0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja men det undertrycket utjämnas genom att ren tilluft tillförs gehom ventiler i väggen eller genom fläktstyrd tilluft.Trycket mot vinden åstadkommes genom termisk konvektion på grund av uppvärmningen och kan inte hävas med ventilation.Möjligen kan luften bli något torrare men det räcker inte för att förhindra konvektionsskador på en välisolerad kallvind vid luftläckage.
Ja men det undertrycket utjämnas genom att ren tilluft tillförs gehom ventiler i väggen eller genom fläktstyrd tilluft.
Trycket mot vinden åstadkommes genom termisk konvektion på grund av uppvärmningen och kan inte hävas med ventilation.
Möjligen kan luften bli något torrare men det räcker inte för att förhindra konvektionsskador på en välisolerad kallvind vid luftläckage.
Hej, Johan L. och Utopiazz. För 16 år sedan flyttade vi, jag, min fru och två tonårsdöttrar in i ett en och enhalvplanshus med källare. Efter något år tittade jag upp på vinden och fick en mindre chock, kondensvatten dröp om takbrädorna. Jag fick tag på en expert som tittade på problemet, han gav mig rådet att sätta en 72 W kanalfläkt innanför den ena gavelventilen och blåsa inåt och när det hade torkat upp skulle jag täcka för den andra gavelventilen för att bibehållaett litet övertryck,det kostar naturligtvis lite i el, men det har hållit sig torrt hittills. mvh Stig K
En bra kallvind skall ju ha en bra ventilation och luftombyte. Det är då naturligt att klimatet blir det samma inne som ute..
Har ingen erfarenhet av avfuktare på vind. Att åstadkomma 0,5 ggr luftbyte med självdrag är nog en omöjlighet utan mekanisk ventilation krävs. För bästa ekonomi är ju då en balanserad ventilation med FTX att föredra.Problemet med att lägga luftspärren ovanifrån är tätningen vid takstolarna. Man vill ju ha en hel film under takstolarna. Men det är säkert bättre än inget. Men jag tror att man behöver göra det överallt för att det skall ge verkan. Hur gör man vid snedväggarna ?Jag skulle nog försökt att tejpa plasten mot takstolarna.Finns kanske någon med mer erfarenhet i ämnet.
hallå på er!Jag har idag kallvind på 25% av mitt hus 120kvm. byggt 2004. den är rejält ventilerad idag. Men råsponten har redan fått mögel angrepp och anticimex enkla fuktmätarstickahar gett fullt utslag på luftfuktighet över 75%. Vad tror ni om att jag drar ett spirorör från min avfuktare i krypgrunden, som sprutar ut garanterat torr luft upp till kallvinden. Sedan stänger jag till alla ventilations springor och ventiler, utom en som får bli kvar på motsatt sida mot var spiroröret kommer upp, eventuellt kanske någon mekanisk utsug på den sista ventilen.Blir man inte då av med det fuktiga klimatet där uppe.Tacksam för synpunkter.