Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Solenergi, Solceller, Pellets, Vedeldning, Vind & Vattenkraft
»
Vedeldning
(Moderatorer:
Bertil
,
Rickard
) »
Ämne:
Kan det här vara nåt?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Kan det här vara nåt? (läst 10966 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
kluven
Expert på värmepump
Antal inlägg: 303
Karma +0/-1
kluven
Kan det här vara nåt?
«
skrivet:
16 mars 2007, 17:08:38 »
Citera
Den gamla Albinpannan börjar ha gjort sitt på jobbet, skulle den här kunna vara något. Inga krussiduller och finesser billig också vad det verkar. Viadrus den stora för 90cm ved tänker jag på. Någon som kanske har en sådan här?
http://www.lindquistheating.se/default.asp
Loggat
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blåst
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!
BG
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 133
Karma +0/-0
Kön:
BG
SV: Kan det här vara nåt?
«
Svar #1 skrivet:
16 mars 2007, 18:35:19 »
Citera
Hmmmm det e en gjutjärnspanna ser jag ...
lång livslängd MEN det är ingen keramik i den ....
miljögodkänd kan den väl intge vara ------
å den lär kräva mera ved än en keramikpanna oxå .... tillverkas i öststaterna va...
Bra eller dålig.... det beror väl på vad man är ute efter......
Loggat
Raffen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Skaraborg
Antal inlägg: 8687
Karma +14/-27
Kön:
Raffen
«
Svar #2 skrivet:
16 mars 2007, 19:40:17 »
Citera
Ja det var mig en riktig baddare till panna skall jag säga och till rätt pris också, med möjlighet till rejäla vedlängder och i riktigt gjutjärn, det är riktiga grejor det måste man säga.
Sen är det väl så att den inte är miljögodkänd antagligen, eftersom den endast får eldas utanför tättbebyggt område, men bor man rätt så kan den vara ett mkt bra alternativ.
Loggat
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop.
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.
kluven
Expert på värmepump
Karma +0/-1
kluven
«
Svar #3 skrivet:
16 mars 2007, 19:57:20 »
Citera
Ja det klassas som industriområde, så då kanske det funkar. Dom lär ju inte komma och kolla om vi har bytt panna om man säger så.
Tillverkad i Tjeckien, stor tillverkare.
Loggat
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar :'(
Känner mig rätt blåst
som nu är installerad!
Sfinx
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 971
Karma +2/-1
Värmepumpar = eldrivna solfångare
Sfinx
«
Svar #4 skrivet:
16 mars 2007, 20:55:00 »
Citera
Men varför inte satsa på riktiga grejor?
Bara som exempel
http://www.trebema.se/?art_id=16&_Calmar_Pannan_V33
Med vanlig livslängd kostar det nästan gratis att inte släppa ut en massa "rök"
Loggat
kluven
Expert på värmepump
Karma +0/-1
kluven
«
Svar #5 skrivet:
16 mars 2007, 21:10:24 »
Citera
Förvisso Sfinxen, men passar inte denna BEST i kombination med dina Solfångare säg. Tänkte ha ett par till halvåret och sen brassa på med denna tjeck 90 cm ved (har väl annat att göra än klyva ved) + luftvärme när man slöar till.
Loggat
Känner mig rätt blåst
som nu är installerad!
Sfinx
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 971
Karma +2/-1
Värmepumpar = eldrivna solfångare
Sfinx
«
Svar #6 skrivet:
16 mars 2007, 21:29:52 »
Citera
Bugar allra ödmjukast men har du räknat på hur mycket ved du slipper med en effektiv panna också? Hyr en riktig maskin så kan du njuta av solen utan att hugga ved.
Exempelvis:
http://www.t-veden.se/
Loggat
kluven
Expert på värmepump
Karma +0/-1
kluven
«
Svar #7 skrivet:
16 mars 2007, 21:50:29 »
Citera
Vi har språkats vid x antal ggr och jag litar på dig vad gäller soldelen. Vi har ju redan Strömsnaspannans acktankar utan solslinga så det löser vi med plattvärmeväxlare säg. Vad det gäller veddelen så är det något större delen av våra kunder gör till vardags
Klyv finns kap finns Motorsågar finns mer än för mycket
Loggat
Känner mig rätt blåst
som nu är installerad!
kluven
Expert på värmepump
Karma +0/-1
kluven
«
Svar #8 skrivet:
16 mars 2007, 21:59:13 »
Citera
En sak till, denna modellen du länkade till var en kombi, men de klyvar vi sålt klämmer på cirka 7 ton det är skitbra. Varpå det var mesigt så svärfar byggde en egen med ABB motor 22 ton DET är en klyv mina Damer på herrarna! Diameter vriden björk 50 cm så morra den lite, det var bara att ducka lite sen kom bitarna farandes
Loggat
Känner mig rätt blåst
som nu är installerad!
Hansson
Värmer med ved ej
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Dalarna
Antal inlägg: 1730
Karma +3/-1
Kön:
Hansson
«
Svar #9 skrivet:
16 mars 2007, 22:16:56 »
Citera
En kamrat köpte en sån där skit panna! Han fick ej ner rökgas temperaturen under 500 grader
Har du en skorsten som tål 500grader?En vanlig tegelskorsten klarar 350 grader. Verkningsgraden lär ju inte ligga över 60% så hoppas du gillar att göra ved. Den är ej godkänd för eldning i tätort.Dvs om grannen klagar kan du få eldnings förbud.
Nej köp en riktig panna.
http://www.trebema.se/?art_id=16&_Calmar_Pannan_V33
Eller
http://www.baxi.se/visa_produkt.asp?produktid=3&Kategori=1&Produkttyp=1
Jag har en Baxi Innova 30 och klarar mig med ca 20 kubik ved.
Ett tips på ved maskin
http://www.japa.fi/tiedostot/japa%20320_2.wmv
«
Senast ändrad: 19 april 2007, 23:43:47 av Hansson
»
Loggat
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1
kluven
Expert på värmepump
Karma +0/-1
kluven
«
Svar #10 skrivet:
16 mars 2007, 22:28:25 »
Citera
Grannarna och sotaren klagar inte, men vad skorstenen från 1946 som är gjord av gamla gardet klarar vet inte jag. Och den där mesiga vedmaskinen var väl inget, då behöver man ju en hel traktor för böveln
3-fas is the s*it.
Har kollat på Baxi tidigare och dom verkar riktigt bra men priset är därefter. Dr Chunlan och jag är på samma våglängd ibland då man KANSKE kan uppfinna något bra av något enkelt och billigt! Har några block från ett smältverk jag tänkte installera i en sådan där tjeck för att öka på effekten ytterligare
Behöver eb skorsten som klarar 800 grader snart
Loggat
Känner mig rätt blåst
som nu är installerad!
Gäst407
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 3104
Karma +3/-6
Gäst407
«
Svar #11 skrivet:
16 mars 2007, 22:52:37 »
Citera
hej ..
då det gäller vedeldning,har ja klara iderer...sluta elda ved =)
det enda jag nån gång skulle kunna tänka mig till att hanskas med i fastbränsle är ...flis
allt annat går fet bort...
ved är bara en massa slit å jobb,,,dom på står ju att veden värmer 4gånger medans du eldar
å det stämmer
pellets går bort för att det e för dyrt...
ska man elda tycke jag att det bör ligga i ens eget intresse att anläggningen funkar bra och har en bra verknings grad ......20 % sämmre verknings grad e ju rätt stor effekt förlust å omsätt det i ved förbrukning
så ser ni fort att ni sparar in en årsved ungeför vart 5 år.....
sen att man har en inne temp som varierar med 10 grader över dyngnet skulle jag alldrig köpa
det e fruktat oekonomiskt och helt värdelöst,va det 17 grader inne då jag vaknade blev det dramatiska åtgärder i huset...
till kluven
om du ska snåla ,,,,
försök skaffa fram en prestopanna,det är ochså en gjutjärns panna som e jävligt gammal ...men otroligt bra för sin ålder
ger mig den på att den spöar lätt dom ryska å tjeckiska pannorna som finns i dag...
dom har då en vettig konstruktion på rökgas kanaler i pannan..rökgasen drar inte rakt ut ur pannan utan e tvungen att snirkla sig runt i den = högre verknings grad
men dom ligger ändå långt efter tex perifial pannorna som finns i dag....
Loggat
kluven
Expert på värmepump
Karma +0/-1
kluven
«
Svar #12 skrivet:
16 mars 2007, 23:11:10 »
Citera
Ja då Bossen ville ha ett ord med så var ju 18900:- inkl moms ett klart överpris förstås. Den skall betala sig på två år, så jag måste välja det effektivaste på otroligt kort sikt, kanske jag skulle nämnt. Allt över 10.000:- är ett Bankrån så kom med råd tack.
Detta har jag klarat i femton år, dvs betala 1/5 del (ungefär) av vad det mesta kostar i samhället) Lite överdrivet men åt det hållet, och jag har lyckats på någon vänster.
En annan anekdot
Idag hade jag den stora äran att ha besök av min gode vän från ÖB Överskottsbolaget i en av deras filialer och han blev rörd av hur jag tänkte vad det gällde chefsskap. Hur ett människovärde kan ha betydelse för vilken verksamhet somhelst anser jag självklart.
+ Billigare att ha kvar de du alltid haft jämfört med att jaga nya. Att du vet vad Frugan + ungarna heter och pysslar med är ju ett minimikrav, men det är otroligt ovanligt tydligen. Skumt!
Loggat
Känner mig rätt blåst
som nu är installerad!
Gäst407
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 3104
Karma +3/-6
Gäst407
«
Svar #13 skrivet:
17 mars 2007, 06:29:34 »
Citera
hej...
så det är på jobet pannn ska sitta å va åter betald på 2 år
låter som du får ta en sväng på blocket..
håller med om det med perssonalen..
vissa har en undrekig inställning till dom som ska anställas eller e anställda
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35461
Karma +55/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #14 skrivet:
20 mars 2007, 08:36:47 »
Citera
Det måste ju finnas hur mycket begagnade effektiva vedpannor som helst på blocket nu?
Kollade lite snabbt och det fanns minst 20 st för under 5000 kr...
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Solenergi, Solceller, Pellets, Vedeldning, Vind & Vattenkraft
»
Vedeldning
(Moderatorer:
Bertil
,
Rickard
) »
Ämne:
Kan det här vara nåt?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1188
dolda: 0
användare: 14
Användare online
:
stre01
sigge01
mrlaban
Börje__
Vimpeln
krambriw
Apelsin
VictorHus13
Pumples
Johnlennonx
Karlbusen
Micc
mindis
Mr.Hammer
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info