0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.
Teoretiskt kan ett vindkraftverk som mest ge en effekt som är 0,59 * svepta arean * (luftens densitet/2) * vindhastigheten^3, se t.ex.http://mainweb.hgo.se/projekt/cvi.nsf/0/D2DCA3E6755F1BC6C1256EB500448957/$FILE/Faktablad%201%20Vindens%20Kraft.pdf?openelement10 kW modellen med en rotorradie på 4 meter skulle då kunna ge max 18 kW vid 10 m/s. Nu ger den 10 kW vilket ger en verkningsgrad på 55% av teoretiskt maximum. Rimligt värde. Men det intressanta är att 10 kW-aren vid 5 m/s ger ungefär 3,7 kW. Då teoretiskt maximum är 2,3 kW om jag har räknat rätt skulle jag vilja sätta ett frågetecken för diagrammens riktighet. har du då räknat på som jag gissar ett verk som skall prod 400 volt direkt från generatorn ??du måste tänka såhär !!! de uträkningar som finnes att tillgå gissar jag beräknas på en viss rotor hastighet för att kunna prod rätt volt + 50 hrts. sedan växel lådor på dessa stora verk ! tror du dessa har någon inverkan ?jag bara undrar.de e lättare att köra dessa små via en el mätare + en vind mätare för att få svar på detta!! hmmm mins att jag redan provat detta hmm. men de e klart jag litar inte på mätare heller. inge illa menat ! kom gärna o prov kör om du vill.
Citat från: Ridax skrivet 21 augusti 2007, 22:20:042. Det största problemet jag ser med denna lösning är hur man skall använda energin. Man vill ju inte koppla in apparater speciellt till vindsnurran när man använder dem, utan man vill ju att vindsnurrans energi automatiskt skall användas av hela huset i så stor mån det går. Då behöver man 3-fas växelriktaren men dessutom så behövs det ju någon typ av logik för att blanda/balansera elen från vindsnurran med elen från nätet. Annars blir det väldigt mycket extrabesvär att använda...antingen väljer man ut vissa produckter i hushållet o driver endast dessa.eller då sätter man in ett 2 poligt dragande relä på inkommande ledningar.så länge det finnes kraft i banken så drar detta relä o all ström kommer via banken.tar du ut för mycket ström så det blir nästan tomt så skyddar invertern banken mot total urladdning o bryter strömmen .då släpper även relät o kraft släpps på från nätet.
2. Det största problemet jag ser med denna lösning är hur man skall använda energin. Man vill ju inte koppla in apparater speciellt till vindsnurran när man använder dem, utan man vill ju att vindsnurrans energi automatiskt skall användas av hela huset i så stor mån det går. Då behöver man 3-fas växelriktaren men dessutom så behövs det ju någon typ av logik för att blanda/balansera elen från vindsnurran med elen från nätet. Annars blir det väldigt mycket extrabesvär att använda...
har du då räknat på som jag gissar ett verk som skall prod 400 volt direkt från generatorn ??du måste tänka såhär !!! de uträkningar som finnes att tillgå gissar jag beräknas på en viss rotor hastighet för att kunna prod rätt volt + 50 hrts. sedan växel lådor på dessa stora verk ! tror du dessa har någon inverkan ?jag bara undrar.de e lättare att köra dessa små via en el mätare + en vind mätare för att få svar på detta!! hmmm mins att jag redan provat detta hmm. men de e klart jag litar inte på mätare heller. inge illa menat ! kom gärna o prov kör om du vill.
Citat från: greven1 skrivet 22 augusti 2007, 12:27:26Citat från: Ridax skrivet 21 augusti 2007, 22:20:042. Det största problemet jag ser med denna lösning är hur man skall använda energin. Man vill ju inte koppla in apparater speciellt till vindsnurran när man använder dem, utan man vill ju att vindsnurrans energi automatiskt skall användas av hela huset i så stor mån det går. Då behöver man 3-fas växelriktaren men dessutom så behövs det ju någon typ av logik för att blanda/balansera elen från vindsnurran med elen från nätet. Annars blir det väldigt mycket extrabesvär att använda...antingen väljer man ut vissa produckter i hushållet o driver endast dessa.eller då sätter man in ett 2 poligt dragande relä på inkommande ledningar.så länge det finnes kraft i banken så drar detta relä o all ström kommer via banken.tar du ut för mycket ström så det blir nästan tomt så skyddar invertern banken mot total urladdning o bryter strömmen .då släpper även relät o kraft släpps på från nätet.Men med ett enkelt relä så blir det ju väldigt mycket korta strömavbrott när relät växlar. Vad tycker värmepumpen, datorn osv om det?Och hur gör man när hela husets effektbehov överstiger vad växelriktaren kan ge?
har testat ca 200 simulerade på/av med relä utan att min laptop tagit skada
Citerahar testat ca 200 simulerade på/av med relä utan att min laptop tagit skadaEn laptop har ju ett eget batteri så vad visar det? Vad händer med en vanlig dator blir det ett avbrott?MVH // Rolle
Och jag som trodde att UPSen ständigt laddade sina batterier och att den kontinuerligt omvandlade ström från batterierna till 230 volt och på så sätt var "oberoende/okänsligare) för nätstörningar.
Har nu letat och klurat, hittat ritningar för gör det självbygge m.m.Vore ju kul att dra ner elräkningen naturellt, man har ju mycket i hemmet som behöver drivas även om man har lyckats få ner värme och varmvattenkostnaderna. Solpanel och vind + kanske solcellspanel.Tips någon