Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Argo ASW5000  (läst 16332 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ewilman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Argo ASW5000
« Svar #15 skrivet: 30 juni 2007, 19:09:58 »
Hej
Luftflapparna är av manuell typ.
Fjärren är helt ok en mekanisk termostat som startar kylaren sedan kan man reglera farten i tre steg + välja kyla eller värme.
Det är en stor kylare så man ska nog inte sitta för nära även om man ställa lyftflapparna så de sprider upp under innertaket.
Jag har monterat min på övervåningen i hallen den kyler hela huset på 180m3, i hallen där den sitter blir det snabbt kallt ca 18gr på 15minuter.
Som sagt jag är mycket nöjd med kylaren...
Ivt HT+9 med 175meter aktivt borra frikyla med en argo 5000.

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Argo ASW5000
« Svar #16 skrivet: 30 juni 2007, 19:57:32 »
Vad är nära?

Jag kommer sätta min i vardagsrummet och behöver en känsla för hur nära sittplatserna man kan montera den. När den väl är uppe så är det ju sedan försent att flytta den.
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Argo ASW5000
« Svar #17 skrivet: 30 juni 2007, 20:15:32 »
ASW 5000 är som sagt uppgraderad och ersatt av ASW 47 och kommer nu med trådlösfjärrkontroll som standard.
Vet inte vad det fanns för styrsystem tidigare men flaparna är nu motorstyrda med 6 valbara lägen alternativt att de rör fram och tillbaka kontinuerligt.
Förutom att man manuellt kan välja en av tre hastigheter så går det även ställa på automatik att fläkten ändrar hastigheten beroende på verklig och önskad temperatur. Det går oxå välja om det är fjärrkontrollen eller fläktens termostat som skall styra så fjärrkontrollen kan läggas i byrålådan efter inställning.
Fjärrkontrollen kan även ställas in så den automatiskt väljer mellan kyla/värmedrift om man nu väljer att koppla in takkasseten så.
Förutom kyla/värme går det även att välja avfuktning eller cirkulationsläge.
Timer och nattfunktion

Jag fick ge 5300 kr exkl moms och frakt för komplett enhet från scanoffice.
« Senast ändrad: 30 juni 2007, 20:25:42 av Linnex »
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Argo ASW5000
« Svar #18 skrivet: 30 juni 2007, 20:47:38 »
Men kan man ställa in vingarna individuellt Ã¥t varje hÃ¥ll, dvs är det 4 motorer eller en?  Vet inte om funktionen är sÃ¥ meningsfull, dÃ¥ jag tycker man riktar in dem Ã¥t ett hÃ¥ll, beroende pÃ¥ rummets geometri och sedan fÃ¥r de vara pÃ¥ det sättet, eftersom rummet inte ändrar form.

Tur att jag köpte ASW5000 förra året... knappt 5,000:- inkl. moms kostade den då...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Argo ASW5000
« Svar #19 skrivet: 01 juli 2007, 00:07:32 »
Två motorer enligt elschemat men de är kopplad till samma styrning så de går inte att rikta inviduellt.

Jag tar gärna en fingervisning ang avståndet när man känner drag.
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Argo ASW5000
« Svar #20 skrivet: 01 juli 2007, 00:20:32 »
När du känner drag beror väl lite pÃ¥ vilken fläkthastighet du hade tänkt köra.  Jag kör enbart pÃ¥ högsta fart och dÃ¥ blÃ¥ser det om hÃ¥ret som pÃ¥ Carola...  Man fÃ¥r nog sitta minst ett par meter bort i sidled för att hÃ¥ret skall lägga sig ner igen.

Men om du skall ha den i vardagsrummet och samtidigt sitta där, sÃ¥ antar jag att du inte skall köra pÃ¥ högsta fart hela tiden.  Samtidigt har man ju pÃ¥ kylan för att man tycker det är för varmt antar jag?  DÃ¥ tycker man kanske att lite fläkt inte gör nÃ¥got...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Argo ASW5000
« Svar #21 skrivet: 16 oktober 2007, 20:20:55 »
Har även jag skaffat en Argo nu. ASW 47L som den nu heter med fjärr. Gav 4625:- inkl moms.

En fråga, ni som har denna eller ASW5000 har ni kanalanslutit för att kyla intilliggande rum? I info-pdf:en på Scanoffice hemsida står att det ska gå att göra. Hittar inget om detta i medföljande installationsmanual. Enbart friskluftanslutningen (som jag inte tänkt använda). Har mailat Scanoffice men avvaktar ännu svar...

Utloggad ewilman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Argo ASW5000
« Svar #22 skrivet: 17 oktober 2007, 10:23:06 »
Hej! Jag har inte hittat någon kanal för kyla men som sagt den kann ligga dolt under isoleringen.
Hittar du någon så hör av dej....
Ivt HT+9 med 175meter aktivt borra frikyla med en argo 5000.

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Argo ASW5000
« Svar #23 skrivet: 17 oktober 2007, 11:11:23 »
Det låg med en "plastbricka" med ett litet hål i ena änden i samma kartong som konvektorn leverarades i. Det ser ut som om det skulle kunna vara nån form av kondensbricka med avvattning. Står inget i manualen om den. Nån som vet vad den är till?

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Argo ASW5000
« Svar #24 skrivet: 23 oktober 2007, 23:02:11 »
Det låg med en "plastbricka" med ett litet hål i ena änden i samma kartong som konvektorn leverarades i. Det ser ut som om det skulle kunna vara nån form av kondensbricka med avvattning. Står inget i manualen om den. Nån som vet vad den är till?

Skall sitta under röranslutningen. Skulle den läcka eller kondensdroppa kommer det att rinna in till kondenspumpen.
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Argo ASW5000
« Svar #25 skrivet: 26 oktober 2007, 17:43:13 »
Tack Linnex.
Jag har fått svar från Scanoffice nu ang. min fråga huruvida det faktiskt finns möjlighet att ansluta en kanal för att med tilluft kyla andra rum. Svaret lyder som följer:
Citera
Jag har nu fått besked från vår tekniska support att det faktiskt är ett fel i vår broschyr betr. monterings beredskap för kanalbruk, där man även kan kyla andra utrymmen i närheten. Vi beklagar felet. Om inte produkten tillfredställer dig och du vill annullera köpet så kontakta vänligen din återförsäljare.
Trevlig helg, med vänlig hälsning
Mia Sandström
Scanoffice Oy

Bra svar från Scanoffice men det löser ju inte mitt "problem". Jag kommer dock behålla Argon och ev. nyttja luftintaget istället och därmed få cirkulation mellan rummen...

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Argo ASW5000
« Svar #26 skrivet: 27 oktober 2007, 20:31:15 »
Tack Linnex.
Jag har fått svar från Scanoffice nu ang. min fråga huruvida det faktiskt finns möjlighet att ansluta en kanal för att med tilluft kyla andra rum. Svaret lyder som följer:
Citera
Jag har nu fått besked från vår tekniska support att det faktiskt är ett fel i vår broschyr betr. monterings beredskap för kanalbruk, där man även kan kyla andra utrymmen i närheten. Vi beklagar felet. Om inte produkten tillfredställer dig och du vill annullera köpet så kontakta vänligen din återförsäljare.
Trevlig helg, med vänlig hälsning
Mia Sandström
Scanoffice Oy

Bra svar från Scanoffice men det löser ju inte mitt "problem". Jag kommer dock behålla Argon och ev. nyttja luftintaget istället och därmed få cirkulation mellan rummen...


Jag funderarar på att borra ett 100 hål och popnita på en flänsanslutning.
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Argo ASW5000
« Svar #27 skrivet: 14 november 2007, 09:49:22 »
Jag gör ingenting nu utan installerar eländet som det är och provkör det sommaren 2008. Kyler det dÃ¥ligt i sovrummen sÃ¥ fÃ¥r jag fundera ut ett alternativ. Antingen att hitta pÃ¥ nÃ¥t som Linnex funderar pÃ¥ eller att köra in överluft frÃ¥n sovrummen till friskluftintaget pÃ¥ Argon. Funktionsmässigt borde dessa bÃ¥da alternativ ge likvärdiga effekter... kanske...  Sc:,h

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Argo ASW5000
« Svar #28 skrivet: 18 november 2007, 20:28:50 »
Konvektorn är nu på plats i taket. Ser bra ut.
Den elektriska inkopplingen även den simpel, dvs att ansluta jord, nolla och fas.
Frågan nu är var jag plockar en utsignal för att vid start av konvektorn även starta cirk.pumpen.
Jag kan naturligtvis ansluta allt, slå på konvektorn och mäta mig fram till nån plint som verkar ge kräm ut men nån kanske vet vad som är den rätta vägen att gå?

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Argo ASW5000
« Svar #29 skrivet: 18 november 2007, 21:19:07 »
Om jag minns rätt, sÃ¥ satte jag matningen till cirkpumpen över larm-reläet, sÃ¥ att cirkpumpen gÃ¥r när konvektorn är pÃ¥ och inte larmar.  Larmar den, sÃ¥ stannar pumpen, vilket är bra, dÃ¥ det bildas mindre (=ingen?) kondens om cirk-pumpen stÃ¥r still.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!