Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Kommer detta fungera?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Kommer detta fungera? (läst 2131 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ingenjören
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Växjö
Antal inlägg: 18
Karma +0/-0
Kön:
Ingenjören
Kommer detta fungera?
«
skrivet:
28 mars 2007, 19:30:49 »
Citera
Hittade följande råd på
www.byggahus.se
Det är en av de experter de har knutna till sig som har svarat.
Synpunkter på hans råd? Jag har fått för mig att luftvolymen i ett garage är alldeles för liten för att på något sätt försörja en luftvärmepump med energi, det handlar väl iallafall om ca 1500m3/h eller så som ska genom utedelen?
-------------------------
FRÅGA (2007-03-15):
Jag har två problem. En ouppvärmd källare, som blir väldigt kall vintertid och ett garage, också ouppvärmt, som blir väldigt fuktigt. Kan man sätta in en luftvärmepump - utedelen i garaget för att avfukta och innedelen i källaren för att värma upp? Det är bara vintertid det är problem. Är det tekniskt möjligt? Är det ekonomiskt försvarbart?
SVAR:
Det är fullt möjligt. Jag förutsätter att du menar en luft/luft värmepump där du monterar innedelen som värmare i källaren och då låter du den termostaten vara styrande. Du får räkna med att det blir motsvarande kallare i garaget men torrare. Det kommer att kondensera på förångningsbatteriet i garaget och så småningom kan det också frysa på. Jag föreslår att du testar dig fram vilket driftsförhållande som blir bäst samt tänker genom vad en lägre temperatur i garaget innebär för resten av huset.
Loggat
Citcop / Chofu 1229 sedan okt-05 kompletterad med Fujitsu 12 LAC golvmodell sedan dec-10
Chofun utbytt mot Mitsubishi FD35 2012.
Villa 2 plan totalt 175kvm, timmerväggar, direktel. Ursprunglig förbrukning 24000kWh inkl. allt. Senaste förbrukning ca 14000kWh inkl. allt.
hplp
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Lund
Antal inlägg: 3075
Karma +4/-3
Kön:
Jag älskar värme, men inte för mycket.
hplp
SV: Kommer detta fungera?
«
Svar #1 skrivet:
28 mars 2007, 20:37:44 »
Citera
En liten stund kommer det nog att fungera. Men när temp sticker ner mot -15 i garaget blir det inte roligt för ytterväggarna, kommer att bli fulla av kondens, såvida det inte är ett frysrum man har som garage. Då måste det vara bättre att använda L-L till källaren och sätta en avfuktare i garaget. En L-L skulle troligen ändå gå så tungt efter ett tag att det skulle hamna på samma kostnadsnivå tot. Dessutom höjer en avfuktare temp så man slipper skrapa rutorna när man hämtar ut sin bil från garaget.
Så teoretiskt sett, Ja en liten stund, tills man tömt garaget på enegi. I praktiken, Nej, rena galenskapen.
Loggat
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35476
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #2 skrivet:
28 mars 2007, 23:16:32 »
Citera
Håller med.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Art Deco
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 2102
Karma +9/-4
Art Deco
«
Svar #3 skrivet:
29 mars 2007, 21:53:15 »
Citera
Frågan är om detta forum ska höra av sig till Bygga hus och deras experter, tänk om någon går efter experten Björn Lovén:s svar
Precis som hlpl säger, funkar några minuter, sen får man frysrum, sen får man frostsprängningar i väggen så att putsen yr, sen...-hemska tanke...fryser eventuella vattenledningar i garaget.
Trodde i ärlighetens namn att detta var ett dåligt practial joke, men nej, se länken:
http://www.byggahus.se/varme/svar_varmesystem.htm
scrolla ned till 2007-03-15.
Loggat
Friskt kopplat - hälften brunnet ....
hplp
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Lund
Antal inlägg: 3075
Karma +4/-3
Kön:
Jag älskar värme, men inte för mycket.
hplp
«
Svar #4 skrivet:
29 mars 2007, 22:11:47 »
Citera
Att man vänder sig till ett universalforum med en sådan fråga kan bara betyda att man saknar kännedom om detta forums existens. Loven verkar har ganska bra koll på det mesta men man kan inte veta allt. Det är det som ger VP-forumet styrka, att många kan mycket om lite och andra kan lite om mycket. En riktig kunskapsbank med andra ord. Så ett samarbete med Bygga husforumet vore väl idealet, en liten länk kanske.
Loggat
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35476
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #5 skrivet:
31 mars 2007, 09:39:34 »
Citera
De vill inte länka till mig (ja, jag har varit i kontakt med dem), och jag har då inte heller något intresse av att länka till dem.
Själv vill jag inte gå in ideras forum och länka hit då jag inte vill att mina konkurrenter länkar till sina forum i detta forum, vad ni andra gör kan jag dock inte påverka.
«
Senast ändrad: 31 mars 2007, 09:41:14 av Rickard
»
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Kommer detta fungera?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 887
dolda: 0
användare: 6
Användare online
:
Josth
ghupost
VictorHus13
Smurfen.
KaveTheMan
Zebrano
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info