 

Då har du ju lösningen där då. Dr Chun Lan får bygga ett staket och lära sina hundar att hålla käften så länge de andra är utanför staketet.

/ Paj
1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!