0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Jag kan inte säga emot dig, men har svårt att se hur deltaT kan öka, då endast gångtiden ökar d.v.s. deltaT rum/radiator är densamma även om framledningstemperaturen är 1 grad högre. Radiatorernas värmeavgivning är fortfarande 7 090 watt.Du skriver:"Och om du inte har ökat deltaT så har du inte ökat den tillförda effekten!"och i nästa mening:"I min värld (liksom i verkligheten?) går det alldeles utmärkt att köra pumpen längre eftersom energin är effekt*tid"Måste erkänna.......du gör mig förvirrad.Att hänvisa till VP-tillverkarnas manualer, rekommendationer eller fabriksinställningar....imponerar inte på mig. Antar du tänker på Thermias "Rum" i regleringen, som parallellförskjuter värmekurvan.
Jag tyckte det var uppfriskande.... inga problem alls, bara kul!
För att förenkla (?):Man kan ju tänka på säg en liter vatten som går ut från pumpen med 40 graders temperatur. När den kommer tillbaka med 7 graders lägre temperatur har den förlorat en viss mängd energi. Skulle man skicka ut samma liter med temperaturen 45 grader och den skulle komma tillbaka med 7 graders lägre temperatur har den tappat exakt lika mycket energi som i det förra fallet. I sanning ett underligt system. I själva verket har mer energi avgivits till huset och returtemperaturen har sjunkit mer än 7 grader.
Porcupine Man kan anta att radiatorerna endast plockar t.ex. 6°C deltaT, när värmeavgivningen är låg d.v.s. när fram/returtempen endast är t.ex. 5-10°C över rumstempen. Vad som händer då, är att framledningestemperaturen stiger i.o.m. att värmepumpen ändå skapar 7°C deltaT. Det betyder att framledningstempen ökar med 1°C för varje varv vattnet cirkulerar.I mitt exempelhus har jag hela tiden angett att deltaT legat på 7°C, med 20 timmars värmedrift. Då fram/retur legat på max d.v.s. radiatorernas värmeavgivning har varit i balans med kompressorns maxeffekt, så gäller inte ovanstående det driftfallet.