Hej
Jag byggde för 4 år sedan en fin fin villa. Dock litede jag för mycket på min leverantör av värmesystem och fick ett dåligt sådant.
Idag har jag på tok för hög elräkning och luftburen värme med frånlufts värmepump.
Har dessutom haft en läcka inomhus som dock har fört med sig det goda att jag med lätthet kan lägga golvärme överallt. Thumbsup
Så om 3 veckor har jag konverterat till vattenburen värme.
Jag har egentligen två saker som jag funderar på.
Vilken värmepump skall jag välja?
Mina tankar ligger mot Comfortzone då jag vill ha vill ha frånluftsvärmepump samt har hört mycket gott om detta system. Alternativet är en luft/vattenpump komplitterat med någonform av värmeåtervinning från utgående ventilation.
Hur skall jag uttnyttja mitt gamla luftburna system
Jag kommer få varma golv och dessutom varmt i huset av golvärmen, men då jag ändå har kanalerna så är det väl lika bra att använda dem? Dessutom har jag bara på undervåningen 7 st tillluftdon och om jag kör in kallluft där blir det inte bra.
Antingen sätter jag in en konvektor som är sammankopplad med värmepumpen. Dock så vet jag inte priset på en sådan konvektor. Visar det sig vara dyra saker kanske det är bättre att koppla in en luft/luft VP som är kanalmonterad?
Blir det överkapacitet kan jag alltid låta systemet värma förråd och garage som sitter samman med kallvind.
Lite fakta om huset
Byggt 2003, 140 kvm bottenyta + 80 övreplan (dessutom 60 kvm garage förråd som är med samma isolering)
Stora glasytor med treglas argon, 500 mm islolering i tak, 400 i golv och väggar 22 cm
Huset ligger i Gbg området.
Med dagens system som inte klarar av att sprida värmen ligger vi på en 32 000 kilowatt per år.
Borde ligga på högst 18 000.
Har dock högt i tak i delar av undervåning 7 meter.
Uppmätt skillnad i temperatur mellan tak och golv 0,5 grader i högsta delen av huset.
Tala gärna om vad för mer fakta ni kan behöva för att kunna ge en hjälpande hjärna