Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ÖvergÃ¥r förstÃ¥ndet  (läst 17813 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Övergår förståndet
« Svar #30 skrivet: 26 mars 2007, 22:45:42 »
Det finns högtryckstvättar pÃ¥ jula, drar enbart kallvatten. Dessutom blÃ¥ser du enkelt bort ispelaren som stÃ¥r under L/L pumpen  ;D
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Övergår förståndet
« Svar #31 skrivet: 26 mars 2007, 22:52:58 »
hej
att jag inte tänkt på det kallavfettning heter det väl... a:gl
då e det nog slut på 3-40 min duchar

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Övergår förståndet
« Svar #32 skrivet: 26 mars 2007, 23:05:19 »
hej ..
nu har det hänt igen ,, frun tvättade upp åkeriet ..pang tanken droppade 10 grader rakt ner
hadde lyckats sammla in ca 70 70 i tanken ..hippvs vipps så e den nere på 60 60

grr 5 grader emp förlust skulle väl gå leva med men...10 grader suck

???
Det är precis detta som är vitsen med skiktade tankar. Nu tar du ut 10 grader över hela tanken, 500 L?
Om du istället ex mha vvx kunde sänka acctanksvattnet från 70 till 20 grader hade du fått en tank med FORTFARANDE 400 liter 70 grader i toppen och 100 liter 20 gradigt i botten. Frugan kunde duschat 5 gånger så länge! I varmt vatten.
Tanken skulle upplevas som 5 gånger så stor.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Övergår förståndet
« Svar #33 skrivet: 26 mars 2007, 23:26:21 »
hej ..
nu har det hänt igen ,, frun tvättade upp åkeriet ..pang tanken droppade 10 grader rakt ner
hadde lyckats sammla in ca 70 70 i tanken ..hippvs vipps så e den nere på 60 60

grr 5 grader emp förlust skulle väl gå leva med men...10 grader suck

???
Det är precis detta som är vitsen med skiktade tankar. Nu tar du ut 10 grader över hela tanken, 500 L?
Om du istället ex mha vvx kunde sänka acctanksvattnet från 70 till 20 grader hade du fått en tank med FORTFARANDE 400 liter 70 grader i toppen och 100 liter 20 gradigt i botten. Frugan kunde duschat 5 gånger så länge! I varmt vatten.
Tanken skulle upplevas som 5 gånger så stor.
Jo, men då krävs det en plattvvx som klarar de temperaturerna och flödet.
Jagar febrilt en plattvärmeväxlare och innan det är fixat beställs ingen panel
från min sida. Fast å andra sidan .. det va himla lång leveranstid på paneler ;)
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Övergår förståndet
« Svar #34 skrivet: 27 mars 2007, 00:38:16 »
Roligt att det blev många svar på mitt inlägg! Jag är nog kanske känd lite som "rubrikernas man" och det är sällan så allvarligt som det kan låta.
Nu är jag ju ny inom detta område men jag försöker lära mig... jag loggar en massa tempar och har beställt en energimätare och skall komplettera med 4st tempgivare till vvxlaren från solen, då får jag koll på grejjorna och kan justera flöden därefter och man slipper köra på känn, kallas fakta.
Fick igång grejjorna i helgen och och jag säger bara en sak YAHOOOO! När frosten hade försvunnit från rörena vid 10-tiden idag (mån) så började det att ladda. Topptemp i ack. 45gr. Bottemp i ack 28,5gr. 17:30 gav det ingenting mera och sluttempen blev: topptemp 54gr. bottentemp 46gr. Den 15mm:ers termiska ventilen som laddar till tanken kanske har för liten diameter, trodde att tempdiffen i acken skulle krympa ihop, att bottentempen skulle komma ikapp laddtempen på 45gr. Tempdiffen krömp lite, till 10 gr. trodde det skulle krympa mera så när hela tanken blev 45gr. så skulle det öka automatiskt, solkretsens pump går på 2:ans fart av 3, 11 l. min. ackkretsens pump gick också på tvåans fart av tre. ökat till 3:ans fart imorgon så får vi se om tempdiffen minskar.... Jag spånar som så att ladda så fort som möjligt med användbar temp, minska strålförluster i ackarna (har en 300l. beredare i ena tanken, fick precis plats med elpatr. under) så som ni förstår så tänker jag lite som Humlan kanske. Vad jag tror nu så är det nog så att jag måste dra igång poolen för att köra dit överskottet, så en vecka behöver jag absolut inte vänta för att få mina 1600l. uppvärmda. Kanske för bra! isolerat... 30cm. actank, solpanel 4cm.rörskål, ovan tak, under tak 3cm rörskål (+95mm. matta jag virar runt rören under tak i höst) Som sagt så när man får dit lite mera mätningar så blir det kalla fakta istället för antaganden. ;)
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Övergår förståndet
« Svar #35 skrivet: 27 mars 2007, 11:01:34 »
Jag tror problemet ligger i den "heliga skiktningen". När jag laddar min tank från solfångarna till 50 C, så laddar jag hela tanken. Det blir inte mer än 6-8 graders skillnad mellan topp å botten. Det gör att det måste rinna mycket kallvatten genom värmeslingan innan tanken kylts ner. Annat blir det förstås om det skulle vara fisjumt i botten å en dyngskvätt hetvatten i toppen. Nää, skippa skiktningen när Ni kör med solfångare, å ladda tanken med all energi som finns att få. Bättre med 500 liter 50 gradigt vatten i hela tanken, än en skvätt 70 gradigt i toppen....

mvh humlan.

Om man läser runt lite så förstår man ju snabbt att skiktningen är helig.
Jag har hellre 50 grader i toppen än fesjummet 30gradit vatten i hela tanken...

Har man en beredare längst upp i tanken är ju detta viktigt

Ja 30 grader är inget å ha, men 50 räcker långt. Å det är mycket viktigare med hög temp i en beredare än med varmvattenslingor vad jag förstår, bl.a med tanke på legionellan. Jag tror inte heller det brukar vara beredare, i de tankar som rekommenderas till en solfångaranläggning....

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Övergår förståndet
« Svar #36 skrivet: 27 mars 2007, 11:22:16 »
hej ..
nää tyvär sitter man ju med grejerna man har =)
det e ju lite oekonomiskt att byta ut en 4Ã¥r gammal acctank...

men jag tycker ändÃ¥ det fukar bra med förÃ¥ds beredaren  trots allt,det e ju frugan som gnäller
men man behöver knappast ducha i 40 min
det bör ju gå tvätta sig på 15 min...tycker man

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Övergår förståndet
« Svar #37 skrivet: 27 mars 2007, 12:52:24 »
hej ..
nää tyvär sitter man ju med grejerna man har =)
det e ju lite oekonomiskt att byta ut en 4Ã¥r gammal acctank...

men jag tycker ändÃ¥ det fukar bra med förÃ¥ds beredaren  trots allt,det e ju frugan som gnäller
men man behöver knappast ducha i 40 min
det bör ju gå tvätta sig på 15 min...tycker man

Det finns ju lite olika sätt att använda ett duschmunstycke..., har jag hört  :D Det är väl inte sÃ¥ att Du försummat dina äktenskapliga plikter, Ã¥ därigenom självförvÃ¥llat orsakat en hög förbrukning av vv...

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Övergår förståndet
« Svar #38 skrivet: 27 mars 2007, 14:03:59 »
hej ..
joo det har man säkert ,höjdpunkten i mitt sexliv e att klämma fast apparaten mellan stisen å skit stolen då man ska lägga en märla Thumbsup

nää i dag har jag testat ett nytt sätt att ladda tanken toppladda med termostaten pÃ¥ 70 grader,nu jäklar funkar skiktningen 30-40 i botten Ã¥ 70 i topp  mest troligt pga att mma ventilen stryper flödet rätt rejält

felet e väl att jag knappast hinner värma upp allt vatten till 70 grader i dag,både jag å frugan
duchade i morse  sÃ¥ dÃ¥ drooppade tempen rejält

men det ska bli skoj å kolla hur mycket jag får i tanken i kväll

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Övergår förståndet
« Svar #39 skrivet: 27 mars 2007, 14:21:38 »
FörstÃ¥r inte att Du tappar sÃ¥ mycket i temp i tanken, efter lite duschning  Sc:,h Jag har ju inget speciellt bra grejor, utan bara en vanlig Borö Solvärmepanna. Det borde inte skilja sÃ¥ där mycket..., men det mÃ¥ste väl bero pÃ¥ sättet att duscha ändÃ¥... Fast jag begriper fan i mig inte hur Ni bär er Ã¥t  ;D Ett "modernt" snÃ¥lspolande duschmunstyck gÃ¥r inte att klämma ur värst mÃ¥nga liter i minuten.., fast det finns förstÃ¥s varianter med massage Ã¥ annat jox, som släpper igenom massor av vatten.. Jag tror jag fÃ¥r Ã¥ka upp Ã¥ kolla hur Du Ã¥ tanten gör när Ni duschar  ;D *roflmao* ;D

mvh humlan.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Övergår förståndet
« Svar #40 skrivet: 27 mars 2007, 14:27:45 »
Det är ju förrådsberedaren som är boven i detta drama.. Det är inte skiktning när du laddar som är intressant utan när du "tömmer den".

Skall de funka bra skall man antingen ha som jag med färskvatten i tanken, då skiktas det automatiskt vid tömning/påfyllning.. eller så är det tank med förvärmingsslinga i botten av tanken för tappvattnet som gäller.

Har jag fyllt hela min vvb till 50grader så har jag ju i princip 300L 50 gradigt vatten.. medans med förrådsberedare går det snabbt ner så hela tanken är 40 grader när man tappat.. ja gissningsvis 75-100L
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Övergår förståndet
« Svar #41 skrivet: 27 mars 2007, 15:08:15 »
hej ..
jag tror att i mitt fall e föråds beredaren boven,,men i hvette jag byter tank...det kostar för mycket
då e det vettigaste att topp ladda beredaren med 70-80 grader å strunta i om det bara e 45 i botten,jag tjänar mer på det...då jag ska ta varmvatten ut beredaren

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Övergår förståndet
« Svar #42 skrivet: 27 mars 2007, 15:17:20 »
Ja det är nog varmvattenslingor som gäller, å inte beredare. Med 60 grader i min tank/panna, så fyller jag lätt ett badkar med vatten, för att bada i. Dr Chun-Lan, Du får hålla ögonen öppna efter en annan tank med slingor i, finns säkert nån som har en begagnad till rätt pris....

mvh humlan.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Övergår förståndet
« Svar #43 skrivet: 27 mars 2007, 16:07:43 »
Du får hålla ögonen öppna efter en annan tank med slingor i, finns säkert nån som har en begagnad till rätt pris....
Eller skaffa en tappvattenautomat, det är bättre än alla sorters slingor. Sfinx skulle ju börja sälja sådana, undrar hur det blev med det?
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Stig53

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mariehamn Ã…land
  • Antal inlägg: 195
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Övergår förståndet
« Svar #44 skrivet: 27 mars 2007, 16:25:11 »
Hej!
En fråg? vad är dett för vattenskvätt som Dr Chu-lan försöker att värma med solvärme, jag kanske har missat hur ditt system är tänkt att fungera. Och hur stor tank har du. Sc:,h
Solfångare Intelli-heat 24/58 4 st, i söderläge 30 ° lutning från lodrät, 1 st optimaltank tekniktank 750 l +2 st optimaltank 750 slav. Steca 603 solautomatik. Etna k 30 vedpanna med laddomat.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!