Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problemfritt och volymförstorare  (läst 1446 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Drygvar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Anläggningen funkar klockrent
Problemfritt och volymförstorare
« skrivet: 25 mars 2007, 11:16:54 »
 *roflmao*
Tre månader med pump och jag måste säga att jag är otroligt nöjd.
Efter installation och igångkörning har allt fungerat klockrent. Sedan 27 december har den dragit 3100 kWh, vilket ger drygt 1000 kWh/månad under årets kallaste period. När kåken är färdigisolerad till nästa vinter ska det bli ännu bättre.
Nåväl.

Den gamla, lilla vv-beredaren på 60 liter fick pension efter konverteringen. Men nu har jag gått och grunnat på om den skulle få nytt liv som volymförstorare?
Det är inte speciellt mycket arbete eller höga kostnader. Men frågan är om en förstoring på 60 liter ger någon effekt?
Tilläggas kan att systemet i dag är ganska litet. När allt är färdigbyggt ska ytterligare ett par element upp.

Vad tror expertisen?

Konverterat från direktel till VP med golvvärme och radiatorer under hösten 2006.
Laguppställning:
Pump: Autoterm Gemini.
Värmekälla: 150 meter markslinga
Distribution: LK Golvvärmesystem samt Purmo radiatorer.
Position: Trakterna av Ludvika, Dalarna.
Pörtets storlek: 123 kvadratmeter på markplanet. En vind ska inredas. Pörtet byggdes på 1940-talet och är från början en liten sommarstuga som växt under åren.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Problemfritt och volymförstorare
« Svar #1 skrivet: 25 mars 2007, 14:34:39 »
jag skulle inte trycka det den. det är ju bara 60 liter & den lär ha 15mm rör
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • LÃ¥t pumpen gÃ¥ och tillskottet stÃ¥!
SV: Problemfritt och volymförstorare
« Svar #2 skrivet: 25 mars 2007, 21:42:43 »
Drygvar:

Hoppas du får till det med en riktigt bra isolering på Pörtet. Markslingan känns i kortaste laget om du skulle köra på med befintlig isolering. studs
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

Utloggad Drygvar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Anläggningen funkar klockrent
SV: Problemfritt och volymförstorare
« Svar #3 skrivet: 27 mars 2007, 02:12:20 »
Tack för svaren
Jodå, nog ska det isoleras duktigt i sommar. Minst 35 cm på vinden där det får plats. Jag har också en del andra mindre bra isolerade zoner som läckt värme under vintern, annat har haft högre prioritet i projektet.
Visar det sig att slingan inte räcker (vilket jag inte tror) får väl grannen komma hit igen med sin grävmaskin...
Konverterat från direktel till VP med golvvärme och radiatorer under hösten 2006.
Laguppställning:
Pump: Autoterm Gemini.
Värmekälla: 150 meter markslinga
Distribution: LK Golvvärmesystem samt Purmo radiatorer.
Position: Trakterna av Ludvika, Dalarna.
Pörtets storlek: 123 kvadratmeter på markplanet. En vind ska inredas. Pörtet byggdes på 1940-talet och är från början en liten sommarstuga som växt under åren.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!