0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jo det är klart det är en enfasmaskin, det är jag som blandar hej vilt. Tycker det lutar åt en läcka, bäst du tar fram såpvattnet så snart som möjligt eller låter någon som har utrustning söka läckan. Jag tror inte det är så mycket kvar när trycket är så lågt. Lägre nu än innan trots varmare ute. Kompressorn pumpar nog runt enbart gas och fortsätter du köra den så är risken stor att du får in luft och fukt i systemet när trycket ligger på noll. För är det 0 bar och det blir varmare på dagen stiger trycket och gas läcker ut. När det sen blir kallare får du ett undertryck vilket gör att luft sugs in i systemet. värmen du känner kan ju vara från kompressorn.
Citat från: hplp skrivet 28 mars 2007, 00:39:24Jo det är klart det är en enfasmaskin, det är jag som blandar hej vilt. Tycker det lutar åt en läcka, bäst du tar fram såpvattnet så snart som möjligt eller låter någon som har utrustning söka läckan. Jag tror inte det är så mycket kvar när trycket är så lågt. Lägre nu än innan trots varmare ute. Kompressorn pumpar nog runt enbart gas och fortsätter du köra den så är risken stor att du får in luft och fukt i systemet när trycket ligger på noll. För är det 0 bar och det blir varmare på dagen stiger trycket och gas läcker ut. När det sen blir kallare får du ett undertryck vilket gör att luft sugs in i systemet. värmen du känner kan ju vara från kompressorn.hej hplp ! ska inte kompressorn pumpa enbart gas ? ?....... hi..hidet räcker nog med att starta den med det fyllnadstrycket, så får du vacuum på sugsidan= drar i sig luft, om det är där det läcker.en liten intressant notering för hemmapularna:problemet med bara ett serviceuttag är att luft är väldigt omöjligt att kondensera, vilket leder till omotiverat högt kondenseringstryck. man kan alltså ha gasbrist med en lagom blandning luft och få ett rimligt kondenseringstryck på manometern.enda sättet för hemmapularen är att kolla trycket vid kyldrift, är det konstigt lågt ? ? samt att känna på rören, om du bränner dig på hetgasröret (över 110-120 ºC) så kan det vara dags att fundera.mvh.ACE