0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Jag funderar på att installera en luft/vattenpump då det för mig skulle vara ett mycket billigare alternativ än borrning.Vad har ni för erfarenheter av en sådan lösning. Jag förstår att besparingen blir lägre än med en bergvärmepump.Hur är det med ljudet från utomhusdelen. Upplevs det som störande eller går det att leva med? Går det att jämföra med ljudet från en "vanlig" luft/luft-pump?Är tacksam för tipps och råd i största allmänhet.
Jag är helnöjd med min CTC 105 V3 och räknar med att den betalar sig på 2,5-3 år. Håller dock med om det om storlek på hus. Har visserligen närmare 250 kvm att värma, men had 2 luft/luft innan och alla tre räcker nog ned till minus 15. Fast utam dem hade det nog blivit jordvärme.Innan jag satte in någon VP låg jag runt 35000 kWh och prognosen för 06/07 är 15-17', fast det har varit varmare än normalt.
Hej igen!Tack för svaren.Med norr menar jag Umeå.Hur är det med hållbarheten på luft/vattenpumparna är det lika många reklamationer som det sägs vara med vanliga luft/luftpumpar? I så fall kanske det är lika bra att satsa på bergvärme direkt.Jag har tycker att Airwell maskinen som Humlan57 har verkar rätt intressant, speciellt att man inte behöver ha några vätskefyllda rör med frostrisk att oroa sig för.