Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: BorrhÃ¥l, jordslang eller kompaktkollektor till IVT 495 TWIN?  (läst 6250 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zno

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Hej,

Spelar det någon roll om man har 50m borrhål, 150m jordslang eller kompaktkollektor till IVT 495 TWIN?

Är det bara olika möjligheter för installation så man kan anpassa den till tomt och markbeskaffenhet etc, eller är det så att t.ex. borrning levererar max effekt (3,9kW) med större säkerhet än t.ex. jordslinga?

Jag har fått prisuppgift på 103 000:- inkl. installation och borrning 50m (om berg finns på 0-20m). Om det skulle vara en lika bra lösning med jordslinga och det dessutom skulle vara billigare så kör jag ju hellre på det. Är det någon som har en uppfattning om prisskillnaden? Ska självklart kolla upp det på måndag men nu är det helg och jag är lite ivrig... :P
Comfortzone CE50 installerad 2008 i en (då) nybyggd enplansvilla på 165 kvm i Stockholm

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
150 meter jordvärme motsvarar ungefär 50 meter borrhål men både 50 meter borra eller 150 meter jordvärme är för lite för en 4 kW VP. Du bör ha uppåt 100 meter borra eller 300 meter jordvärme för att det ska funka bra (snåla inte, du kommer att ångra det). Jordvärme är billigare att gräva ner och funkar ungefär lika bra som borrhål. Jag tror att du betalar ungefär hälften för själva kollektorn med jordvärmealternativet.

Kompaktkollektorn vet jag för lite om men den verkar utprovad och bör funka, fast hur mycket som motsvarar 100 meter borrhål vet jag inte.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad zno

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Hur kan man verifiera såna här siffror? Det framgår inte någonstans i IVT:s dokumentation att effekten beror på borrdjup eller längd på jordvärmeslinga. Man får lätt intrycket att pannan ger 3,9kW oavsett borrning eller jordvärme och avsett hur mycket man borrar eller hur lång slangen är.

Menar du att det mycket väl kan vara så att jag får t.ex. max 3kW om jag kör på IVT:s standardlösning med borrning eller slinga fast dom så att säga sålt in lösningen till mig som en 4kW-lösning?

Villrådig...
Comfortzone CE50 installerad 2008 i en (då) nybyggd enplansvilla på 165 kvm i Stockholm

Utloggad Marre

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
495 Twin tar 2Kw ur marken o 2kw ur frånluften.Därför räcker 50-60m borra eller 150m markslinga.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
495 Twin tar 2Kw ur marken o 2kw ur frånluften.Därför räcker 50-60m borra eller 150m markslinga.

Njae, ca 1,5 kW är drivenergi från el-nätet, övriga ca 2,5 kW kommer från kollektor+frånluft. När VP:n inte går så värmer frånluften kollektorn. Dimensioneringen ska göras efter max effektbehov, och jag räknar med att VP:n går kontinuerligt då så ingen effekt tillförs kollektorn.

Om man jämför med IVT490 så tar den ca 1.2 kW ur frånluften men den kör frånluften direkt genom förångaren. 495:an värmer brine med frånluften, brine körs sen genom förångaren vilket ger en sämre verkningsgrad på frånluftsåtervinningen. I bästa fall får man då 1 kW ur frånluften på en 495:a.

Jag anser ändå att det är dumt att snåla med kollektorn, det är därifrån som gratisvärmen kommer, då VP:n inte räcker till så går det eltillskott. Kan man få den att räcka lite längre med en rejälare kollektor så tjänar man på det i längden.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad zno

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Om man jämför med IVT490 så tar den ca 1.2 kW ur frånluften men den kör frånluften direkt genom förångaren. 495:an värmer brine med frånluften, brine körs sen genom förångaren vilket ger en sämre verkningsgrad på frånluftsåtervinningen. I bästa fall får man då 1 kW ur frånluften på en 495:a.

Jag har nu pratat med ett av IVT:s serviceställen och dom uppgav att 495:an INTE värmde brine med frånluften utan fungerade i princip som en 490. IVT GreenLine HT Plus fungerade emellertid så att den värmde slingan eller borrhålet med frånluften.

Jag anser ändå att det är dumt att snåla med kollektorn, det är därifrån som gratisvärmen kommer, då VP:n inte räcker till så går det eltillskott. Kan man få den att räcka lite längre med en rejälare kollektor så tjänar man på det i längden.

Låter logiskt och jag är inte ute efter att "dumsnåla" ;) Från tidigare nämnd källa fick jag dock även information om att det inte skulle vara någon mening att lägga mer än 150m jordslinga eftersom pannan ändå inte kunde tillgodogöra sig mer "tillskott".

Vem har rätt?
Comfortzone CE50 installerad 2008 i en (då) nybyggd enplansvilla på 165 kvm i Stockholm

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
« Senast ändrad: 26 mars 2007, 19:07:25 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag har nu pratat med ett av IVT:s serviceställen och dom uppgav att 495:an INTE värmde brine med frånluften utan fungerade i princip som en 490. IVT GreenLine HT Plus fungerade emellertid så att den värmde slingan eller borrhålet med frånluften.

Det är sorgligt att de inte kan sina egna produkter, detta är saxat ur manualen och det både syns på bilden och står i texten att brine (köldbäraren) värms av frånluften.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
javisst är det väl för sorgligt. Växer de så snabbt att de inte hinner utbilda personalen, då slutar de snart växa. Men vi kan inte dömma någon ohörd, det kan ju handla om ett missförstånd. ;)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
När det gäller kollektorn hÃ¥ller jag för en gÃ¥ng skull inte med CarlN  :o

OK, 150 meter markkollektor kanske är lite snålt, men 300 meter räcker för en värmepump som är betydligt kraftigare, mer än 200 meters kollektor anser jag vara overkill.
(70 meter borra)

En ComfortZone borde dock i detta fall, om du har valmöjligheten, bli en effektivare lösning, hur prisbilden på en sådan installation ser ut vet jag dock inte.

Nackdelen med att värma brine med frånluften, som i sin tur värmer marken/kollektorn när huset inte har något värmebehov, är att du får rätt hög tomgångsförbrukning, du kör en cirkpump utöver frånluftsfläkten vars enda uppgift är att värma marken vilket kan vara en rätt oändlig uppgift = mer eller mindre bortkastat.
För att värmning av borra/markkollektor eller kompaktkollektor skall vara meningsfull skall du i princip underdimensionera kollektorn så att den kräver återladdning...
Kompaktkollektorns konstruktion och funktionsprincip (stort energiuttag på liten yta) kräver mer eller mindre att man återladdar med frånluft, så i kombination med kompaktkollektor är nog värmning av brine en vettig sak.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!