Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: hur gÃ¥r det för er med solen ...  (läst 10006 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
hur går det för er med solen ...
« skrivet: 16 mars 2007, 17:11:55 »
hej..
hur går det blir det nått vatten i systemen...
iomed jag deltar i värdens största strömspar tävling så har jag stängt av elpatronen sen några dagar typ en vecka har faktiskt hafft bra tillgång till varmvatten det e bara nåndag som det inte riktigt funkat..40 grader i tanken ....

men jag hadde en jädra tur,jag å en kompis håller på att renovera hanns toa + kök
som om jag inte har nog med mitt eget....
då vi lixs renoberade hanns 50 tals skithus,övertygade jag han att vi skulle kolla på nya
vitvaror till toan ... men då vi har en väldigt stram budget för bygget så kom jag på att vi knatar i väg på komunförådet å kollar om dom inte bytt ut nå grejer som funkar
japp dom hadde allt toastol,tvättfat m blandare ..till och med en lätt begad kykfrys
allt va det bra pris på 300kr per grej...

då vi va klar inne i förådet där vi hämtade grejerna frågade ja mest på skoj om dom inte hadde
nån fräch elberedare över ,,joo sa killen det ligger en där borta...

sÃ¥ vi gick dit Ã¥ kollade...där lÃ¥g en nibe eminent 100lit som sÃ¥g ut som ny  a:gl
tillverkad 2000 å förmodligen inte använd på senaste året...komplett med blandar ventiler
väggföste å allt ....pris 500kr...
tror ni det blev affär... ;D

den kommer att passa helt perre i mitt system,felet e ju att den inte sitter i systemet redan å att jag nog måste ta ner väggen jag byggde i höstas
snålade med bärläktar inne i väggen så det vette f-n om jag törs montera den på väggen
men det går väl i värsta fall dra fast en 28-120 direkt utan på väggen å montera beredaren i den...




Utloggad Rollett

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sollebrunn
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Beatus, qui prodest, quibus potest
SV: hur går det för er med solen ...
« Svar #1 skrivet: 16 mars 2007, 19:11:05 »
Har inte köpt nåra paneler men tänkte köpa nu.. Arsite har heatpipe i storlek 2,5 kvadrat..tänkte köpa tre paneler för främst varmvatten... borde väl räcka å bli över? Tips o dylikt är välkommet för en entusiastisk amatör.. ^-^

gano

  • Gäst
gano
SV: hur går det för er med solen ...
« Svar #2 skrivet: 16 mars 2007, 19:45:06 »
Fullt med varmvatten här. Hela veckan utan att elpatronen varit igång. Just nu 55 grader varmt i tanken, lite sämre väder idag. Solfångaren har varit strax över 100 grader som mest under veckan. Snittförbrukningen för mars månad faller som en sten. Sista dygnet gick det 17 kWh.

I april reducerar jag ytan från 8 till 6,4 kvadratmeter. Juni-juli-aug så räcker 4,8 kvadrat. Sedan ökar jag ytan igen till hösten....

I maj blir det 2-årsjubileum för mitt system. Har hittills sparat ca 6000 kWh. Investeringen betalar sig, sakta men säkert. Om 2 år har jag igen pengarna för solfångaren. Allt därefter blir bonus.

Till Rollett: 7,5 kvm blir nästan för mycket av det goda, 5 kvm räcker nog. 500 liters tank ?

MVH/Gano


Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: hur går det för er med solen ...
« Svar #3 skrivet: 16 mars 2007, 20:45:50 »
Tips. ^-^ Jämför rätt kvadrat.

http://www.sp.se/energy/files/Areadefinitioner_solfangare.pdf
Och för ev bidrag, om upp till 7500 kr, årsutbytet: http://www.sp.se/energy/CertProd/P_solfangare_lista.htm#godkänd%20inledande%20kontroll

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: hur går det för er med solen ...
« Svar #4 skrivet: 17 mars 2007, 08:14:15 »
Tips. ^-^ Jämför rätt kvadrat.

http://www.sp.se/energy/files/Areadefinitioner_solfangare.pdf
Och för ev bidrag, om upp till 7500 kr, årsutbytet: http://www.sp.se/energy/CertProd/P_solfangare_lista.htm#godkänd%20inledande%20kontroll

ja jämför rätt kvadrat !

men det jag inte förstår är att arsite säger att absorbationsytan är 2,5 m2 men byggytan är 1.68 m2
och enligt sp så borde den vara l=1,5 m innerdia gissar på 0.04 m (ytterdia=0,047) och 15 st det borde bli 1,5x0,04x15=0,9 m2
jag förstÃ¥r inte hur han kan fÃ¥ det till 2,5 m2   knUp
han kanske räknar hela arean runt röret men solen strålar ju bara bara på en sida och några reflektorer ser inte jag.
är det så att han uppger total absorbationsyta runt hela röret, så är ju det samma som att ta med baksidan på en plansolfångare också !!!

sfinxens 30 rör har ju absorbationsyta på 2,8 m2 på byggyta 4,77 m2
arsiten mÃ¥ste vara ngt av supersolfÃ¥ngare  ;D

Utloggad Rollett

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sollebrunn
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Beatus, qui prodest, quibus potest
SV: hur går det för er med solen ...
« Svar #5 skrivet: 17 mars 2007, 18:55:00 »
Arsite erbjuder ett pkt med tre moduler valfritt heat pipe eller U-pipe, vilket är bäst? Mitt garagetak lutar max 30 gr. enligt Arsite är U-pipen oberoende av lutningen!?....... http://arsite.se/pdf/Montering_AR815_915.pdf   vad är det som gäller?  I pkt ingÃ¥r även en 300 liters rostfri isolerad soltank med 2 solslingor+ en "sol-dator"...

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: hur går det för er med solen ...
« Svar #6 skrivet: 17 mars 2007, 19:33:50 »
enligt Arsite är U-pipen oberoende av lutningen!?.......

det är heatpipen som är lutningsbegränsad inte u-pipe
vad är det för erbjudande som dom har, hittar inget på hemsidan.

OBS !!!  kolla upp deras absorbationarea !!!! + att dom är inte bidragsberättigade

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: hur går det för er med solen ...
« Svar #7 skrivet: 17 mars 2007, 19:56:04 »
Arsite erbjuder ett pkt med tre moduler valfritt heat pipe eller U-pipe, vilket är bäst? Mitt garagetak lutar max 30 gr. enligt Arsite är U-pipen oberoende av lutningen!?....... http://arsite.se/pdf/Montering_AR815_915.pdf   vad är det som gäller?  I pkt ingÃ¥r även en 300 liters rostfri isolerad soltank med 2 solslingor+ en "sol-dator"...

Förstår inte varför man krånglat till monteringen av rören så där... Hur gör man vid ett byte av ett trasigt rör t.ex? På bilderna ser det ut som alla rör monterats i samma hållare, men så idiotiskt kan det väl ändå inte vara? Dessutom kommer ramarna att skugga rören..., inte mycket, men ändå en helt onödigt sak, då rören tar upp solenergin i 360 grader.

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: hur går det för er med solen ...
« Svar #8 skrivet: 17 mars 2007, 20:16:27 »
hur kan heatpipe va lutnings bergänsad ???
kan väl va att dom inte ska ligga för platt på ett tak i sånna fall,men bäst verknings grad har dom ju på 55-70 graders lutning så det e ju dumt att ha dom i tex 24 grader

enklast e att dra uppdom 90 grader omg så slipper ni problem med snö på vintern + att dom e effektivare på vår å sen höst....

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: hur går det för er med solen ...
« Svar #9 skrivet: 17 mars 2007, 21:04:35 »
En annan sak som slår mig, är hur har dom löst isoleringen av vvx? Den är ju inte tjockare än vad rören är, ser det ut som på bilderna. Är det U-pipe så går det kanske att ha det så, men till Heat-pipes så måste det läcka värme som ett såll, eller? Förlorarar Du värme där, ja då når den aldrig fram till tanken, utan går ut i luften igen.... Konstruktionen är snygg, inte tu tal om annat, men det känns som utseénde gått långt före effektiviteten...

mvh humlan.

Utloggad Rollett

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sollebrunn
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Beatus, qui prodest, quibus potest
SV: hur går det för er med solen ...
« Svar #10 skrivet: 17 mars 2007, 22:16:09 »
Isolerering av "vxl".. värmeväxlaren? Hänger inte med riktigt ???  Tror ni inte att de är tilräckligt effektiva? Paketet är 3 heatpipe eller u-type..vilket är nu bäst..? tank(300) + sol dator+böjliga anslutningar mellan panelerna o en ändböj för returen+frakt.. totalt ca 19000 kr!

Utloggad Rollett

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sollebrunn
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Beatus, qui prodest, quibus potest
SV: hur går det för er med solen ...
« Svar #11 skrivet: 17 mars 2007, 22:28:24 »
Säger detta dig ngt Humlan?   http://arsite.se/pdf/AR815low.pdf

Utloggad Rollett

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sollebrunn
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Beatus, qui prodest, quibus potest
SV: hur går det för er med solen ...
« Svar #12 skrivet: 17 mars 2007, 22:31:10 »

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: hur går det för er med solen ...
« Svar #13 skrivet: 17 mars 2007, 22:33:52 »
hur går det blir det nått vatten i systemen...
Snart! Fick gjort en hel del idag. Det mesta rördragningen är klar och snart är den ena kretsen tät och då sätter jag nog i några rör och kör igång utan tank. Sedan är det "bara" att koppla in acken och koppla om vv och radiatorkrets. Ska nog vara klart innan midsommar ... nästa år.
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: hur går det för er med solen ...
« Svar #14 skrivet: 17 mars 2007, 23:02:46 »
Isolerering av "vxl".. värmeväxlaren? Hänger inte med riktigt ???  Tror ni inte att de är tilräckligt effektiva? Paketet är 3 heatpipe eller u-type..vilket är nu bäst..? tank(300) + sol dator+böjliga anslutningar mellan panelerna o en ändböj för returen+frakt.. totalt ca 19000 kr!

Jag tror ingenting, blir bara fundersam när jag ser konstruktionen. Förstår inte hur man lyckats lösa isoleringsfrågan mellan värmeväxlare å heatpipe, om det ser ut som på bilderna. Är det U-pipe, så är det ingen värmeväxlare, utan eg ett enda långt rör, som fogats samman. Men med Heat-pipes så sker en värmeväxling från toppen/kopparröret av heatpipen till värmeväxlaren som värmebäraren flyter inuti, d.v.s den del som vakumrören ansluts mot. Men haetpipes görs detta torrt, ungeför principen med en kastrull fylld med vatten som placeras på en spisplatta. Där kastrulen med vatten, skulle vara värmeväxlaren, å spisplattan heatpipen. Men U-pipe så cirkulerar värmebäraren genom hela vakumröret, å ingen värmeväxlare behövs då heller. Det kritiska med heatpipen blir då självklart, att inte tappa energi/värme vid själva överväxlingsstället. Där är det två saker som är viktiga, att toppen/kopparröret på haetpipen får en så bra anslutning mot vvx som möjligt, å att det blir så små värmeförluster ut i luften som möjligt. Det första löser man genom att smörja in toppen/kopparröret med en värmeledande pasta, som fyller ut ev ojämnheter, repor m.m som kan finnas mellan kopparröret å hålrummet i värmeväxlaren där kopparröret ska föras in. Det andra är bara en bra isolering, som täcker vvx, så att ingen värme kan läcka ut nånstans. Å bör då rimligen även bilda en kant runt vakumröret, för att inget ska kunna läcka ut mellan kanten av glasröret å översta delen av kopparröret. Men som det ser ut på bilderna, måste dom ha löst det på annat sätt, kanske är det skumsprutat (formsprutat?) eller nån annan lösning. Å då frågar jag mig, hur byter man rör, om ett sånt går sönder? Jag gillar heller inte ramen, den stjäl utrymme på bredden å skuggar rören, å kunde lika gärna ha lagts bakom rören istället. Visserligen hade byggdjupet ökat, men de flesta lär säkert ha dom uppvinklade från taket, eller uppsatta på en vägg, så några cm spelar ingen roll. Jag påstår nu inte att det här är en dålig lösning, bara att den skapar en del frågor hos mig.., förutom ramen på sidorna, den gillar jag inte.

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!