Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Resonans i bjälklaget frÃ¥n IVT 490  (läst 4062 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Elmar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Resonans i bjälklaget från IVT 490
« skrivet: 12 mars 2007, 20:32:02 »
Har bytt den uttjänta AquaES480 (tror jag den hette) mot en IVT 490. Den förra pannan hördes men inte direkt sÃ¥ att det störde. Den här förde ett jäkla liv redan frÃ¥n början. En hög skärande ton som hördes lika bra i hela huset, ett tvÃ¥plans trähus pÃ¥ 145 kvadrat. Efter klagomÃ¥l kom en kille och skruvade och isolerade lite innanför skalet och sa att det var ett annat köldmedium nu och att kompressorn gick pÃ¥ en högre effekt, därför lät det mer. NÃ¥väl, ljudet blev sen acceptabelt förutom i sovrummet som är beläget precis ovanför värmepumpen. Fortfarande hördes en jämn ton med lite lägre frekvens. Nu har jag jagat ljudet med begränsad framgÃ¥ng. När man lossar rören ovanpÃ¥ värmepumpen sÃ¥ lÃ¥ter det ändÃ¥ lika illa. Därav drog jag slutsatsen att det var ljud direkt frÃ¥n kompressorn som hördes upp genom golvet. En skiva markisolering tätt ovanpÃ¥ pannan borde göra nÃ¥gon  nytta. Inte dÃ¥! Tydligen var det ändÃ¥ resonans i nÃ¥got, förmodligen ventilationen som ligger i bjälklaget, alltsÃ¥ i sovrumsgolvet. Det verkar som om ventilationsrören i sin tur fortplantar ljudet till hela bjälklaget och väggarna Har nu sÃ¥gat upp golvet och isolerat med elefantmatta runt rören och runt omkring, dubbla lager ungefär fyra kvadrat. Jovisst, det är lite bättre men stör fortfarande nattsömnen. Vad göra? Kan man angripa problemet närmare källan?

Utloggad tnaslund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
SV: Resonans i bjälklaget från IVT 490
« Svar #1 skrivet: 12 mars 2007, 21:44:54 »
Har själv en Nibe 410P som med ett lågfrekvent kompressor ljud som verkar sprida sig via golvet (har isolerat vägg och tak)

Jag tänkte testa att ställa pumpen på vibrationsdämpare efter tips från Ce50 tråden.
Umeå 140m2 Nibe 410P och braskamin =~14000 kwh 07

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 580
  • Karma +0/-0
SV: Resonans i bjälklaget från IVT 490
« Svar #2 skrivet: 13 mars 2007, 18:56:19 »
Det typiska för stomljud är att det hörs i hela huset. Vibrationsisolering tar bort stomljudet om den är bra dimensionerad. Den ska dimensioneras till en uppställningsfrekvens på ca 10 Hz med hänsyn till massan hos värmepumpen inkl vatten. Då börjar den isolera bort frekvenser över ca 15 Hz.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad Farbror Melker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Söderköping
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Farbror Melker, Vet du vaa
SV: Resonans i bjälklaget från IVT 490
« Svar #3 skrivet: 17 mars 2007, 19:18:38 »

Är installationen utförd med slangar för vattnet eller hårdlödda kopplingar?

Enligt IVT så bör det vara slangar. Detta kan påverka ljudet i huset!

/Farbror Melker

PS.
Min installatör kom tillbaka och gjorde om detta i efterhand, utan krussiduller!
Då försvan 50% av ljudet i elementen två rum bort...
IVT 490 installerad jan 2006 i Östergötland.
Enplanshus på 112 kvm.

Utloggad jodahl

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Hisings Kärra, Göteborg
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Resonans i bjälklaget från IVT 490
« Svar #4 skrivet: 21 mars 2007, 12:29:19 »

Jag har liknande resonansljud från radiatorerna, men bara i vissa rum. Mitt ljud kommer från cirkulationspumpen för radiatorvattnet, när jag stängde av den bliev det knäpptyst. Testa att stänga av pumpen och se om det blir bättre. Funderar nu på att byta cirkulationespump och se om det blir bättre. Själva pumpen låter i princip inget, man måste lägga örat mot pumpen för att över huvud taget höra den, men det blir nåt reosonansfenomen som låter ganska ordentligt i ett par rum.

mvh Johan
132 m2, 1,5 plan, byggt 1999, inflyttad 2007-02-24
Vattenburen värme, golvvärme i hall, resten radiatorer.
Nibe Fighter 310

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35140
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Resonans i bjälklaget från IVT 490
« Svar #5 skrivet: 05 augusti 2007, 10:01:43 »
Har själv en Nibe 410P som med ett lågfrekvent kompressor ljud som verkar sprida sig via golvet (har isolerat vägg och tak)

Jag tänkte testa att ställa pumpen på vibrationsdämpare efter tips från Ce50 tråden.

Nu finns vibrationsdämpare i webshopen: http://www.varmepumpsforum.com/catalog/product_info.php?cPath=33&products_id=62
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Resonans i bjälklaget från IVT 490
« Svar #6 skrivet: 08 augusti 2007, 21:47:32 »
Jo , jag känner igen det där , ifall vi har cirkulaationspumpen pÃ¥ hastighet 3 sÃ¥ "hörs " det i radiatorerna !  >:D
men i läge 2 hörs det ytterst lite , och i läge 1 hör jag inget alls av cirk.pump !  :)
För övrigt tycker jag att det alltid räcker med läge 1 , fastän vi har 14 radiatorer !  :) :)
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad soundcontrol

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Resonans i bjälklaget från IVT 490
« Svar #7 skrivet: 24 augusti 2007, 22:10:15 »
Jag gjorde en tung platta i 1/2" stål, satte vibrationsdämpare på den, avsedda för maskiner i industrin, ställde sen IVT'n på denna. Hörde en Nibe som stod direkt på betonggolv och lär mycket innan jag byggde huset så jag ville inte ha det så.
Ljudisolerade också tvättstugan (där IVT'n står) lite bättre med OSB samt dubbla gips och en 35dB dörr.
Hör varken pump eller tvätt/tork nu.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!